شناسه خبر:81664
1403/2/3 16:11:34

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تا دو هفته آینده بخش دندانپزشکی بیمارستان تخصصی کودکان اکباتان افتتاح خواهد شد.

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار :

روز گذشته کارگروه سلامت و امنیت غذایی استانداری با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان و جمعی از مسئولان بهداشت و سلامت استان در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان در این جلسه بر لزوم رسانه‌ای شدن اقدامات انجام‌شده در حوزه بهداشت و درمان تأکید و اظهار کرد: راهبرد دشمن ایجاد یأس در بین مردم، خاصه محرومان است؛ دانشگاه علوم پزشکی در راستای فقرزدایی، محرومیت‌زدایی و کاهش مشکلات مردم قدم‌های بزرگی برداشته که باید این اقدامات را به اطلاع مردم برساند.

حسن رضانیا خاطرنشان کرد: درحال حاضر همه کشورهای جهان بنا به دلایلی با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و اینکه دولت‌مردان چه مسئله‌ای را در اولویت رسیدگی خود قرار دهند، مهم است؛ دغدغه دولت مردمی در راستای رسیدگی به امور مردم و ارتقای وضعیت معیشت و سلامت آنان واقعاً قابل تحسین است.

وی با این بیان که ما به خبرهای خوب و امیدبخش نیاز داریم، تصریح کرد: دولت در برنامه بودجه‌ای سال 1403 پیش‌بینی خوبی برای حمایت از اقشار محروم و آسیب‌پذیر با کمک دستگاه‌های حمایتی کرده که از این حیث نیز باید قدردان این اقدام ارزشمند بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان سپس به کمبود نیروی مراقب بهداشت و سلامت در مدارس اشاره کرد و توضیح داد: خوشبختانه رشته تحصیلی بهداشت مدارس در دانشگاه فرهنگیان توسط دولت راه‌اندازی شده که نشان می‌دهد دولت مردمی به حوزه بهداشت توجه دارد؛ نیمه اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز جذب و استخدام برای جبران کمبودها انجام خواهد شد.

* تشکیل کمیته سلامت آب در روستاها

رضانیا با این بیان که سفیران سلامت را جدی بگیرید و دانش‌آموزان را در مدارس پای کار بیاورید، به تشکیل کمیته سلامت آب در روستاها تأکید کرد و از معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خواست تا اعضای کمیته را هرچه سریع‌تر معرفی کنند.

وی با تأکید بر اینکه طرح پایش سلامت دانش‌آموزان طی هماهنگی علوم‌پزشکی و آموزش‌وپرورش تدوین و اجرا شود، سخنانش را به پایان برد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این جلسه با اشاره به آغاز هفته سلامت و برنامه‌های این ایام، بیان کرد: شعار این هفته «سلامت خانواده با مردمی‌سازی سلامت» بوده و چند رخداد مهم در حوزه سلامت خواهیم داشت.

محمدمهدی مجذوبی ادامه داد: افتتاح کلینیک تخصصی تغذیه در کلینیک امید با هدف ارائه خدمات تخصصی تغذیه به مردم همدان و راه‌اندازی آزمایشگاه ژنتیک دولتی در استان در این راستا خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به کلنگ‌زنی مرکز سلامت خانواده در هفته جاری، اذعان کرد: 12 سال پیش برای نخستین‌بار در کشور، مرکز سلامت خانواده در استان افتتاح شد؛ اما امروز پاسخگوی نیازها نیست و طی دو سال آینده یک مرکز برای این منظور راه‌اندازی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان سپس از افتتاح مرکز سراج، مرکز جامع خدمات سلامت امامزاده خضر خبر داد و ابراز کرد: در مرحله نخست پنج میلیون واحد دارو در اختیار این مرکز قرار گرفته و کلیه بیماران سلامت روان در این مرکز پذیرش خواهند شد.

* بهره‌برداری 6 واحد خانه زیست پزشکان در شهرستان تویسرکان

مجذوبی این را هم گفت که 6 واحد خانه زیست پزشکان در شهرستان تویسرکان به بهره‌برداری رسیده و به ماندگاری پزشکان متخصص در این شهرستان کمک خواهد کرد.

وی سپس با اشاره به اینکه تا دو هفته آینده بخش دندانپزشکی کودکان در بیمارستان اکباتان نیز افتتاح خواهد شد، توضیح داد: در رتبه‌بندی کشوری در حوزه دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان با فاصله زیاد (با 145 امتیاز) اول شده و بعد از آن دانشگاه تهران با 131 امتیاز رتبه دوم را کسب کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در بخش دوم سخنان خود به تعامل دانشگاه علوم پزشکی و آموزش‌وپرورش در حوزه تأمین سلامت دانش‌آموزان پرداخت و متذکر شد: فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت مدارس برای امروز و آینده بسیار حائز اهمیت است و باید گام‌های محکم و اثربخشی در این حوزه برداریم.

