شناسه خبر:82873
1403/3/5 04:40:43
رئیس کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیاد جهانی انرژی ایران مطرح کرد:

گردشگری ایران زمانی به اوج خواهد رسید که دغدغه عموم مردم باشد

رئیس کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیاد جهانی انرژی ایران گفت: گردشگری ایران زمانی به اوج خواهد رسید که دغدغه عموم مردم باشد و آن‌ها به این باور برسند که سومین صنعت درآمدزای دنیاست و هر فرد در منزل خود قادر به تولید محصولات این حوزه و کسب درآمد خواهد بود.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی :

امسال شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب (دام‌ظله) «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شد و این بیانگر این است که قرار گرفتن مشارکت مردم در کنار تولید ملی باعث توسعه همه‌جانبه کشور خواهد شد و تکیه بر تولید داخلی بدون مشارکت عمومی ناقص خواهد بود.
با توجه به تمایل مردم به سفر، بازدید از آثار تاریخی و طبیعی، گردشگری با توجه به گستردگی و زیرمجموعه‌های زیادی که دربرمی‌گیرد می‌تواند سهم قابل توجهی در جذب مشارکت مردم و جهش تولید داشته باشد. سرمایه‌گذاری در امور زیر بنایی گردشگری ازسوی مردم می‌تواند یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای کسب سود تضمینی باشد.

گردشگری در عصر حاضر به‌عنوان صنعت بدون دود در جهان مورد توجه قرار گرفته و در برخی کشورها در کنار دیگر صنایع به چرخه اقتصاد کمک می‌کند. با توجه به گستردگی انواع حوزه‌های مختلف گردشگری که طبیعت، آثار تاریخی، کشاورزی و روستایی را دربرمی‌گیرد و می‌تواند در حوزه صنایع دستی، غذا و بسیاری موارد دیگر خلق ثروت کند.

با توجه به اینکه صنعت گردشگری مجموعه پیچیده‌ای از خدمات گوناگون است باعث رشد و توسعه اقتصادی در کشور اعم از زیربنایی و روبنایی می‌شود. این صنعت فرصت‌های شغلی گوناگونی را در بخش‌های مختلف ایجاد می‌کند و به‌طور مستقیم می‌تواند در تولید و تجارت دیگر خدمات تأثیر بگذارد.

به همین منظور و با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار روزنامه سپهرغرب با رئیس کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیاد جهانی انرژی ایران در این خصوص گفت‌و‌گو کرده که در ادامه می‌خوانید:

سیدرضا بهادری گفت: گردشگری ایران زمانی به اوج خواهد رسید که دغدغه عموم مردم باشد و آن‌ها به این باور برسند که سومین صنعت درآمدزای دنیاست و بدانند که هر فرد در منزل خود قادر به تولید محصولات این حوزه و کسب درآمد خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: حوزه گردشگری بسیار وسیع است و عموم جامعه می‌توانند در کنار دیگر حرفه خود در این زمینه نیز فعالیت کنند، امید است همه مردم ایران بتوانند بنابر تخصص و توانمندی خود در این حوزه فعالیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه واژه گردشگری از سوی سازمان جهانی گردشگری، مجموعه‌ای از فعالیت‌های صنایع مختلف و خدمات مردمی تعریف شده گفت: این موارد در حوزه‌های زنجیره‌های تأمین مانند هتل، حمل‌و‌نقل، تأسیسات خورد و خوراک، تفریحات و سرگرمی‌های مختلف به گردشگران خدمات می‌رسانند.

رئیس کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیاد جهانی انرژی ایران عنوان کرد: از همین تعریف می‌توان به بزرگی حوزه اقتصادی گردشگری پی برد، چراکه مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، خدمات و صنایع مختلف را دربرمی‌گیرد و اثرات این حوزه بسیار گسترده است و همانند یک چرخدنده بزرگ عمل می‌کند که هنگام چرخش سایر صنایع کوچک، متوسط و بزرگ مربوط به خود را نیز به حرکت درآورده و اثرات اقتصادی مهمی دارد.

بهادری ابراز کرد: تاکنون بیش از 150 نوع گردشگری در دنیا شناخته شده و برای هر دسته از مشاغل و مهارت‌های مختلف افراد جامعه در این حوزه حرف برای گفتن وجود دارد.

این صنعت برای بخش اعظمی از جامعه ثروت‌آفرینی خواهد کرد

وی افزود: در روستاها شاهد گردشگری روستایی و بومگردی هستیم، به‌طور مثال یک خانواده ساده روستایی می‌توانند از این طریق برای کشور ثروت‌آفرینی کنند مثل همان کاری که عباس برزگر در بوانات فارس انجام داد، این همان مشارکت مردمی است که می‌تواند در کل کشور الگو شود.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: گردشگری کشاورزی ازجمله سبک‌های نوین این صنعت بوده که امروزه در دنیا در حال توسعه است، در حوزه شهری نیز انواع گردشگری مانند معماری، تاریخی، هنری، فرهنگی و کودک وجود دارد و مشاغل مختلف و افراد جامعه اعم از زن و مرد در سنین مختلف را دربرمی‌گیرد، تمام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌توانند در حوزه‌های مختلف ورود و ثروت‌آفرینی کنند.

