شناسه خبر:70252
1402/3/25 09:09:42
در کارگروه استانی گندم، آرد و نان همدان مطرح شد:

از افزایش 10 درصدی یارانه تا بهبود کیفیت نان

در کارگروه استانی گندم، آرد و نان همدان مباحث مختلفی مطرح شد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش 10 درصدی کمک‌هزینه جبرانی نانوایی‌ها و نیز بهبود کیفیت آرد به‌لحاظ پروتئین اشاره کرد.

 
کارگروه استانی گندم، آرد و نان استان همدان با ریاست استاندار در محل سالن جلسات شهدای استانداری همدان و با حضور معاون امور اقتصادی استاندار، مدیرکل اداره غله و امور بازرگانی، فرماندار همدان، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا، نماینده آردسازان ایران در همدان، رئیس اتحادیه نانوایان استان و دیگر مدیران دستگاه‌های مؤثر در این موضوع، برگزار شد.

استاندار همدان در این کارگروه در واکنش به انجام ارزیابی کارشناسی درخصوص شرایط فنی کارخانه‌های آرد استان همدان از سوی سازمان غله استان با بیان اینکه ارزیابی باید به‌صورت فنی و دقیق و با نگاه کارشناسی و در رأس با حضور مدیرکل و در سطح پایین‌تر نهایتاً معاون مدیرکل متولی و نیز سازمان صمت و نماینده انجمن آردسازان و درنهایت معاون غذا و دارو برای ارزیای شاخص‌های سلامت و کیفیت آرد انجام پذیرد، گفت: ارزیابی کارشناسی صرف بدون ارائه تحلیلی، کافی نیست.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه باید نتایج ارزیابی به‌صورت مشخص در کارگروه آرد و نان آتی استان به‌صورت مجزا برای هر کارخانه تنظیم و ارائه شود، افزود: با این ارزیابی مشخص می‌شود که سهمیه هر کارخانه چقدر است و درعین‌حال کیفیت آرد کدام کارخانه بهتر بوده و استقبال نانوایان از کدام کارخانه بیشتر است.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه درخصوص اختصاص سهمیه از یک گرم تا 100 تُن آرد به کارخانه‌ها باید ارزیابی کارشناسی مورد توجه قرار گیرد، تشریح کرد: این کیفیت آرد کارخانه‌ها است که میزان استقبال نانوایان را برای خرید در سامانه از آن‌ها افزایش می‌دهد؛ بنابراین می‌بایست به چرایی عدم کیفیت آرد ارائه‌شده از سوی کارخانه‌ها دقت ویژه شود.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه امکان رصد تخلف درخصوص استفاده از کارت‌خوان‌ها توسط بانک سپه ایجاد و حتی این بستر فراهم شده که میزان تراکنش‌های صوری نیز شناسایی شود، افزود: این مهم باید به اطلاع نانوایان در سراسر استان برسد.

وی با تأکید بر اینکه ارائه یارانه 30 درصدی به نانوایان در جهت جبران افزایش هزینه کارگری و نیز افزایش قیمت خدماتی همچون آب، برق و گاز است، تشریح کرد: نکته اصلی اینکه یارانه 30 درصدی مذکور به صاحبان دارای پروانه نانوایی تعلق می‌گیرد، بنابراین امکان اجاره دادن پروانه خلاف قواعد صنفی و تخلف است.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه با توجه به تغییر ساعت کار ادارات به 6 صبح باید زمینه فعالیت برخی از نانوایی‌ها از ساعت پنج صبح فراهم شود، افزود: پس لازم است با هماهنگی نهادهای مسئول، آغاز کار شماری از نانوایی‌های پُرمشتری ساعت پنج صبح باشد تا صبح‌هنگام افراد پیش از عزیمت به محل کار، بتوانند نان تازه مصرفی خانوار را تأمین کنند.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه تغییر ساعت مذکور مقطعی است زیرا ساعت آغاز کار ادارات از نیمه شهریورماه به حالت قبل بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت اینکه کمبود آرد در استان نداریم، بنابراین اینکه در گزارش‌های مردمی عنوان می‌شود برخی از نانوایان روی درب واحد صنفی خود در برخی ساعات از روز کاغذی مبنی بر نداشتن آرد نصب می‌کنند، شانتاژی بیش نیست.

وی با اشاره به اینکه نانوایان باید توازن پخت را در ساعت مختلف روز رعایت کنند، اظهار کرد: میزان سهمیه هر نانوا متناسب با تراکنش‌ها است که توسط خرید مشتریان انجام می‌شود؛ بنابراین عرضه نان باید تا عصرهنگام و غروب آفتاب صورت گیرد و در این راستا درصورت نیاز، آرد نانوایی‌های پُرمشتری تأمین می‌شود.

قاسمی‌فرزاد علت کاهش سهمیه آرد برخی از نانوایی‌ها را همسان نبودن میزان آرد مصرفی با تراکنش بانکی دانست و گفت: فرمانداران بر ساعت کار و پخت نانوایی‌ها نظارت کافی داشته باشند تا شاهد گلایه‌مندی شهروندان نباشیم.

