شناسه خبر:82731
1403/2/29 14:20:23

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: طرح کاداستر راضی منابع ملی استان به میزان 99.60 درصد به اتمام رسیده است.

طرح جامع کاداستر و تهیه‌ بانک اطلاعات مکانی زمین‌های کشاورزی، طرحی در جهت اهداف کشور برای حفظ و توسعه‌ زمین‌های کشاورزی، مدیریت بهینه‌ منابع آب و خاک کشور استاولین مزیت تعیین تکلیف مالکیت اراضی، کاهش تصرف و تعرض به آن‌ها و در واقع، کاهش پدیده‌ی زمین‌خواری است.

برخی اراضی توسط سودجویان مورد تصرف قرار گرفته و به شکل غیرقانونی دچار تغییر کاربری شده و به فروش می‌روند که تنها راهکار بهبود این وضعیت، اجرای کامل طرح کاداستر است. همچنین، طرح کاداستر از تخلفات قولنامه‌ای و مالکیت اراضی جلوگیری می‌کند. 

مزیت دیگر طرح کاداستر، جلوگیری از صدور چند سند برای یک زمین است؛ زیرا در گذشته برای برخی اراضی به ویژه اراضی کشاورزی، به بهانه‌های مختلف بیش از یک سند صادر می‌شد. با اجرا شدن کامل طرح کاداستر، اطلاعات ملکی به صورت آنلاین در دسترس قرار گرفته و وضعیت ملکی اراضی نیز به راحتی قابل شناسایی است.

آنگونه که طهماسب نجفی معاون عمرانی استاندار کرمانشاه می‌گوید: استان کرمانشاه در تهیه نقشه کاداستر(حدنگاری یا تهیه‌ بانک اطلاعات مکانی) اراضی کشاورزی طی یک‌سال اخیر با جهش 25 رتبه‌ای، از جایگاه 31 به جایگاه ششم کشور رسیده  و در زمینه منابع طبیعی هم به گفته انشاالله کولانی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه؛ از سال 1398 برنامه کاداستر یا حدنگاری اراضی ملی تصویب و آغاز شده که در ابتدای امر نتیجه خوبی را در پی نداشت.

وی ادامه داد: از سال 1399 به‌خصوص سال 1400 و 1402 کاداستر اراضی منابع ملی را به میزان 99.60 درصد در سطح استان انجام و تقریبا به اتمام رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در توضیح مزیت‌های آن، خاطرنشان کرد: حد مرز کشاورزی و منابع ملی مشخص شده و اراضی ملی با زراعت تفکیک شده؛ حدنگاری اراضی کشاورزی هم در استان خوب پیش می‌رود.

کاهش چشمگیر منازعات، اختلافات و در نتیجه کاهش تشکیل پرونده در محاکم قضایی، زمین خواری‌ها و سودجویی‌ها از دیگر مزیت‌های طرح کاداستر است که کولانی به آن اشاره کرد.

شناسه خبر 82731