شناسه خبر:79315
1402/11/21 09:15:10

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار مرکزی گفت: این استان کانون پدیده خودروهای شوتی است که باید برای رفع آن اقدام جدی صورت گیرد.

فرزاد مخلص‌الائمه روز چهارشنبه در شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب استان مرکزی افزود: طی سال‌های اخیر انتقال کالای قاچاق توسط خودروهای شوتی، یکی از چالش‌ها و معضلات جاده‌ای و حوزه مقابله با قاچاق کالا در سراسر کشور بوده است.
وی ادامه داد: پدیده خودروهای شوتی علاوه بر آسیب به اقتصاد کشور، جاده‌ها را نیز ناامید می‌کنند و نیاز است دستگاه‌های مسئول برای مقابله با این پدیده برنامه‌ریزی‌های کاربردی تدوین کنند.
استاندار مرکزی با بیان اینکه مقابله با این پدیده در استان موجب شده تا مردم و پلیس انرژی صرف کنند، اظهار کرد: روزانه تعداد قابل توجهی از خودروهای شوتی با سرعت سرسام آور و بدون توجه به قوانین مقررات راهنمایی و رانندگی با انتقال کالای قاچاق از مبدأ محورهای جنوب کشور وارد استان مرکزی می‌شوند که جاده‌های این خطه را ناایمن می‌کنند.
  استان مرکزی رتبه سوم کشور در ورود و خروج خودرو را دارد
مخلص الائمه افزود: استان مرکزی رتبه سوم کشور در ورود و خروج خودرو را دارد که این مهم در ایام مناسبتی و تعطیلات نوروز افزایش چشمگیری دارد.
وی بیان کرد: اصلاح راه‌ها و شناسایی و رفع نقاط آسیب پذیر جاده‌ای یکی از برنامه‌های اصلی مدیریت ارشد استان مرکزی است به طوری که در 2 سال گذشته به میزان 12 سال در جاده‌های استان کار انجام شده است.
استاندار مرکزی به عوامل انسانی در تصادف اشاره کرد و افزود: هرچند نباید نقش جاده و وسیله نقلیه را در بروز تصادفات نادیده گرفت با این حال عامل انسانی درجلوگیری از تصادفات و پیامدهای تلخ آن نقش غیرقابل انکاری دارد.
مخلص‌الائمه بیان کرد: به توجه به درجه پایین انتظامی استان نمی‌توان از امکانات و خدمات ملی استفاده کرد، بنابراین باید برای بالابردن درجه انتظامی استان جهت بهره‌گیری از امکانات ملی تلاش شود.
مخلص الائمه افزود: میانگین سرعت در اراک از میانگین کشوری بالاتر است و در نتیحه تلفات جاده‌ای نیز به نسبت بالا است که باید برای این مهم چاره‌اندیشی کرد.
  تدوین 2 سند در راستای پیشگیری از وقوع جرم در استان مرکزی
رییس کل دادگستری استان مرکزی نیز گفت: 2 سند کنترل سرقت و کاهش تصادفات با هدف پیشگیری از وقوع جرم در شورای سیاستگذاری قضایی استان تدوین شد.
حجت الاسلام «سعید جزایی» افزود: سرقت با متغیرهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ارتباط مستقیم دارد و بنا بر تحقیقات صورت گرفته در این اداره، ارتباط معناداری بین اعتیاد با گرایش سارقان به سرقت وجود دارد.
وی بیان کرد: بررسی‌ها نشان داده که اعتیاد به موادمخدر و وابستگی به آن تاثیر زیادی در گرایش افراد به سرقت و در ادامه جرایم مختلف داشته است.
رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی اظهار کرد: برآورد بازخوانی پرونده‌ها و مصاحبه‌های صورت گرفته با متهمان و بررسی تعدادی از پرونده‌های سرقت در استان بیانگر آن است که پس از اعتیاد، عوامل دیگری از جمله، تربیت ناصحیح خانوادگی، تاثیر دوستان ناباب و افزایش نابرابری و توسعه نیافتگی اجتماعی بر گرایش افراد به ارتکاب سرقت موثر است.
حجت‌الاسلام جزایی گفت: کمیته‌ای برای شناسایی محکومین متواری جرایم مربوط به سرقت با هدف کنترل و کاهش این بزه در استان مرکزی تشکیل شده که در صورت مشارکت گسترده‌ اعضا، می‌تواند نتایج مثبتی به دنبال داشته باشد.
حجت الاسلام جزایی افزود: گشت رضویون نیز در استان تشکیل شده که در کاهش سرقت اثرگذار بوده است.
وی بیان کرد: مجموعه اقدامات دستگاه قضا در 9 ماه امسال و در مقایسه با سال گذشته شامل سرقت مستوجب حد 68 درصد، سرقت شبانه 50 درصد، 29 درصد تکرار سرقت، 42 درصد سرقت مسلحانه در استان کاهش ثبت شده و در سرقت خرد آمار افزایشی ثبت شده است.
رییس کل دادگستری استان مرکزی گفت: سند کنترل و کاهش تصادفات استان نیز تدوین و کمیته‌ای تخصصی نیز در این خصوص تشکیل شد که شناسایی و رفع نقاط حادثه‌خیز اولویت اصلی این کمیته است.
معاون امور زیربنایی و عمرانی شهرداری اراک نیز در ادامه این نشست گفت: میدان امام خمینی (ره) ورودی شهر اراک، محلی برای اسکان مسافران و از نقاط حادثه‌خیز بود که اصلاح آن در دستور کار شهرداری قرار گرفت و قرارداد اجرای تقاطع در این مکان از سال 401 منعقد شد و مقرر شد طی مدت 2 سال اجرا شود اما با تلاش پیمانکار، مسیر زیرگذر هفت ماه زودتر زیربار ترافیک رفت و ساماندهی ترافیکی شکل گرفت.
«حجت الله مرادی» افزود: 2 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل آن نیاز است و 25 اسفندماه امسال طرح به طور کامل زیر بار ترافیک می‌رود.
وی بیان کرد: میدان امام حسین(ع) نیز یکی دیگر از نقاط حادثه‌خیز این شهر بود که قرارداد ساخت آن با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد شد و مقرر بود آخر خردادماه امسال به اتمام برسد اما سه ماه زودتر به پایان رسید و یک‌هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار برای آن صرف شد.
معاون عمرانی و امور زیربنایی شهرداری اراک ادامه داد: 300 میلیارد ریال برای خرید و نصب 85 دوربین نظارتی و 60 میلیارد ریال برای تهیه 15 دوربین ترافیکی امسال در اراک هزینه شد.
مرادی بیان کرد: 30 نقطه حادثه‌خیز در شهر اراک شناسایی شد و برای حذف آنها قرارداد 300 میلیارد ریالی منعقد و طرح اجرایی برای 28 نقطه تدوین شده است.
  سرقت در استان مرکزی به ویژه در اراک از نوع خرد است
داستان عمومی و انقلاب اراک نیز گفت: بیشتر سرقت‌ها در استان مرکزی و به خصوص اراک خرد است اما با این وجود احساس ناامنی را افزایش می‌دهد.
«حجت‌الله‌ درودگر» افزود: بخش‌های مختلفی در کاهش سرقت برنامه دارند اما با هم همراه نیستند و موازی کاری صورت می‌گیرد، بنابراین برای کاهش این بزه باید یک برنامه جامع تدوین و نقش هر دستگاه‌ مشخص شود.
وی درخصوص تصادف نیز گفت: مهمترین عامل تصادفات انسانی است که این‌ مهم ضرورت ارائه آموزش و فرهنگ‌سازی را زیاد می‌کند.

شناسه خبر 79315