گروه رسانه ای سپهر

آخرین اخبار:
شناسه خبر:77004

تربیت و نگاه تخصصی به مربیان تربیتی

محمد نباتی
تربیت و نگاه تخصصی به مربیان تربیتی

هدف‌های عالی نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران ناظر بر رشد ابعاد مهمی از شخصیت، رفتار و منش دانش‌آموزان است و نظام برنامه‌ریزی و اجرایی آموزش‌وپرورش خود را متعهد می‌داند که در جهت تربیت نسلی معتقد به مبانی دین و عامل به احکام الهی و برخوردار از سجایا و فضایل اخلاقی، تلاش کند و آنان را در ساحت‌های 6 گانه براساس سند تحول بنیادین تربیت کند.

بدون شک عوامل متعددی در این راستا کارساز و مؤثر هستند که از میان آن‌ها محتوای دروس، شیوه، روش تدریس معلمان، فعالیت‌های ورزشی، فوق برنامه و نحوه برخورد با دانش‌آموزان از اهمیت بیشتری برخوردار هستند، اما نقش معلمان و مربیان آگاه، متخصص در کار و متعهد به رسالتی که پذیرفته‌اند و سیاست آموزش‌وپرورش، معطوف به بهره‌گیری کامل از ظرفیت هریک از عوامل یادشده جهت تحقق آرمان‌های تربیتی نظام آموزش‌وپرورش است.

تحقق اهداف مورد نظر بعد از سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، مستلزم مدیریت صحیح و نظارت بر برنامه‌های تربیتی است و «مدیریت» و «تربیت» دو امر پیچیده‌اند؛ چنانچه «کانت» می‌گوید، در بین ابداعات بشر دو چیز از بقیه مشکل‌تر است: 1- هنر مملکت‌داری و حکومت کردن 2- هنر تعلیم و تربیت.

تربیت اساس و پایه یک جامعه است. دوام و بقا، حیات و ممات، سعادت و شقاوت و صعود و سقوط هر جامعه‌ای به تربیت آن بستگی دارد؛ هر جامعه‌ای که به این مقوله و گفتمان اهمیت داده، اثرات مثبت آن را دیده است.

شهیدرجایی مربیان امور تربیتی را سربازان انقلاب در آموزش‌وپرورش نامید و بنا به گفته شهیدباهنر، «مربیان زمانی با انبیا هم‌صف و با امام عادل هم‌ردیف هستند که آموزش را از محتوای تزکیه پُر کنند» و چه پُرمعناست کلام امام (ره) که می‌فرمایند «اگر تهذیب در کار نباشد، علم توحید هم به درد نمی‌خورد.»

این نهاد از بدو شکل‌گیری تا به امروز مجموعه وسیعی از عملکردها و وظایف متعدد و گوناگونی را به عهده داشته و تحقق امر تربیت را منوط به حضور مربی و فعالیت‌های رسمی غیر کلاسی در کنار آموزش‌های کلاسی می‌داند. اهداف و اصول این نهاد انقلابی پرورشی هستند که عبارتند از: انتقال ارزش‌های دینی و فرهنگی انقلاب اسلامی به مدارس، تربیت و بازسازی دانش‌آموزان در فضایی انقلابی و اسلامی، زمینه‌سازی برای ورود نگرش‌های دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی به نظام آموزش‌وپرورش و حفظ مدارس از آفات فرهنگی و سیاسی، شناخت و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان در رشد دینی، عقلی، اجتماعی و عاطفی آنان و حفظ ارزش‌ها.

بنابراین ضمن توجه به احیای امر تربیتی به معنای واقعی کلمه و مرتفع کردن کمبود مربیان تربیتی، فعالیت در این عرصه را باید به افرادی سپرد که دارای علم، تخصص، آگاهی و بصیرت لازم هستند. مربی تربیتی که موضوع کارش تربیت انسان است، باید با شناخت انسان، ویژگی‌های او در سنین مختلف، صفات مثبت و منفی او، عوامل و مقتضیات رشد و موانع آن، تفاوت‌های فردی و راهزن‌های مسیر تربیت و عوامل مؤثر بر تربیت و رشد انسان، تلاش کند کار‌های او به دور از آزمون و خطا صورت بگیرد تا کار و تلاشش مقرون به صواب و ثواب باشد.

ارسال نظر

سوال: جمع یک و دو؟ 3

*شرایط و مقررات*
کلمه امنیتی را بصورت حروف فارسی وارد نمایید
بعنوان مثال : پایتخت ارمنستان ؟ ایروان
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار