شناسه خبر:69718
1402/3/10 08:56:06

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: 99 درصد مشکل ورود فاضلاب روستاهای اطراف دریاچه زریبار به داخل آن برطرف شده است.

اقبال حمیدی روز سه‌شنبه در نشست تخصصی ظرفیت‌سازی دستگاه‌های استانی در ارتباط با تالاب بین‌المللی زریبار که در سالن کنفرانس هتل شادی سنندج برگزار شد، اظهار کرد: حفاظت از تالاب تنها رسالت سازمان محیط زیست نیست و دیگر ارگان‌ها و سازمان‌ها هم در راستای این مهم وظایفی بر عهده دارند.
وی با اشاره به اینکه برای حفاظت از تالاب نیازمند مشارکت مردمی هستیم، اضافه کرد: از سال گذشته تاکنون سه کارگروه استانی و سه کمیته شهرستانی مربوط به تالاب زریبار در استان تشکیل و در نتیجه آن اقدامات مطلوبی انجام شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با اعلام اینکه وضعیت تالاب زریبار در شرایط مطلوبی قرار دارد، گفت: گردشگری محوطه اطراف تالاب تا آذرماه سال جاری در اختیار شهرداری مریوان است.
حمیدی ادامه داد: سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در محدوده 15 هکتاری اطراف زریبار و با رعایت مسائل زیست محیطی می‌تواند اقدام موثری باشد.
وی اظهار کرد: برخی از دستگاه‌های اجرایی همچون آب و فاضلاب شهری در ارتباط با زریبار عملکرد رضایت‌بخشی داشته به گونه ای که در حال حاضر مسئله ورود فاضلاب روستاهای اطراف زریبار به داخل تالاب برطرف شده است.
  اختصاص 3.6 میلیارد مترمکعب حق آبه تالاب زریبار
رئیس اداره حفاظت تالاب بین‌المللی زریبار اظهار کرد: همواره مباحثی در ارتباط با مضرات نیزارها بیان می‌شود در حالی که نیزار جزئی از اکوسیستم تالاب و محلی برای زیست گونه‌های جانوری است.
شادی لاهورپور با اشاره به رفع برخی از مشکلات تالاب زریبار اضافه کرد: از سال گذشته تاکنون با پیگیری و حمایت استاندار و جدیت مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اقدامات ارزشمند و تاثیرگذاری برای تالاب انجام شده است.
وی ادامه داد: تکمیل طرح جلوگیری از ورود فاضلاب روستاهای حاشیه تالاب به داخل آن و تصویب و اختصاص حق‌آبه تالاب از سد گاران به میزان 3.6 میلیارد مترمکعب در سال از مهمترین اقدامات انجام شده برای حفاظت از تالاب است.
رئیس اداره حفاظت تالاب بین‌المللی زریبار با بیان اینکه حفظ و حراست از این تالاب رسالت همگانی است، افزود: اگر افرادی نسبت به وضعیت تالاب زریبار انتقاداتی دارند باید به صورت تخصصی و با نگاه کارشناسی باشد تا به طور اصولی و با استفاده از نظرات اساتید دانشگاه و کارشناسان ذی‌ربط مورد بررسی قرار گیرد و امید می‌رود افراد از اظهار نظرهای بدون پایه و اساس علمی که بیشتر آسیب‌زا هستند خودداری کنند.
تالاب زریبار به عنوان یکصد و دومین اثر طبیعی کشور در 20 بهمن 1389 در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده و این تالاب بیست و سومین عضو کنوانسیون رامسر است.
طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود 1.6 کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب 2 و 6 متر است.
دریاچه زریبار مریوان در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از 2 طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه‌زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است و زریبار دارای یک هزار و 200 هکتار نیزار، سه هزار و 400 هکتار پناهگاه حیات وحش و 2 هزار و 300 هکتار تالاب است.

شناسه خبر 69718