شناسه خبر:83108
1403/3/8 18:42:13
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان:

42 درصد وام اشتغال همدان به فارغ‌التحصیلان تخصیص یابد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: 42 درصد تسهیلات اشتغال‌زایی استان در فضای کسب‌وکار باید به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تخصیص یابد.

یوسف شعبانی سه‌شنبه هشت خردادماه در جلسه هم‌اندیشی و سیاست‌گذاری مدیریت توسعه کارآفرینی، مراکز رشد و نوآوری شهرستان بهار که در دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان بهار برگزار شد، اظهار کرد: تعداد بیمه‌شدگان اجباری استان همدان در ابتدای سال 1402، 141 هزار نفر بود که در پایان سال به 149 هزار نفر رسید که این امر گویا و نشان‌دهنده توسعه و رونق در واحدهای صنعتی استان است.

وی افزود: در فضای کسب‌وکار امروز با چالش و بحران بیکاری فارغ‌التحصیلان روبه‌رو هستیم که با ارائه راهکارهای ارتباط منطقی بین دانشگاه و صنعت می‌توانیم با آن مقابله کنیم.

شعبانی با بیان اینکه با وجود مشکلات، فضای کسب‌وکار راکد نیست و برخی از مشکلات ناشی از تحریم‌ها است، تصریح کرد: یکی از سیاست‌گذاری‌های سال جدید در توسعه فضای کسب‌وکار استان این است که امسال 25 درصد تمامی تسهیلات در اختیار شهرستان، باید مختص فارغ‌التحصیلان باشد تا به اشتغال آن‌ها کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه 42 درصد تسهیلات اشتغال‌زایی استان در فضای کسب‌وکار باید به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تخصیص یابد، خاطرنشان کرد: طبق سیاست‌ها، 25 درصد کل تسهیلات باید به حوزه تعاون و تشکیل و توسعه تعاونی و رونق کسب‌وکار در تعاونی‌ها اختصاص پیدا کند.

شعبانی با بیان اینکه سهم استان از تسهیلات مشاغل خانگی 170 میلیارد تومان بوده که تلاش می‌کنیم این تسهیلات در حمایت از مشاغل خانگی و مشاغل خُرد به‌کار گرفته شود، ادامه داد: برای توسعه فضای کسب‌وکار و رونق اقتصاد تعاونی از تسهیلات مندرج در تبصره 18 قانون بودجه و قانون بخش تعاون استفاده خواهیم کرد.

وی با تأکید بر تربیت نیروی انسانی ماهر در دانشگاه‌ها، گفت: این ظرفیت در برنامه هفتم توسعه ایجاد شده و مشوق‌های بیمه‌ای برای کارفرمایان و کارورزی به‌منظور جذب نیروی کار تحصیل‌کرده، درنظر گرفته شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: وجود فیلتر در ورودی دانشگاه‌ها و هدایت شغلی براساس قابلیت و توانمندی و ظرفیت‌های موجود، مطمئناً به موفقیت می‌انجامد و به پویایی بازار کار کمک خواهد کرد.

شعبانی با تأکید بر استفاده دانشجویان از فضای واقعی برای بررسی‌های علمی، گفت: باید خطر ورود به بازار کار را پذیرفت و در این زمینه می‌توان از ظرفیت افرادی که با کمک گرفتن از سرمایه مادی و معنوی دانشگاه آزاد وارد کار شدند، استفاده کرد.

فرماندار شهرستان بهار هم بر بررسی دقیق‌تر طرح‌های مطالعاتی و توجیهی تأکید کرد و افزود: برخی از تولیدکنندگان بدون درنظر گرفتن طرح مطالعاتی، شروع به کار می‌کنند که برای همین در کار خود با شکست مواجه می‌شوند.

مجتبی فیض‌اللهی با بیان اینکه به‌وسیله طرح مطالعاتی می‌توان میزان موفقیت پروژه را ارزیابی و مشخص کرد و بازار کار، هزینه و درآمد را تخمین زد، حضور دانشجویان در نمایشگاه بین‌المللی را مؤثر دانست و گفت: دانشجویان با حضور در نمایشگاه‌ها تجربه‌ها و اطلاعاتی در حوزه اقتصاد کسب می‌کنند که می‌تواند در گشایش امور مرتبط مؤثر باشد.

وی یادآور شد: ارتباط بین صنعت، تولیدکننده، دولت و جامعه و تبیین و تشریح وظایف هریک و ارتباط و تعامل آن‌ها با یکدیگر تأثیر مثبتی در پیشروی کشور به سوی امید و روشنایی خواهد داشت.

این مقام مسئول گفت: امروزه بیشتر مراجعه‌کنندگان برای طرح‌های توسعه‌ای و تکمیلی به ادارات دولتی مراجعه می‌کنند و ارائه طرح‌های جدید اقتصادی کاهش داشته است.

فیض‌اللهی وظیفه دولت را تسهیل‌گری برای جهش تولید دانست و افزود: ارائه راهکار جدید و تأکید بر تولیدات داخلی، وظیفه بخش دولتی است.

وی همچنین بر استقرار واحدهای دانش‌بنیان در شهرستان بهار تأکید کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه بوعلی‌سینا برای احداث واحدهای دانش‌بنیان منعقد شده و نهادهای خدمت‌رسان به تسهیل در امور کمک خواهند کرد.

فیض‌اللهی آسفالت راه کوزه‌گران و رفع مشکل روشنایی را خواستار شد و افزود: با ایجاد زیرساخت‌ها توسط دستگاه‌ها و سامان‌دهی وضعیت راه‌ دانشگاه آزاد به رونق این دانشگاه کمک خواهیم کرد.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 83108