مجذوبی در خاتمه سخنان خود اعلام کرد: برنامه وارنیش فلورایدتراپی که تاکنون 4.5 میلیارد تومان هزینه داشته، به پوشش 45 درصدی برسد (و از این پس نیز نیازمند هزینه است)؛ پوشش مراقبت سلامت در دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم را به‌طور محسوسی در استان افزایش خواهیم داد.

* اجرای طرح یسنا در همدان (یارانه ویژه مادران باردار و دارای کودک شیرخوار)

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه به‌منظور تأمین رفاه مردم عزیز سیاست‌های رفاهی دولت در دستور کار است، عنوان کرد: تا پارسال سیاست‌ها ابلاغ شده بود، اما تأمین نقدینگی مشکل داشت که در 6 ماهه دوم این مشکل حل و کار آغاز شد.

یوسف شعبانی با تأکید بر اینکه سیاست‌های رفاهی در بخش‌های معیشتی و رفاهی اجرا می‌شود و نقش کالابرگ الکترونیکی در توزیع امکانات محوری است، تصریح کرد: دولت به‌مرور تمام حمایت‌ها و اقدامات یارانه‌ای خود را بر مبنای کالابرگ الکترونیکی اجرایی می‌کند.

وی افزود: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی این است که 95 درصد آمارهای جمعیتی را به‌درستی در اختیار دارد، کالابرگ الکترونیکی نیز در این راستا برای بخشی از جمعیت کشور اجرا می‌شود؛ ضمن اینکه کلیه‌ اقدامات حمایتی دولت با محور کالابرگ است.

این مقام مسئول ادامه داد: از ابتدای سال گذشته یک سیاست حمایتی دیگر نیز با نام فجرانه اضافه و با اعلام یک بسته غذایی از سوی دانشگاه علوم پزشکی، 11 قلم کالای اساسی برای تأمین معیشت خانوارها پیش‌بینی شد.

شعبانی ادامه داد: درحال حاضر 484 هزار و 97 خانوار استان از طرح فجرانه استفاده می‌کنند؛ در این میان یک‌ میلیون و 609 هزار و 796 تراکنش صورت گرفته که در حدود چهار هزار و 92 فروشگاه صنفی و 172 فروشگاه زنجیره‌ای در مناطق شهری و روستایی اعمال شده است.

وی سپس با این بیان که طرح حمایت از خانواده و معیشت اقشار آسیب‌پذیر در راستای رفع سوء تغذیه کودکان 5 تا 59 ماهه دهک‌های یک تا هفت انجام می‌شود، ابراز کرد: در این بخش برای خانواده‌های دارای کودکانی که لاغری مفرط، کوتاه‌قدی مفرط و کمبود وزن مفرط دارند، بین 600 هزار تا یک میلیون تومان واریز می‌شود که تا امروز هفت مرحله پول در این بخش واریز شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: سازوکار اجرایی هم این است که دانشگاه علوم پزشکی جامعه آماری احصاشده را به اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌دهد و ما آن را به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال می‌کنیم.

شعبانی با این بیان که در آخرین پرداخت یک‌هزار و هفت خانوار در استان شناسایی شده بودند، اضافه کرد: تلاش ما پوشش صددرصدی خانوار‌ها در این بخش است.

وی سپس به جزئیات طرح یسنا (یارانه ویژه مادران باردار و دارای کودک شیرخوار) اشاره و تشریح کرد: تا سال گذشته فقط هشت استان محروم کشور مشمول این طرح بودند که از 20 روز پیش همه استان‌ها را در بر می‌گیرد. در این طرح که به همت مجموعه وزارت تعاون اجرایی می‌شود، به مادران دارای کودک شیرخوار زیر دو سال یارانه تعلق می‌گیرد.

* آماده‌سازی آزمایشگاهی با هدف شناسایی ویروس در آب استان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز در این جلسه با ابراز قدردانی از تعامل شکل‌گرفته‌ بین مجموعه «سلامت و بهداشت» و «تعاون و کار»، طی هفت ماه، گفت: 47 درصد از کودکانی که لاغری مفرط داشتند، برای ارتقای شاخص‌های سلامت شناسایی شده و با خدماتی که دریافت کردند، به‌وضوح شاهد بهبود شاخص‌ها در وزن و قد آن‌ها بودیم؛ درصورتی که فکر نمی‌کردیم در این مدت کوتاه برخی شاخص‌ها خود را با این سرعت نشان دهند.

