شناسه خبر:69902
1402/3/17 09:14:38
کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه مطرح کرد:

نایب رئیسی ایران در سازمان ملل نشان‌دهنده مقبولیت جهانی

سپهرغرب، گروه سیاسی - سمیرا گمار: کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه گفت: نایب رئیس ایران در مجمع عمومی سازمان ملل نشان داد نه‌تنها ایران مقبولیت جهانی دارد بلکه تبلیغات مسموم دشمن در طول این سال‌ها نیز اثرگذار نبوده است.

اعضای سازمان ملل متحد روز پنجشنبه یازدهم خردادماه به وقت محلی، رئیس جدید هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل را برگزیدند و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از 21 نواب رئیس این مجمع انتخاب شد. 6 نماینده از کشورهای آفریقایی، پنج نماینده از کشورهای آسیایی و اقیانوس آرام، یک نماینده از کشورهای اروپای شرقی و دو نماینده از کشورهای آمریکایی لاتین و کارائیب و دو نماینده از کشورهای اروپای غربی و پنج نماینده از اعضای دائمی شورای امنیت به‌عنوان معاون انتخاب می‌شوند.
با ذکر این مقدمه کوتاه آنچه می‌خوانید گفت‌وگوی خبرنگار سپهرغرب با کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه در خصوص انتخاب ایران به‌عنوان نایب رئیس مجمع عمومی سازمان ملل و نقش‌آفرینی کشورمان در عرصه‌های بین‌المللی است و پاسخ به این سؤال مهم که چرا رژیم صهیونیستی و پادوهای رسانه‌ای آن در خارج از کشور از این انتخاب خشمگین بوده و به جایگاه سازمان ملل نیز متعرض می‌شوند؟ نهادی که تا پیش از این قبله آمال بسیاری از همین افراد و دولت‌ها بود و حال با انتخاب ایران قافیه برگشته! متن گفت‌وگو و پاسخ به این سؤالات و نظایر آن در ادامه می‌آید:
   جایگاه ایران در نایب رئیسی قابل توجه است
دکتر جعفر قنادباشی با اشاره به جایگاه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حضور 194 کشور، تصریح کرد: تصمیمات مجمع عمومی اگرچه خیلی لازم‌الاجرا نیست ولی یکی از عرصه‌ها و تریبون‌هایی است که همه کشورها برای طرح سیاست‌هایشان از آن بهره‌برداری می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه نقش مجمع عمومی سازمان ملل همانند شورای امنیت نیست، اما این مطلب حائز اهمیت است که همه کشورها می‌توانند به‌صورت مساوی طرح مسئله کنند و جایگاه ایران در نایب رئیسی قابل توجه است.
  ایران؛ هدایت مجمع و مقبولیت بین کشورها
وی ادامه داد: قرار گرفتن ایران در این جایگاه علاوه بر نقش هدایتی آن نشان‌دهنده مقبولیت هم است؛ انتخاب ایران به‌عنوان هرکدام از نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل، به این معناست که کشورهای دیگر صلاحیت ما را برای قرار گرفتن در یک پست بین‌المللی پذیرفته‌اند.
  وقتی همه تبلیغات علیه ما بود...
این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل در این خصوص توضیح داد: اهمیت این انتخاب در برهه زمانی فعلی به این دلیل است که دقیقاً در شرایطی که قدرت‌های بزرگ مثل آمریکا، انگلستان و فرانسه که با تبلیغات گسترده سعی در منزوی کردن ایران داشتند این میزان آرا نشان‌دهنده مخالفت کشورها با سیاست‌های آمریکایی و خنثی شدن سیاست‌های خصمانه و دشمنانه آن‌ها بود.
قنادباشی گفت: این مسئله نشان‌دهنده شکست سیاست‌های استکبار در ایران‌ستیزی است.
