شناسه خبر:83349
1403/3/16 18:29:44

استاندار همدان گفت: انتظار می‌رود در ابنیه عمومی و بافت فرسوده، ساختمان‌هایی که در معرض ریزش قرار دارند، با سرعت و دقت ایمن شوند.

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار :

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز چهارشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که با حضور جمعی از مسئولان و مدیران ذی‌ربط در سالن جلسات شهدای استانداری همدان برگزار شد، عنوان کرد: خوشبختانه همدان در بخش تخریب، نوسازی، بهسازی و بازسازی واحدهای فرسوده روستایی پیشگام کشور است، اما باید شناسایی ابنیه و ساختمان‌های ناایمن علاوه‌بر شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت، در شهرهای با جمعیت کمتر نیز انجام گیرد و بر آن‌ها نظارت شود.
وی خاطرنشان کرد: اداره‌ کل راه و شهرسازی در رابطه با ساختمان‌های ناایمن نباید به کنترل، نظارت و ابلاغ و اخطار بسنده کند؛ انتظار می‌رود در ابنیه عمومی و بافت فرسوده، ساختمان‌هایی که در معرض ریزش قرار دارند، با سرعت و دقت ایمن شوند.

استاندار همدان سپس با این بیان که بخشی از واحدهای فرسوده و ناایمن مربوط به میراث فرهنگی است، افزود: بر این اساس امکان دست زدن به این واحدها به‌خاطر اینکه در جرگه آثار ملی، تاریخی و با قدمت هستند، وجود ندارد.

قاسمی‌فرزاد در ادامه متذکر شد: باید نسبت به بالا بردن استحکام پایه‌ها و نما به‌منظور پیشگیری از تخریب و ریزش روی عابران و بروز حوادث جبران‌ناپذیر در این بخش اقدام شود.

وی با تأکید بر اینکه ایمن‌سازی تعداد محدودی از آثار تاریخی آغاز شده، گفت: خوشبختانه برخی از این واحدها تبدیل به میهمان‌سرا و اماکن گردشگری شد‌ه‌اند، اما بازهم تأکید ما این است که باید در راستای ایمن‌سازی این اماکن گام برداشت.

این مقام مسئول با این بیان که 160 هزار ساختمان ناایمن در مناطق روستایی استان شناسایی شده بود، اذعان کرد: خوشبختانه با همت و تلاش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 120 هزار واحد تخریب، نوسازی و بهسازی شده است.

* روزانه 70 مورد حریق در شهر همدان زیاد است و باید با فرهنگ‌سازی کاهش پیدا کند

استاندار همدان در بخش دوم سخنان خود به افزایش 12 درصدی بارندگی‌ها نسبت به بلندمدت اشاره کرد و توضیح داد: این افزایش 12 درصدی و البته افزایش 43 درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته امیدوارکننده است؛ خدا را شاکریم و امیدواریم بارندگی‌ها موجب عبور از خشک‌سالی به ترسالی شده و بارش‌ها نیز مستمر شود.

قاسمی‌فرزاد تصریح کرد: افزایش میزان آب آشامیدنی، آب بخش کشاورزی، محیط‌زیست و کاهش آتش‌سوزی از آثار و برکات بارندگی‌ها بوده است.

وی سپس با تأکید بر لزوم کاهش میزان آتش‌سوزی‌ها، متذکر شد: گزارش‌ها نشان می‌دهد روزانه 70 مورد حریق در شهر همدان رخ می‌دهد که این آمار زیاد بوده و مستلزم این است که با فرهنگ‌سازی کاهش یابد.

استاندار همدان ادامه داد: کاهش آتش‌سوزی‌ها با آموزش دهیاران و جوامع محلی یک ضرورت بوده و نیاز است در روستاها و اماکنی که احتمال حریق بالا است، دهیاران، بخشداران، اعضای شوراها و مردم آموزش‌های لازم را در این راستا فرا بگیرند.

قاسمی‌فرزاد سپس به بیمه بناها و ساختمان‌ها در برابر حوادث طبیعی اشاره کرد و افزود: این مورد حتماً باید به شهروندان اطلاع‌رسانی شود تا در زمان بروز مخاطرات طبیعی بدانند چه کاری انجام داده و به چه نهادی برای پیگیری امور مراجعه کنند تا به کاهش هزینه‌ها و خسارت منجر شود.