بهادری با اشاره به اینکه تولید صنایع دستی توسط گستره عظیمی از مردم که جزو گردشگری وابسته است، در زیرمجموعه گردشگری خلاق و خلق مشترک قرار دارد، گفت: این یعنی گردشگر با کمک به فرایند ساخت صنایع دستی توسط هنرمند به آن محصول علاقه‌مند شده و سپس آن را خریداری خواهد کرد؛ همین امر مشارکت مردم با خلق تجربه برای گردشگران را به همراه دارد که موجب جهش تولید نیز خواهد شد.

مردم برای معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری ایران به جهان پای کار باشند

وی در ادامه تأکید کرد: موضوع مهم دیگر در این حوزه کمک مردم برای معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های ایران در سراسر جهان است چراکه این امر تا زمانی که مردمی نشود و عموم افراد جامعه پای کار نباشند، ممکن نخواهد بود.

هر دوربین، یک ظرفیت معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران

وی افزود: مثلاً هر شخص در جامعه با همان دوربین موبایلی که در دست دارد و ابزار قدرتمندی است، می‌تواند از طبیعت، صنایع دستی و هر نوع محصول منطقه خود تولید محتوا کرده و در بسترهای ملی و بین‌المللی به اشتراک بگذارد تا از این طریق چهره واقعی ایران را به جهان نشان داده و جذب گردشگر داشته باشیم.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه یکی از مشکلات بزرگی که در زنجیره ارزش گردشگری کشور ما وجود دارد، تبلیغات و بازاریابی است گفت: دعوت مردم ایران به تولید محتوا در خصوص معرفی شهر و روستای خود تأثیر بسزایی در این حوزه داشته و باعث رونق گردشگری داخلی و خارجی و مقابله با ایران‌هراسی خواهد شد.

بهادری با اشاره به اینکه تصویب تعطیلات دو روزه پایان هفته موجب افزایش گردشگری داخلی خواهد شد، افزود: در این حوزه زنجیره تأمین و ذی‌نفعان بسیاری حضور دارند و این تبلیغات می‎تواند اثرات خوب اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در جامعه داشته باشد.

مردم در حوزه بازاریابی و تبلیغ حوزه گردشگری کمک کنند

وی با عنوان اینکه نیاز است تا مردم در حوزه بازاریابی و تبلیغ این صنعت کمک کنند، گفت: افرادی که به سایر زبان‎های خارجی تسلط دارند می‌توانند چنین ظرفیت‌هایی را در سطح بین‌الملل معرفی کنند، در این صورت جاذبه‌های گردشگری به دنیا و سراسر کشور معرفی خواهد شد.

وی در بخش دیگر سخنان خود عنوان کرد: مستند «هفت‌رخ فرخ ایران» بسیار زیبا و حرفه‌ای بوده و با حجم کم در همه بسترهای فضای مجازی موجود است، همه مردم ایران باید به تماشای آن بنشینند تا با شکوه هفت هزار سال تاریخ و تمدن ایران‌زمین آشنا شده و آن را در جهان منتشر کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه مدارس در حوزه معرفی گردشگری داخلی می‌توانند نقش مطلوبی ایفا کنند گفت: مستند مذکور در شهر یزد برای دانش‌آموزان به نمایش گذاشته و در خصوص آن توضیح داده می‌شود تا نسل جوان با هویت ایرانی- اسلامی آشنا شوند، همچنین از آن‌ها می‌خواهیم تا در سال مشارکت مردمی، به‌عنوان جوانان این مرز و بوم در معرفی زیبایی‌های ایران به دنیا کمک کنند.

بهادری با بیان اینکه در مدارس شهر ما طرح یزدشناسی در حال اجراست، تصریح کرد: در این طرح دانش‌آموزان با ظرفیت‌های گردشگری یزد آشنا شده و سپس آن را برای دیگران در فضاهای مختلف ازجمله فضای مجازی معرفی می‌کنند که این همان مشارکت مردمی است.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه می‌توان از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در جهت تنوع‌سازی و جهش تولید محصولات گردشگری استفاده کرد، افزود: در شهر یزد 24 کمیته تخصصی گردشگری وجود دارد که همه از سازمان‌های مردم‌نهاد هستند و فعالیت خوبی دارند و هم‌اکنون به بازوهای توانمند ادارات دولتی یزد در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری تبدیل شده‌اند.

یکی از بسترهایی که می‌تواند در راستای شعار سال که «جهش تولید با مشارکت مردم» است، ثروت‌آفرینی و به بخش عظیمی از مردم مناطق مختلف کشور کمک کند، حوزه گردشگری است که نیاز به توجه ویژه دارد، چراکه بسیاری از زیرمجموعه‌های این صنعت پردرآمد در ایران که تاکنون شناخته شده، بی‌نظیر و از نظر تاریخ و به‌خصوص طبیعت منحصر به‌فرد است؛ اما نکته قابل توجه اینکه این ظرفیت‌ها به‌خوبی به مردم کشور و سایر ملل معرفی نشده و برای سنجش سلیقه‌ افراد مختلف برنامه‌ریزی لازم آنگونه که باید مد نظر نبوده است.

البته باید توجه داشت برای رونق این صنعت هیچ وقت دیر نیست و می‌توان هر لحظه کار را شروع کرد و زیبایی‌ها و ظرفیت‌های گردشگری منحصر به‌فرد ایران را به جهانیان شناساند و صنعت بدون دود گردشگری را به یکی از منابع پردرآمد کشور برای توسعه تبدیل کرد. کلام آخر آنکه برای رونق این حوزه باید برای هر منطقه، استان و شهر همه جوانب سنجیده شود و همه مردم برای توسعه و پیشرفت ایران عزیزمان با یکدیگر همگام شوند.

شناسه خبر 82873