  چون این جایگاه انتخابی بوده، نه انتصابی رژیم صهیونیتی را عصبانی کرده است
وی علت عصبانیت و مخالفت رژیم صهیونیستی و رسانه‌های ضد ایرانی را انتخاب ایران برای این جایگاه خواند و متذکر شد: چون این انتخاب با آرای مثبت کشورها صورت‌گرفته و انتصابی نبوده وجهه بسیار پررنگی از جایگاه ایران در جهان و تعیین مناسبات بین‌المللی دارد.
این کارشناس در ادامه افزود: نگرانی و ناخرسندی آن‌ها به‌دلیل نقش برآب شدن تبلیغات و هزینه‌هایشان است اینکه تلاش آن‌ها برای نمایش یک چهره مخدوش و وارونه بر باد رفته قاعدتاً آن‌ها را عصبانی هم می‌کند، تعجب‌برانگیز نیست.‌‌
  نادرستی تبلیغات رسانه‌های بیگانه برای کشورهای دیگر محرز شده است
قنادباشی تأکید کرد: علت دیگر عصبانیت این رسانه‌ها این است که می‌دانند واقعیت‌های ایران کم‌کم به گوش همه رسیده و کشورهای مختلف متوجه شده‌اند ایران در چه شرایط مثبتی است، پس نادرستی تبلیغات سوء برای دیگر کشورها هم محرز شده است.
وی با بیان اینکه سیاست‌های خصمانه آن‌ها با ضد تبلیغات ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: تاریخ نشان داده واقعیت هیچ‌گاه پنهان نمی‌ماند و به‌تدریج عیان خواهد شد همان‌طور که در صدر اسلام و زمان نبی مکرم اسلام (ص) نیز تبلیغاتی علیه اسلام و پیامبر (ص) راه انداختند اما همه قدرت‌ها و ملت‌ها جایگاه اسلام و مسلمانان را پذیرفته و به آن پی بردند.
  44 سال تبلیغات مسموم با انواع اتهامات
این کارشناس مسائل خاورمیان یادآوری کرد: اکنون نیز با تبلیغاتی که علیه جمهوری اسلامی وجود دارد و اتفاقاً منحصر به این روزها هم نبوده و از 44 سال گذشته با انواع اتهامات وجود داشته جایگاه ایران متزلزل نخواهد شد و همه این فضاسازی‌ها در مقابل حقایق موجود رنگ خواهد باخت.
  این دولت‌ها و پادوهای رسانه‌ای آنان بی‌‌اعتبار شدند
قنادباشی با اشاره به اینکه بسیاری از تحلیلگران روشن شدن واقعیت را پیش‌بینی کرده بودند، افزود: بی‌‌اعتبار شدن این دولت‌ها و پادوهای رسانه‌ای آنان از تبعات قدرت گرفتن ایران در مجامع بین‌المللی و تأثیرگذاری کشور ما است.
  همراهی رسانه‌ها با روشنگری و واقع‌نمایی
وی با اشاره به لزوم نقش‌آفرینی پر‌قدرت ایران از جایگاه فعلی، تأکید کرد: یکی از راه‌های همراهی رسانه‌ها با واقع‌نمایی و روشنگری بوده و دیگری فعال شدن دیپلماسی رسمی ماست و باید با کشورهای مختلف مراوده داشته باشیم کما اینکه دولت سیزدهم بر خلاف دولت‌های قبل در حال رایزنی و برقراری ارتباط با همه کشورهای جهان است و این مذاکرات خود به خود چهره واقعی کشور ما را به بسیاری از کشورها نشان می‌دهد.
  دیپلماسی عمومی در جهت تقویت جایگاه فعلی ایران
این کارشناس مسائل بین‌الملل در خاتمه اضافه کرد: دیپلماسی عمومی نیز مسئله مهمی است؛ به این معنا که این نوع دیپلماسی برای پیشبرد سیاست‌های ما و معرفی کشور در عرصه‌های مختلف به‌کار گرفته شود؛ برای مثال در عرصه فرهنگی ساخت فیلم‌ها، تئاترها، تولید کتاب‌ها و آثار فرهنگی مهم است. در عرصه گردشگری نیز همین‌طور. یعنی امکان بازدید از آثار تاریخی و گردشگری ما فراهم شود، اگر کار درست انجام شود زمانی که ما در کشور خود میزبان خارجی‌ها باشیم و آن‌ها شاهد این عناصر ایران در بخش‌های گونان باشند پی به چهره واقعی ایران می‌برند، چراکه بسیاری از مردم دنیا و سیاستمداران شناخت دقیقی از ایران ندارند.

شناسه خبر 69902