وی اذعان کرد: مسئله مهم دیگر اینکه نیاز است دهیاران، شهرداران و مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری نسبت به کنترل مسیرها و مسیل‌های عبور آب اقدام کنند تا با رفع موانع احتمالی موجود در مسیر آبراهه‌ها هنگام بارش‌های شدید، شاهد ایجاد سیل و سیلاب و بروز خسارات جبران‌ناپذیر نشویم.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه ایجاد موانع طبیعی و حوضچه‌ها در ارتفاعات از شدت سرعت روان‌آب‌هایی که گل‌ولای و تخته سنگ به همراه دارند می‌کاهد، بر ایجاد این موانع تأکید کرد و گفت: این کار امکان وارد آمدن خسارت در مسیر رودخانه‌ها در مواقع بارش فصلی را کاهش خواهد داد.

قاسمی‌فرزاد در پایان با این بیان که سازمان برنامه و بودجه موظف است در تخصیص اعتبارات برای جمع‌آوری آب‌های سطحی و شناسایی ساختمان‌های ناایمن با نهادهای متولی همکاری لازم را داشته باشد، سخنانش را در این بخش به پایان برد.

* همدان ازنظر بارش‌ها رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص داد

مدیرکل هواشناسی استان همدان نیز در جلسه با بیان اینکه از ابتدای سال زراعی یعنی مهرماه 1402 تاکنون میزان بارندگی در کشور 219 میلی‌متر ثبت شده درحالی‌ که انتظار بارش 333 میلی‌متری بود، عنوان کرد: میزان بارندگی در استان طی سال زراعی جاری 151 میلی‌متر بیشتر از میانگین کشوری است.

حسین عابد اضافه کرد: میزان بارندگی در همدان طی این مدت زمان 372 میلی‌متر ثبت شد، درحالی‌ که انتظار بارش 333 میلی‌متر بود که خوشبختانه در استان افزایش بارش 12 درصدی را تجربه کردیم؛ این رقم نشان می‌دهد نسبت به سال قبل 113 میلی‌متر افزایش بارش داشته‌ایم.

وی سپس با بیان اینکه بررسی میزان تأمین آب استان گویای آن است که همدان ازنظر بارش‌ها نسبت به بلند‌مدت رتبه هفتم کشور را دارد، به پهنه‌های شهرستانی اشاره و خاطرنشان کرد: بارش باران در هفت شهرستان همدان نسبت به بلندمدت مثبت بوده که شهرستان‌های نهاوند، ملایر، همدان و تویسرکان جزء بهترین‌ها بوده‌اند، اما درگزین و رزن همچنان نسبت به بلندمدت کسری بارش دارند و اسدآباد در جرگه نرمال است.

مدیرکل هواشناسی استان همدان این را هم اضافه کرد که کسری بارش شهرستان‌های رزن و درگزین نسبت به بلند‌مدت به‌ترتیب 32 و 33 میلی‌متر و اسدآباد 6.7 میلی‌متر است، اما سایر شهرستان‌ها نسبت به سال گذشته وضعیت مثبت و قابل قبولی دارند.

عابد ادامه داد: میزان بارش‌ها از نیمه دوم زمستان تا نیمه نخست بهار در کشور و استان همدان افزایش یافت و بارندگی‌ها در زمستان جهشی بود.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال 1403 تاکنون پنج هشدار زرد‌ و سه هشدار نارنجی در حوزه بارش‌ها داشته‌ایم، ضمن اینکه خوشبختانه با این میزان بارندگی شرایط کشاورزی و محیط‌زیست به‌ویژه در بخش آلایندگی و ریزگرد، کاهش آتش‌سوزی و مواردی از این قبیل، بهتر شده است.

مدیرکل هواشناسی استان همدان اذعان کرد: پیش‌بینی می‌شود سه ماه آینده بارش قابل توجهی در استان نداشته باشیم و وضعیت نرمال باشد.

وی با این بیان که از شب چهارشنبه تا روز دوشنبه‌ آینده شاهد بارش پراکنده در همدان خواهیم بود، سخنانش را در این بخش به پایان برد.

* استان همدان غنی‌ترین جنگل را در خود جای داده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز در جلسه با بیان اینکه بارش‌ها 39 میلی‌متر در همدان افزایش داشته است، عنوان کرد: براساس برآوردهای سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور منطبق بر شاخص‌های ماهواره‌ای هر یک میلی‌متر بارندگی هشت دهم کیلوگرم افزایش تولید علوفه را در سطح مراتع به همراه دارد.

اسفندیار خزایی خاطرنشان کرد: افزایش پوشش گیاهی نشان‌دهنده آسیب‌پذیر بودن اراضی ملی بوده و بررسی‌ها نشان می‌دهد ازنظر بروز حریق 60 درصد منابع طبیعی همدان بحرانی و 40 درصد نیمه‌بحرانی است و منطقه سفید نداریم.

