شناسه خبر:81725
1403/2/4 19:12:51
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان خبر داد:

‌فعالیت 250 تشکل کارگری و کارفرمایی در همدان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به ‌فعالیت 250 تشکل کارگری و کارفرمایی در همدان، از افزایش 9 هزار نفری اشتغال در این استان خبر داد و گفت: 148 هزار و 742 کارگر در استان همدان وجود دارند که 9 هزار نفر طی سال گذشته به جامعه کارگری استان اضافه شده‌اند.

یوسف شعبانی سه‌شنبه چهارم اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سال گذشته یکی از سال‌های آرمانی را پشت سر گذاشتیم، اظهار کرد: تعهد اشتغال امسال 17 هزار و 669 نفر درنظر گرفته شده و این درحالی است که سال گذشته تعهد استان 20 هزار شغل بود.

وی با اشاره به اینکه 272 هزار و 913 بیمه‌شده اجباری در استان داریم که در واحدهای تولیدی مشغول به کار هستند، تصریح کرد: اگر در سال 1403 همانند سال گذشته رشد 9 هزار نفری بیمه‌شدگان اجباری را داشته باشیم، در کیفی‌سازی اشتغال می‌توانیم گام برداریم.

شعبانی با بیان اینکه 809 هزار و 344 نفر در استان همدان زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند، خاطرنشان کرد: درحال حاضر یک‌هزار و 800 نفر مقرری‌بگیر بیمه بیکاری در استان همدان وجود دارند.

وی با اشاره به وجود 24 هزار و 214 واحد مشمول قانون کار در بخش خدمات، کشاورزی و صنعت در استان همدان، یادآور شد: 144 هزار و 143 نفر معادل 26.5 درصد در بخش کشاورزی، 161 هزار و 550 نفر معادل 29.7 درصد در بخش صنعت و 238 هزار و 244 نفر معادل 43.18 درصد نیروی کار استان در بخش خدمات مشغول به کار هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه به‌طور متوسط 6 هزار دادخواست توسط هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف رسیدگی می‌شود، بر کاهش زمان رسیدگی در هیئت‌های تشخیص تأکید و اضافه کرد: درحال حاضر زمان رسیدگی به پرونده‌ها در هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف به 23 روز رسیده است.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر 250 تشکل صنفی کارگری و کارفرمایی در واحدهای استان مشغول فعالیت هستند، اظهار کرد: یکی از اقدامات صورت‌گرفته طی سال گذشته تمرکززدایی از مرکز استان بوده، به‌طوری‌ که اهالی شهرستان‌های رزن، درگزین و فامنین برای رسیدگی به دعاوی باید به مرکز می‌آمدند که در راستای ارتقای خدمات، دیگر نیازی به حضور در مرکز نیست.

شعبانی با بیان اینکه با آموزش روابط کار تلاش کردیم از اختلافات موجود بین دو قشر کارگری و کارفرمایی جلوگیری کنیم، خاطرنشان کرد: در بخش تعاون درحال حاضر بیش از یک‌هزار و 300 تعاونی در بخش‌های تولید، توزیع و خدمات درحال فعالیت هستند.

وی بیان کرد: در سال 1402 هدف‌گذاری شده بود کانون‌های کسب‌وکار و خوشه‌های صنعتی را با تشکیل تعاونی‌های تأمین نیاز توسعه دهیم که خوشبختانه توانستیم در مردمی‌سازی فعالیت‌های اقتصادی گام برداریم و امسال هم به کارهای سال گذشته در مردمی‌سازی ادامه خواهیم داشت.

* معرفی 2 تعاونی برتر ملی از همدان

شعبانی با بیان اینکه سال گذشته 11 تعاونی استان به مرحله ملی راه یافته که دو تعاونی به‌عنوان تعاونی برتر ملی شناخته شدند، از پرداخت تسهیلات به بخش تعاون توسط یکی از بانک ‌ها در استان خبر داد و گفت: باید 25 درصد از سهم تسهیلات استان به بخش تعاون اختصاص یابد که این موضوع تا پایان امسال هم ادامه خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه تلاش داریم سند توسعه بخش تعاون در استان را به اجرا بگذاریم ‌که درحال تهیه برش‌های استانی و شهرستانی هستیم، یادآور شد: هدف‌گذاری شده در برنامه هفتم توسعه کشور بخش تعاون به‌ازای هر سال دو درصد رشد داشته باشد که سازوکاری درنظر گرفته شده که هر ساله دو درصد از بخش تعاون استان توسعه یابد.

شعبانی ابراز کرد: یک‌هزار و 620 میلیارد ریال تسهیلات سال گذشته برای فعالان مشاغل خانگی استان پیش‌بینی شده بود که یک‌هزار و 140 میلیارد ریال آن جذب و به یک‌هزار و 400 طرح پرداخت شد.

