شناسه خبر:77753
1402/10/10 13:11:57

در ابتدای تشکیل دولت غاصب و اشغالگر رژیم صهیونیستی، یهودیان تنها مالک 6 درصد اراضی فلسطین بودند؛ در سال 1947 تا 1948 م، ارتش انگلستان از فلسطین خارج و با دسیسه آنان در 15 می‌ 1948 تشکیل دولت یهود (صهیونیستی) رسماً اعلام شد و سازمان ملل هم برای خوش‌خدمتی به یهودیان، 54 درصد اراضی فلسطین را به دولت صهیونیستی هدیه می‌کند. اگرچه خوی تجاوزگری او باعث می‌شود که به این هم قناعت نکند و با وجود توصیه سازمان ملل، 80 درصد اراضی کل فلسطین را به اشغال خود درمی‌آورد تا شاید رؤیای از نیل تا فرات و از فرات تا هرات را محقق کند. چراکه در آموزه‌های دینی آنان هست که می‌گوید: «الارض الموعود هی من البحر المتوسط حتی الفرات و من لبنان حتی نهر النیل» و با این اعتقاد بود که «بن گورین»، نخستین نخست‌وزیر اسرائیل در سال 1950 در جمع دانشجویان دانشگاه عبرانی اورشلیم گفت: اسرائیل باید مشتمل بر کلیه سرزمین‌هایی شود که بین رود نیل تا شط فرات واقع است. این امپراطوری هم از راه تهاجم بنا خواهد شد و هم از راه سیاست و گلدامایر نخست‌وزیر وقت اسرائیل به یهودیان گفت «ای مردم یهود ما انتقام جنگ خیبر را امروز از مسلمانان گرفتیم» و موشه دایان نخست‌‌وزیر دیگر آن رژیم در سال 1967 و در روز اشغال بیت‌المقدس با خوشحالی اظهار کرد: «اینک راه ما به سوی مکه و مدینه گشوده شد.»

با این سیاست‌های تجاوزگرانه زمینه اشغال سرزمین فلسطین و پاره تن اسلام و مسجدالاقصی و قبه‌الصخره فراهم شد و ملت فلسطین در کشورهای دیگر و بیابان‌ها و اردوگاه‌ها آواره شدند. مردم فلسطین و کشور‌های عربی برای مبارزه با اسرائیل و آزادی سرزمین فلسطین تلاش کردند، اما ره به جایی نبردند. در این جنگ سه کشور مصر، سوریه و اردن با وجود برتری نظامی بعد از 6 روز، زمین‌گیر شدند. ظهور انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی سلام‌الله‌علیه و نفی گفتمان متجمد و متجدد و ارائه گفتمان مجدد براساس اسلام ناب محمدی صل‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، فطرت‌های پاک و تشنه معنویت را خارج از مرز و جغرافیا و رنگ و نژاد و زبان به سوی این مکتب متمایل کرد.

در سال 1982 م (1361 ش) گروه‌های اسلام‌گرای لبنان با الهام از اندیشه زلال و مکتب حماسی- عرفانی حضرت امام خمینی سلام‌الله علیه با یکدیگر متحد شده و طی آن جنبش مقاومت «حزب‌الله» شکل گرفت. در سال 2000 استقامت، پایمردی و شهادت‌طلبی هسته مقاومت حزب‌الله نتیجه داد؛ حزب‌الله پیروز شد و اسرائیل ناباورانه از خاک لبنان فرار کرد. سیدحسن نصرالله، رهبر محبوب حزب‌الله که بعد از شیخ‌صبحی طفیلی و شهید عباس موسوی به دبیرکلی حزب‌الله انتخاب شده بود، به‌عنوان محبوب‌ترین شخصیت عرب مطرح شد. در این زمان بود که «حسنین هیکل»، بزرگ‌ترین و معروف‌ترین روزنامه‌نگار مصری و عرب درباره سیدحسن نصرالله چنین گفت: «من وقتی سیدحسن نصرالله را می‌بینم، بر عرب بودن خود افتخار می‌کنم». در سال 2004 حزب‌الله توانست 436 زندانی و اسیر و پیکر مطهر 59 رزمنده لبنانی را در ازای تحویل چند قطعه استخوان و سه جنازه و یک تاجر اسرائیلی مبادله کند.

در سال 2006 مصادف با 21 تیرماه 1385، اسرائیل طبق نقشه از پیش طراحی‌شده و به‌منظور خلع سلاح حزب‌الله و اشغال دوباره لبنان و تحقق رؤیای از نیل تا فرات و از فرات تا هرات و بسط تئوری خاورمیانه بزرگ و به قول کاندولیزا رایس «خاورمیانه جدید» و به بهانه آزادی دو اسیر اسرائیلی، حمله گسترده‌ای به جنوب لبنان از زمین و هوا و دریا آغاز کرد تا به زعم خود به‌عنوان ششمین ارتش مجهز دنیا و با حمایت شیطان بزرگ آمریکا و در نقش یک «بچه‌شیطان» به اهداف خود نایل شود، اما غافل از اینکه با تفکر عاشورایی که انتخاب بهترین راه «احدی‌ الحسنیین» به‌عنوان رسم زندگی حضرت امام حسین علیه‌السلام است و شکست و بن‌بستی برای آن متصور نیست، نمی‌توان مقابله کرد و بدین‌سان گرانی‌گاه بالکان خاورمیانه «حزب‌الله» و رهبر شجاع آن سیدحسن نصرالله با وجود تلاش بی‌دریغ دشمن و بی‌وفایی و خیانت شیوخ بی‌خاصیت عرب بعد از 33 روز مقاوت و پایداری مبتنی بر تفکر عاشورایی، پیروز میدان شد و در مقابل دیدگان ناباوران عالم، شعارهای او، تحقق عینی و عملی پیدا کرد.

نهضت فلسطین با الهام از انقلاب اسلامی مقاومت را بر مذاکره ترجیح داد و جنبش‌های جهاد اسلامی و بعد حماس شکل گرفت. فلسطینی‌ها که تا آن زمان با سنگ و فلاخن به جنگ صهیونیست‌ها می‌رفتند، به‌تدریج مسلح شدند، حتی وقتی در باریکه غزه و کرانه باختری کاملاً 360 درجه در محاصره سیستم اطلاعاتی رژیم صهیونیستی قرار داشتند، توانستند خود را مسلح کنند.

نبردهای 33 روزه بین حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی در سال 2006 و فلسطینی‌ها در 2008 جنگ 22 روزه و پس از آن جنگ‌های هشت‌روزه، 51 روزه و 11 روزه و سرانجام طوفان‌الاقصی را باعث شد که درهم‌شکننده تمام امید، آرزو، احساس، آرامش و اقتدار صهیونیست‌ها بود.

طوفان‌الاقصی نشان داد که کمک‌های خارجی و دولت‌های خارجی همانند آمریکا نمی‌توانند اسرائیل را از خطر فروپاشی نجات دهند. امروز در مقابل چشم جهانیان نبرد طوفان‌الاقصی نشان داد که با عزم استوار و اراده قوی و قدرت ایمان و توکل بر خدا می‌توان در مقابل خیل دشمن ایستاد و سرنوشت جنگ را در مضمار، میدان و معرکه جنگ رقم زد و نه بمباران خانه‌ها و نه کشتار زنان و کودکان و این مرحله از نبرد با خصم دون، طلیعه پیروزی قطعی جریان حق در مقابل کفر و نفاق خواهد بود.

شناسه خبر 77753