فاطمه ترکمان‌اسدی سپس به امنیت غذایی اشاره و خاطرنشان کرد: در این بخش در وزارتخانه ما جزء استان‌های برخوردار بودیم، اما شاخص‌ها نشان می‌داد در برخی موارد محروم هستیم که طرح تحقیقاتی بسیار گسترده‌ای با مجوز وزارتی در استان درحال انجام است تا اطلاعات را آماده کنیم و بتوانیم در این بخش از حمایت وزارتخانه برخوردار شویم.

وی سپس با تأکید بر لزوم گرفتن مجوز سلامت و بهداشت توسط مدارس غیر انتفاعی، اذعان کرد: در این صورت می‌توان نظارت و کنترل موارد بهداشتی در این مدارس را نیز هم‌پای مدارس دولتی پیش برد و امنیت خاطر را برای خانواده‌ها و جامعه به ارمغان آورد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به شعار هفته ملی سلامت که «سلامت خانواده، مردمی‌سازی سلامت» نام‌گذاری شده، ابراز کرد: بعد از اپیدمی کرونا با وجود اینکه مسافرت‌ها در استان برقرار شده، با تنش‌های آبی مواجه بودیم، مهاجرت اتباع خارجی و بعضاً زائران سفرهای عتبات را به‌شدت در استان شاهد بوده‌ایم، اما خوشبختانه هیچ‌یک از این موارد بر سلامت غذا و انتقال بیماری از آب و غذا اثر نداشته که این مسئله مرهون تلاش‌های بی‌قفه شبکه بهداشت و درمان است.

ترکمان‌اسدی توضیح داد: ما در سال 1401 که محدودیت آبی داشتیم، در اوج تابستان و فصل شیوع بیماری گواراشی، هیچ رخداد گوارشی در استان نداشتیم که همگی حاکی از کار تیمی قابل دفاع و هماهنگی بالای سیستم بهداشت و درمان استان است.

وی از آماده‌سازی یک آزمایشگاه با هدف شناسایی ویروس در آب نیز خبر داد و گفت: تعداد بسیار کمی از استان‌های کشور دارای این آزمایشگاه هستند که در استان همدان نیز این مرکز راه‌اندازی خواهد شد تا بتوانیم یک گام مؤثر دیگر در حوزه بهداشت و سلامت مردم برداریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در خاتمه سخنان خود نیز با تأکید بر اینکه خوشبختانه در بخش آب شهری در استان چالش نداریم و هیچ بیماری باکتریایی منتقل نمی‌شود، یادآوری کرد: چالش ما در حوزه آب روستایی‌ است که بعضاً زیر پوشش آبفا نیستند و نظارت روی کمیت و کیفیت آب دشوار است؛ در همین راستا خواهش من این بوده که کمیته‌ای برای بررسی وضعیت آب شرب روستاها تشکیل شود.

* اجرای برنامه ارتقای سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان دوره ابتدایی

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت بهداشت و سلامت مدارس، عنوان کرد: سلامت دانش‌آموزان در آموزش‌وپرورش همیشه مورد توجه بوده و در سند تحول بنیادین یکی از ساحت‌های تعریف‌شده، زیستی و بدنی بوده که در پی آن پرورش انسان سالم با فکر سالم مد نظر است.

شهرام بخشی افزود: یکی از مسائلی که در دستور کار آموزش‌وپرورش قرار گرفت، جذب کمک خیرین و مشارکت اولیا در بخش سلامت و بهداشت مدارس بود که مقرر کردیم هر مدیری این توان را داشته باشد به مدرسه کمک خواهیم کرد که 10 میلیون تومان واریز اولیه از سوی ما به حساب مدرسه، درنهایت باعث جذب 40 میلیون تومانی اعتبار با کمک خیرین و اولیا در برخی از مدارس شد.

وی با ابراز خرسندی از شکل‌گیری الگوگیری از مشارکت مردم و مردمی‌سازی سلامت، اذعان کرد: اجرای برنامه ارتقای سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان دوره ابتدایی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان برای 184 هزار و 873 دانش‌آموز پسر و دختر شکل گرفت و تاکنون 45 درصد دانش‌آموزان با اولویت مدارس مناطق حاشیه و کم‌برخوردار، زیر پوشش قرار گرفته‌اند.

شناسه خبر 81664