این مقام مسئول از پرداخت 114 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خُرد و خانگی خبر داد و مطرح کرد: در حوزه اشتغال و کارآفرینی تسهیلات مشاغل خانگی و خُرد با نرخ چهار درصد بانکی پرداخت می‌شود؛ در سال گذشته 162 میلیارد تومان تسهیلات به استان اختصاص یافت که 114 میلیارد تومان از این اعتبار به یک‌هزار و 400 طرح پرداخت شده است.

* 484 هزار و 97 خانوار از طرح کالابرک الکترونیکی استفاده کردند

شعبانی با اشاره به اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی، تأکید کرد: استان همدان در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی عملکرد خوبی داشته است و درحال حاضر بیش از چهار هزار فروشگاه درحال ارائه خدمات کالابرگ الکترونیکی هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان خاطرنشان کرد: چهار هزار و 92 فروشگاه صنفی و 172 فروشگاه زنجیره‌ای در سطح استان همدان در طرح کالابرک الکترونیکی فعال هستند و تاکنون 484 هزار و 97 خانوار از طرح کالابرگ الکترونیکی استفاده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه جامعه هدف این طرح در استان همدان یک میلیون و 393 هزار و 284 نفر معادل 487 هزار و 93 خانوار است، اظهار کرد: در اجرای این طرح مشکلاتی در استان وجود داشت که درحال تلاش برای کاهش آسیب زیرساخت‌های این طرح هستیم.

شعبانی با اشاره به دیگر اقدامات حمایتی دولت از اقشار آسیب‌پذیر، افزود: دولت در راستای اقدامات حمایتی از اقشار آسیب‌پذیر طرح حمایت از خانواده و معیشت اقشار آسیب‌پذیر برای رفع سوء تغذیه کودکان 5 تا 59 ماهه را در دستور کار دارد که براساس این طرح ماهانه 600 هزار تومان به حساب سرپرستان این خانوار واریز می‌شود.

وی با اشاره به طرح «یسنا»، گفت: طرح حمایت از مادران باردار و دارای کودک زیر دو سال در ابتدا در هشت استان به‌صورت آزمونه (پایلوت) اجرا شد که 400 هزار تومان برای دهک اول واریز شد که بعد از موفقیت‌آمیز بودن این مرحله، این طرح شامل سه دهک اول و در همه استان‌ها اجرایی شد و مبلغ 600 هزار تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

* افزایش 40 هزار متر مربعی فضاهای ورزشی کارگران

این مقام مسئول با تأکید بر توسعه فضاهای ورزشی کارگران در استان همدان، گفت: در بخش تربیت‌ بدنی و ورزش کارگری سال گذشته 40 هزار متر مربع زمین به سرانه ورزشی کارگری استان اضافه شده است و درحال حاضر در شهرستان همدان دو مجموعه ورزشی، شهرستان ملایر دو مجموعه، قروه درجزین یک مجموعه و اسدآباد یک مجموعه ورزشی فعال ویژه کارگران وجود دارد.

وی با بیان اینکه به دنبال افزایش سرانه فضای ورزشی کارگری هستیم، تصریح کرد: برای نخستین‌بار 5.5 میلیارد تومان از منابع استانی و 19 میلیارد تومان از منابع سفر ریاست جمهوری برای توسعه فضای ورزشی استان هزینه شده است. سال گذشته 16 عنوان برتر کشوری کسب کردیم و در پنج بخش روابط کار فرهنگی، اجتماعی و در اجرای طرح‌های تحولی رتبه نخست را کسب کردیم.

* کاهش 24 درصدی حوادث ناشی از کار در همدان

این مقام مسئول از کاهش 24 درصدی حوادث ناشی از کار در سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته بیش از 300 حادثه کارگری در استان رخ داده که 25 نفر در اثر حوادث کار فوت کردند؛ بیشتر حوادث کارگری در بخش‌های عمرانی، کشاورزی و صنعتی است.

وی با اشاره به فرا رسیدن هفته تجلیل از مقام کارگر ضمن گرامیداشت مقام کارگران، تصریح کرد: از پنجم اردیبهشت‌ماه طبق سنوات گذشته هفته تجلیل از مقام کارگر آغاز خواهد شد که در استان همدان 280 برنامه در این هفته برای کارگران برگزار خواهد شد.

شعبانی با اشاره به برگزاری دومین یادواره 470 شهید استان در یکی از شرکت‌ها طی هفته کار و کارگر، حضور کارگران در نمازهای جمعه، دیدار با نماینده ولی‌ فقیه در استان همدان، دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب، غبارروبی مزار شهدا، حضور کارگران در بیمارستان آتیه همدان و بیمارستان مرحوم غرضی ملایر و برپایی نشست کارگران و تشکلات کارگری را از دیگر برنامه‌های هفته کار و کارگر عنوان کرد.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 81725