شناسه خبر:77900
1402/10/13 11:29:27

در مناسبت‌ها و موضوعات مهم ملی یا مذهبی علاوه‌بر اینکه هیئت‌ها و تشکل‌های مردمی جهت گرامیداشت آن امر اقدام می‌کنند، ادارات و سازمان‌ها هم کم یا زیاد در برنامه‌هایی دارند که عموماً نیز به راحت‌ترین شیوه تمسک می‌جویند؛ یعنی یک یا چند سخنران دعوت می‌کنند که برای جمعی صحبت داشته باشند. این‌قبیل برنامه‌ها بدون درنظر گرفتن میزان اثرگذاری و وظیفه‌شان در گرامیداشت مناسبت‌ها هم بیش از هرچیز، گزارش‌عملکردها را پُر می‌کند.

ایام میلاد حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله علیها و روز گرامیداشت مقام زن و مادر نیز از این قبیل مناسبت‌ها است؛ کمتر برنامه فاخری برای بانوان از اقشار مختلف و نه بانوان فعال همیشگی یا کارمندان محترم، طراحی و اجرا می‌شود. حتی در فضای عمومی شهر نیز تفاوت خاصی را شاهد نیستیم، نه از اِلمان‌های ویژه خبری هست و نه تندیس و غیره، درواقع حضرات مسئولان با وجود فعال مایشاء بودن در وقت سخنرانی، در وقت عمل آن‌چنان زحمتی به خودشان نمی‌دهند که اقدام قابل توجهی برای احترام به بانوی دو عالم (س) انجام دهند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با بانوان فرمودند «به نظر من، زن مسلمان الگویی بهتر از فاطمه‌ زهرا (سلام‌الله علیها) نمی‌تواند پیدا کند، [بلکه] هیچ زنی در دنیا نمی‌تواند الگویی بهتر از او پیدا کند. چه در دوران کودکی‌اش، چه در دوران نوجوانی‌اش، چه در دوران جوانی‌اش، چه در خانواده، چه رفتارش با پدر، با همسر، با فرزندان، با کارگر داخل خانه‌اش، چه رفتارش در عرصه‌ اجتماع، در مسئله‌ سیاست، در مسئله‌ خلافت؛ یعنی همه‌ این‌ها الگو است و مهم این است که همه‌ این عظمت‌ها، همه‌ این فعالیت‌ها، همه‌ این سرمشق‌ها، در یک عمر کوتاه انجام گرفته: حداکثر 25 سال. سن فاطمه‌ زهرا (سلام‌الله علیها) را از 18 سال تا 25 سال نقل کرده‌اند. این الگو است؛ دختران ما، زنان ما، بانوان عزیز جامعه‌ اسلامی ما سعی کنند با همین روحیه، با همین انگیزه دنبال فاطمه‌ زهرا حرکت کنند. هم در امر خانه‌داری، هم در امر فعالیت اجتماعی و سیاسی، هم در حکمت و دانش (که البته در مورد آن بزرگوار الهام الهی بود، در مورد ما و شما کسب‌کردنی است؛ شما که تلاش بکنید، البته الهام الهی هم کمک خواهد کرد) در همه‌ بخش‌ها آن بزرگوار را الگو قرار بدهید و قرار بدهیم و دنبال کنیم. این چند جمله راجع به آن بزرگوار.»

بنا به فرامایشات رهبر معظم انقلاب دختران جوان و بانوان جامعه بهتر از دختر حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله الگو ندارند، اما به‌واقع باید پرسید جامعه بانوان چگونه باید با این گوهر تابناک آشنا شود؟ از طریق این سخنرانی‌های کلیشه‌ای؟! یا برنامه‌های نه‌چندان عمیق و مؤثر؟!

متأسفانه حضرات مسئولان حوزه زنان و فرهنگی سال‌ها ست به سبک و سیاق صد سال قبل فقط سخنرانی و اندکی مداحی و سرود را روش تبلیغ می‌دانند؛ این همان روندی است که خروجی‌اش شده دخترانی که با وجود طینت پاک، بدون اینکه برکات عفاف و حیا را بشناسند، با آن مخالفت می‌کنند. کاش بزرگواران از چارچوب بسته بخشنامه و گزارش عملکرد خارج شوند و یک‌بار به‌جای صف همایش‌ها، جشنواره تئاتر با موضوع توانمندی‌ها و کرامت بانوی ایرانی مسلمان برگزار کنند. از این‌دست کاش‌ها و کارهای زمین‌مانده برای این قشر تمدن‌ساز کم نیست که تحقق آن‌ها به آرزو بدل شده است.

 

زهره پوروهابی

شناسه خبر 77900