این مدیر ارشد استانی با اشاره به اینکه ارتقای کیفیت نان یکی از مطالبات به‌حق مردم است که طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان میزان پروتئین موجود در نان از انحراف 30 درصدی در سال 1400 طی آزمایش‌های صورت‌گرفته طی دو ماه ابتدای سال جاری به 6.5 درصد رسیده که این عدد باید به صفر برسد، افزود: سبوس گیری باید مطابق با استاندارد باشد و حتی درصورت امکان، بستری در استان فراهم شود که برخی از نانوایی‌ها نسبت به پخت نان کامل از طریق در اختیار داشتن آرد کامل اقدام کنند.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌های صورت‌گرفته پنج هزار تُن گندم باکیفیت وارد استان شده و قرار است به‌صورت متوازن بین کارخانه‌های آرد متناسب با کیفیت گندمی که دارند توزیع شود تا توازنی در کیفیت آرد به‌وجود آید، اظهار کرد: میزان مصرف ماهانه آرد در استان چیزی بالغ‌بر 14 هزار و 500 تُن است.

قاسمی‌فرزاد با تأکید بر اینکه هیچ افزایش قیمتی در فروش انواع نان در استان نداریم، ابراز کرد: افزایش کیفیت آرد تحویلی به نانوایی‌ها و همچنین پخت مناسب جزء ضرورت‌ها است.

در ادامه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز با تأکید بر اینکه طبق مصوبات اخیر در حوزه سهمیه‌بندی و میزان یارانه پرداختی اتفاقات خوبی رقم خورده است، اظهار کرد: بر این اساس کمک‌هزینه پرداختی به نانوایان جهت جبران افزایش هزینه که از 17 بهمن‌ماه سال گذشته مبلغ آن 30 درصد فروش نان ثبت‌شده در کارت هوشمند بوده، از 17 خردادماه امسال به 40 درصد افزایش یافته و مابه‌التفاوت تا پایان ماه به حساب نانوایی‌ها واریز می‌شود.

سیدمجتبی حسینی با تأکید بر اینکه در راستای مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان نانواها دو نگرانی داشتند که نخست کاهش سهمیه آرد و دوم بالا بودن هزینه واحد صنفی نسبت به درآمد بود که این مشکلات در تنظیم بازار کشور طرح و بررسی شد، خاطرنشان کرد: برای سهمیه آرد این مجوز به استان داده شد تا سقف 10 درصد سهمیه هر نانوایی‌ که آرد آن کم شده را دوباره اضافه کند؛ البته درصورت عمکلرد مناسب نانوایی طی 10 روز و در مواردی که این سهمیه به‌ناحق کم شده باشد.

وی از کاهش بیش از 360 تُنی سهمیه آرد نانوایی‌های استان خبر داد و اظهار کرد: از طرفی اعمال سقف آرد یارانه‌ای قابل خرید توسط نانوایان 48 ساعت قبل از بازگشایی سامانه خرید آرد توسط سامانه هوشمند یارانه آرد و نان انجام شده و امکان ویرایش سهمیه هریک از نانوایان توسط مدیران استان که طبق تأکید استاندار مدیرعامل شرکت غله مسئولیت آن را دارا است، قبل از بازگشایی سامانه فراهم می‌شود.

حسینی با بیان اینکه کارگروه آرد و نان مکلف است تأمین نان افراد شاغل در کسب‌وکارها و نهادهای دارای سقف‌های زمانی غیر متعارف را در ساعات خارج از شیفت کاری مدیریت کرده و سهمیه آرد آن‌ها را به نانوایی‌های فعال در اماکن شلوغ اختصاص دهد، اظهار کرد: طبق بند دیگر این مصوبه جدید کارگروه‌های آرد و نان استان مکلف هستند برای عدم ایجاد مشکل در تقاضاهای کوتاه‌مدت هنگام ورود مسافران و کارگران فصلی، نیاز آرد مناسبتی و فصلی را با شرکت بازرگانی دولتی مکاتبه کنند و این شرکت نیز مکلف است حداکثر بعد از 48 ساعت از دریافت درخواست، نسبت به تأمین آرد مناسبتی اقدام کند.

وی با بیان اینکه درصورت اضافه کردن کُنجد، سبوس و غیره به‌صورت بسته‌بندی‌شده و بهداشتی در نانوایی‌ها امکان فروش آن‌ها به‌عنوان کالای مستقل در نرخ‌نامه و کارت‌خوان هوشمند فراهم شده است، افزود: این مهم نیز یکی دیگر از نگرانی‌ها و مواردی بود که توسط نانوایان و درعین‌حال مردم مطرح می‌شد.

در ادامه قدرت‌الله رستمی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز گفت: خوشبختانه طی دو سال گذشته با پیگیری استاندار و نیز سازمان غله و با همکاری همکاران بنده و طی بازرسی‌هایی که از نانوایی‌ها انجام شده، کیفیت نان به‌لحاظ عدم انطباق میزان پروتئین با استانداردها از 30 درصد، به 6 و نیم درصد طی سال جاری رسیده است. البته همچنان با وجود پیگیری غنی‌سازی آرد به ریزمغذی‌ها، این عدم انطباق وجود دارد، به‌طوری که این عدم انطباق از سه درصد در سال 1401 به 19 درصد در دو ماه اخیر رسیده است؛ بنابراین انتظار می‌رود در راستای کیفیت‌بخشی به آرد نان، ورود جدی از سوی متولیان در دستور کار قرار گیرد.

 

شناسه خبر 70252