شناسه خبر:81863
1403/2/8 17:57:45

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: سال گذشته بیش از 30 تصفیه‌خانه در واحدهای صنعتی و تولیدی در این استان احداث و یا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شد که از این تعداد 21 تصفیه‌خانه تکمیل شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

«مریم محمدی» روز شنبه در آیین افتتاح طرح تصفیه‌خانه یک واحد کارخانه فرآوری کشمش در ملایر با 200 میلیارد ریال اعتبار اظهار کرد: ملایر قطب تولید انگور و کشمش و دارای واحدهای فرآوری کشمش متعددی است که برای جلوگیری از آسیب رساندن به محیط‌زیست از سوی این واحدها، نیازمند ایجاد تصفیه‌خانه در آن‌ها هستیم.

محمدی افزود: پس از امنیت، مهم‌ترین اقدامی که باید در دستور کار همه فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع و دیگر مجموعه‌ها قرار گیرد، سلامت است که در این زمینه سلامت عمومی و حفظ محیط‌زیست در اولویت ما قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با بیان اینکه استفاده مجدد از پساب و آب‌های خاکستری برای ما قابل توجه و در اولویت است، ادامه داد: امروز که با تنگناها و کمبودهای منابع آبی مواجه هستیم، بخش عمده‌ای از فاضلاب واحدهای صنعتی باید تصفیه شود و به چرخه تولید بازگردد.

محمدی کاهش آلایندگی، بازگشت آب به چرخه تولید و جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست را ازجمله مزیت‌های ایجاد تصفیه‌خانه در واحدها عنوان و بیان کرد: هزینه کردن برای ایجاد تصفیه‌خانه نوعی سرمایه‌گذاری است که صاحبان صنایع و تمامی واحدهای صنعتی باید برای موضوعات زیست‌محیطی هزینه کنند.

وی با اشاره به فرا رسیدن هفته زمین پاک با شعار «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین»، یادآور شد: صاحبان صنایع باید برای تحقق شعار امسال و مدیریت بسته‌بندی‌های پلاستیکی و کاهش کیسه‌های پلاستیکی تلاش کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: براساس آیین‌نامه ابلاغی، واحدهای تولیدی مکلف هستند در یک برنامه‌ریزی پنج‌ساله بسته‌بندی پلاستیکی را در واحدهای خود کاهش دهند.

محمدی ضمن تقدیر از صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی که به موضوع محیط‌زیست و سلامت توجه دارند، اظهار کرد: ما در کنار صاحبان صنایع هستیم و به واحدهایی که قصد ایجاد تصفیه‌خانه دارند، تسهیلات مورد نیاز داده می‌شود.

وی با بیان اینکه واحدهایی که برای کاهش آلایندگی گام برمی‌دارند از افزایش ظرفیت و توسعه آن‌ها حمایت می‌کنیم، ادامه داد: ما جایی که سلامت مردم و محیط‌زیست در خطر باشد، هیچ اغماضی نسبت به واحدهای آلاینده نداریم و به‌جد برخورد می‌کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان خاطرنشان کرد: واحدهایی که پساب و فاضلاب آن‌ها در محیط‌زیست رها می‌شود و آلایندگی دارند، هرچه سریع‌تر نسبت به ایجاد تصفیه‌خانه و قرار گرفتن واحد در فهرست واحدهای غیر آلاینده اقدام کنند.

محمدی اشاره کرد: واحدهایی که پرونده‌های آلایندگی در مراجع قضائی دارند تعطیل خواهند شد.

در پایان این مراسم از تصفیه‌خانه واحد فرآوری کشمش بهره‌برداری شد. تصفیه‌خانه واحد فرآوری کشمش کاشانی روزانه قادر به تصفیه 100 متر مکعب آب است. در شهرستان ملایر سالانه بیش از 50 تُن کشمش تولید و صادر می‌شود و بیش از 60 واحد فرآوری کشمش در این شهرستان فعال است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 81863