وی با اشاره به اینکه همدان دارای 45 هزار و 166 هکتار جنگل، اراضی جنگلی، جنگل‌کاری و ذخیره‌گاه جنگلی است، اظهار کرد: استان همدان با وجود کمترین مساحت جنگل نسبت به کشور غنی‌ترین جنگل را در خود جای داده است.

این مقام مسئول ادامه داد: وسعت اراضی بیابانی استان همدان 26 هزار هکتار و مراتع 665 هزار هکتار است که براساس ماده 50 قانون اساسی انفال بوده و جزء ثروت‌های عمومی است؛ حراست و نگهداری از آن‌ها توسط محیط‌زیست و منابع طبیعی از وظایف عمومی آن‌ها محسوب می‌شود.

خزائی سپس به آثار تخریب منابع طبیعی اشاره کرد و متذکر شد: بروز سیل، طوفان، رانش زمین، بیابان‌زایی، ایجاد ریزگرد‌ها، تبدیل اراضی جنگلی به مرتع و اراضی زراعی، فرسایش شدید خاک، کاهش حاصلخیزی زمین، نابودی مأمن حیات وحش، آلودگی و خشک‌سالی، ازجمله مسائلی است که با تخریب منابع طبیعی به‌وجود می‌آید.

وی در ادامه افزود: علل بروز حریق نیز بارندگی مناسب بهاره و تقویت پوشش گیاهی به‌خصوص گیاهان یک‌ساله، کم‌توجهی و سهل‌انگاری شهروندان، طبیعت‌گردان و شکارچیان، دامداران و چوپان‌ها، افزایش دما، ایجاد حریق طبیعی به‌علت خاصیت ذره‌بینی شیشه‌هایی که به حاشیه جاده‌ها پرتاب و در طبیعت رها می‌شوند و مواردی از این قبیل بوده که توجه به آن نیازمند عزم همگانی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بر این نکته نیز تأکید کرد که تنها افزایش پوشش گیاهی موجب افزایش حریق نمی‌شود، چراکه همدان به‌واسطه داشتن گون‌زار در فصل‌های خشک سال نیز به‌علت ضعف فیزیولوژیکی گیاه، آتش‌سوزی در عرصه طبیعی را تجربه کرده است.

خزایی یادآوری کرد: علاوه‌بر موارد مذکور آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی و سرایت حریق به عرصه‌های منابع طبیعی، طمع افراد سودجو برای توسعه اراضی کشاورزی با تصرف اراضی ملی، اختلافات قومی، مسائل اجتماعی و کمبود نیرو و امکانات پیشرفته نیز در افزایش دامنه حریق مراتع مؤثر است.

وی با این بیان که همدان ازنظر تعداد و وسعت حریق در سال‌های 1401 و 1402 کمترین میزان آتش‌سوزی را تجربه کرد و جزء استان‌های عالی در پهنه زاگرس بود، ابراز کرد: سال 98 با افزایش بارندگی‌ها، 92 فقره آتش‌سوزی با 213 هکتار مساحت رخ داد که امسال نیز ازنظر بارندگی و پوشش گیاهی در شرایط سال 1398 قرار دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: البته در سال‌های بعد از 1398 میزان بروز حریق به کمتر از 10 هکتار رسید و امسال نیز سعی ما در کاهش دامنه حریق است.

خزایی سپس به اقدامات صورت‌گرفته در سال جاری برای کاهش و اطفای حریق اشاره کرد و گفت: آموزش 275 نفر از مجریان، بهره‌برداران و دانش‌آموزان، آموزش 246 محافظ همیار تنها برای جلوگیری و اطفای حریق و آموزش 130 دهیار در این راستا صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 12 دستگاه دمنده برای اطفای حریق نیز تحویل اداره‌‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان شد که دو دستگاه به‌منظور مهار حریق در مناطق چهارگانه در اختیار اداره‌ کل حفاظت محیط‌زیست همدان قرار گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با این بیان که برگزاری هشت تمرین اطفای حریق با همکاری مدیریت بحران، ایجاد آتش‌بر برای حراست از 45 هزار هکتار جنگل، تشکیل تیم اطفای حریق در همه شهرستان‌ها با پنج زیرگروه و سامان‌دهی گروه‌های مقابله با حریق از دیگر اقداماتی است که صورت گرفته، سخنانش را به پایان برد.

شناسه خبر 83349