شناسه خبر:82153
1403/2/16 19:01:17

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: هفت هزار و 500 اشتغال پایدار امسال برای دانش‌آموختگان دانشگاهی در سطح این استان ایجاد می‌شود.

سیدمجتبی حسینی روز یکشنبه در رویداد علمی صنعتی «صدرا» به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی همدان اظهار کرد: امسال با رویکرد حمایتی دولت سیزدهم و توجه خاص استاندار به حوزه تسهیلات و اشتغال، تعهد این استان ایجاد اشتغال برای 17 هزار و 669 نفر است.

وی اضافه کرد: امسال از مجموع تعهد تعیین‌شده در حوزه اشتغال استان همدان، 42 درصد به دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز عالی اختصاص خواهد یافت.

این مقام مسئول با تأکید بر لزوم هماهنگی و توجه لازم به اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی، اظهار کرد: خلاقیت و نوآوری باید در رأس آموزش‌های تکمیلی دانشجویان در راستای ورود به بازار کار باشد.

حسینی با اشاره به نام‌گذاری شعار امسال «جهش تولید با مشارکت مردمی»، افزود: این شعار به این معناست که باید از اقتصاد دولتی خارج شویم و امور به مردم سپرده شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون به‌لحاظ آمارهای اعلام‌شده در حوزه اشتغال شرایط مطلوبی داریم، اما در بازار این موضوع هنوز احیا نشده و دلیل آن ایجاد بسترهای اشتغال غیر دانشگاهی است.

وی ایجاد فرصت‌های لازم و تأثیرپذیر برای مشارکت مردم در حوزه سرمایه‌گذاری را مهم دانست و گفت: هم‌اکنون درحال شناسایی طرح‌های فرصت‌پذیر برای سرمایه‌گذاری در سطح استان هستیم و نحوه واگذاری آن به مردم نیز درحال بررسی است.

حسینی با تأکید بر اینکه نباید تجربه‌های گذشته را تکرار و زمینه آزمون و خطا را بار دیگر فراهم کنیم، افزود: باید بستری مهیا شود که مشارکت مردم با تضمین سود باشد و در معادلات سرمایه‌گذاری آسیب مالی به آن‌ها وارد نشود.

وی خواستار مهارت‌آموزی دانشجویان در عرصه‌های مختلف شد و گفت: امروزه بازار کار و سرمایه به دانش‌آموختگانی نیاز دارد که در دوره تکمیلی چند حوزه تخصصی را فرا گرفته باشند.

این مقام مسئول با تشریح آینده بازار کار و سرمایه، ابراز کرد: اشتغال مولد باید مبتنی بر علم روز باشد، چراکه آینده علمی کشور با توجه به پیشرفت‌های فناوری، سرشار از بحران و چالش خواهد بود.

* دنیا مبهوت خیزش دانشجویان غرب در دفاع از غزه

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان نیز گفت: امروزه بیداری اسلامی در اقصی نقاط جهان شکل گرفته و نمونه آن خیزش دانشجویان آمریکایی و اروپایی در حمایت و دفاع از مردم مظلوم غزه است.

حسن رضانیا افزود: این جریان شکل‌گرفته و خودجوش دانشجویی عادی نیست و جهان را مبهوت خود کرده است که نشان از بی‌اعتمادی به سران بیگانه غرب دارد.

وی اضافه کرد: نظام سلطه غرب با همه ادعاها، نزد مردمان خود فرو ریخته و فریاد آزادی‌خواهی و حق‌طلبی در تمام کشورهای غربی طنین‌انداز است.

این مقام مسئول بیان کرد: این نشان می‌دهد مردم تظلم و ستیز را برنمی‌تابند و از این حرکت خودجوش و با اراده دانشجویان آمریکایی و اروپایی باید به نیکی یاد کرد و به‌سادگی از خروش آن‌ها نمی‌شود عبور کرد.

رضانیا با تأکید بر اعتماد حوزه صنعت و دانشگاه به یکدیگر، گفت: هنوز تا تحکیم این اعتماد فاصله است و انتظار داریم حس مشارکت در این دو حوزه افزایش یابد.

وی تأکید کرد: دانش‌آموختگان مراکز علمی و دانشگاهی ما باید در صنعت حضور عملیاتی داشته باشند تا تأثیر مثبت آن بیش‌ازپیش نمایان شود.

* تدوین سند تحول دانشگاه آزاد در حوزه صنعت

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان نیز گفت: به دنبال تدوین سند تحول دانشگاه در حوزه صنعت هستیم و این سند حلقه اتصای دو حوزه را تحکیم می‌بخشد.

غلامرضا خاکساری افزود: عملیاتی کردن حضور دانشجویان در واحدهای تولیدی و صنعتی از رویکردهای مهم دانشگاه آزاد در چارچوب سند تحول است.

وی اضافه کرد: در همین راستا دانشجویان کارورزی خود را برای تحصیلات تکمیلی در واحدهای صنعتی سپری خواهند کرد که بستر اشتغال آن‌ها را نیز فراهم می‌کند.

خاکساری ادامه داد: از استادان دانشگاه آزاد نیز خواسته شده بستر میدان کار برای دانشجویان با معرفی به واحدهای تولیدی و صنعتی را مهیا کنند.

وی افزود: این دانشجویان توسط مدیران گروه به واحدهای صنعتی، ادارات و شرکت‌های معتبر معرفی می‌شوند و مهم‌ترین هدف ما ایجاد بسترهای اشتغال برای آن‌ها است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی همدان با تأکید بر لزوم توجه به ضرورت‌های طرح آمایش سرزمین در سطح این استان، گفت: همدان در صنایع تبدیلی و کشاورزی زمینه‌های رشد و توسعه را دارد و سعی داریم در این حوزه نیز بر ایجاد بازار کار دانشجویان متمرکز شویم.

رویداد صدرا با مشارکت 25 واحد صنایع، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی از 16 تا 19 اردیبهشت‌ماه جاری به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی همدان دایر است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 82153