شناسه خبر:83387
1403/3/17 18:59:27

استاندار همدان با بیان اینکه توسعه صنعتی باید مبتنی بر حفظ محیط‌زیست باشد، گفت: 275 واحد تولیدی راکد استان در عرصه‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی طی فعالیت دولت سیزدهم با رعایت الزامات زیست‌محیطی به چرخه تولید بازگشت.

روز پنجشنبه آیین گرامیداشت هفته محیط‌زیست با شعار «سهم من در تداوم حیات»، در همدان برگزار شد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: 411 کلان‌پروژه که از سال 1372 معطل باقی مانده بود، به همت دولت سیزدهم و تلاش‌های شهیدرئیسی به سرانجام رسید و تعیین تکلیف شد.

علی سلاجقه افزود: این سرمایه‌های ملی جلوی چشم مردم درحال تخریب بود و فراوانی پروژه‌های نیمه‌کاره در انظار عمومی برای مردم رضایت‌بخش نبود.

وی افزود: شهید جمهور کارگروه سه‌نفره‌ای را تشکیل داد و آن‌ها را مکلف به سامان‌دهی و پایان دادن به این طرح‌ها کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه خط مشی دولت سیزدهم خدمت خالصانه و شبانه‌روزی به مردم بود، ابراز کرد: کدام رئیس‌جمهوری را دیده‌اید که به‌صورت میدانی برای رفع مشکل زباله سراوان که امروز بیش از 85 درصد کار آن انجام شده و یا مشکلات زیست‌محیطی گوهررود، رشت، انزلی، ارومیه، خراسان رضوی، چرم‌شهر تبریز و هامون خوزستان شخصاً ورود کرده باشد؟

سلاجقه ادامه داد: در کدام دولت که این‌همه شعار زیست‌محیطی می‌دادند، 800 هزار هکتار به سطح مناطق چهارگانه محیط‌زیستی اضافه شد؟

وی با بیان اینکه محیط‌زیست در دولت سیزدهم از فضای حفاظتی خارج شد، افزود: در این دولت بن‌بست برای محیط‌زیست وجود نداشت و در جلسات راه حل ارائه و اجرا می‌شد.

سلاجقه اذعان کرد: شهید جمهور از سازمان محیط‌زیست خواست معیارها و شاخص‌ها را تعیین کند و سپس کارها براساس این معیار‌ها پیش برود تا توسعه متوازن در کشور اتفاق بیفتد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر لزوم رعایت الگوی کشت، اظهار کرد: کشاورزی محور توسعه همدان به‌شمار می‌رود، بنابراین در عرصه کشاورزی باید به رعایت الگوی کشت به‌صورت علمی توجه شود.

وی افزود: منابع آب و خاک در معرض خطر هستند و برای حفظ آن باید الگوی کشت علمی رعایت شود؛ همچنین به محیط‌زیست نباید به‌عنوان یک مسئله تجملاتی نگاه کنیم، بلکه باید به مسئله نخست کشور تبدیل شود تا آب و خاک را حفظ کنیم.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه منش دولت سیزدهم اثبات خود به‌جای نفی دیگران بود، گفت: مکتب خدمت برای خلق خدا را امام راحل برای ما بنیان نهاد که در این مسیر دشوار باید همانند شهیدسلیمانی از مال و جان خودمان و همچنین از تهمت‌ها بگذریم.

وی افزود: برخی ادعای دیپلماسی قوی داشتند، اما در مقام عمل دولت سیزدهم در این حوزه بسیار فعالانه عمل کرد و دیدید که در مراسم بزرگداشت شهیدرئیسی 68 هیئت دیپلمات از کشورهای مختلف در مراسم شهید جمهور شرکت کردند.

این مقام مسئول با بیان اینکه او برای خدا خود را هزینه کرد و خدا به او علو درجات داد، تأکید کرد: بنیان‌هایی که او با همه مشکلات و تحریم‌ها بنا نهاده بود، اکنون درحال ثمر دادن هستند.

سلاجقه تصریح کرد: در دولت سیزدهم میدان، دیپلماسی و رسانه در یک مسیر قرار گرفت و جرثومه فساد را سر جایش نشاند و به برکت نظام رژیم صهیونیستی درحال ذوب و نابودی است.

* امام‌جمعه همدان: مکتب اسلام بر رفتار حکیمانه با طبیعت تأکید دارد

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه شهر همدان گفت: دین مبین اسلام بر رفتار حکیمانه با طبیعت تأکید دارد، چراکه محیط‌زیست مظهر جمال الهی است و باید از آن لذت برد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی روز پنجشنبه در آیین گرامیداشت هفته محیط‌زیست با شعار «سهم من در تداوم حیات» اظهار کرد: اسلام برای ارتباطات چهارگانه انسان مواردی را تنظیم و مطرح کرده که شامل ارتباط با خدا، ارتباط با خود، ارتباط با هم‌نوعان و ارتباط حکیمانه با طبیعت و محیط‌زیست است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه زیبایی طبیعت نیز امانت خداست و باید آن را حفظ کرد، تصریح کرد: برخی مواقع بشر به‌علت منافع مادی به محیط‌زیست و الوند زیبا دست‌اندازی کرده، درحالی که این اقدامات زیبایی‌های طبیعت را برای آیندگان از بین می‌برد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی تسخیر طبیعت را به جهت بهره‌مندی و منفعت رسیدن به انسان دانست و گفت: حاکمیت‌ها باید زمین‌های بایر را برای آباد کردن به مردم بدهند و این اقدام در راستای ارتقا و حفظ محیط‌زیست است.

امام‌جمعه همدان ابراز کرد: محیط‌زیست تنها برای گردشگری و دیدن زیبایی‌های آن نیست، بلکه در ورای این زیبایی‌ها، طبیعت نشانه حق است و باید از این طریق مالک اصلی را دید.

* نایب‌رئیس مجلس: شهیدرئیسی مرد اخلاق بود

نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی نیز گفت: شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی مرد اخلاق بود، او هیچگاه حرف ناصحیح بر زبان جاری نساخت و هدفش فقط خدمت به مردم و جلب رضای الهی بود.

حمیدرضا حاجی‌بابایی افزود: شهیدرئیسی برای جلب رضایت مردم بسیار تلاش کرد و او در این مسیر برای خودش چیزی نخواست.

وی تأکید کرد: او هیچگاه تیر به سمت دیگران پرتاب نکرد و توهین و تهمت‌ها را با توهین پاسخ نداد، چراکه اخلاق‌مدار بود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی افزود: آیت‌الله رئیسی در راه رضای خدا و جلب نظر مردم تلاش زیادی کرد؛ به‌طور حتم کسی که برای خدا کار می‌کند، خدا هم او را خوشنام می‌کند و رئیسی خوشنام از دنیا رفت.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه مجلس حامی محیط‌زیست در تصویب ردیف‌های اعتباری مورد نیاز بوده، گفت: برخی مواقع این سازمان مظلوم واقع شده و فشارهایی به محیط‌زیست برای تأیید برخی طرح‌ها وجود دارد.

وی افزود: مسئولان همدان در اجرای طرح‌ها منطبق بودن آن با مسائل زیست‌محیطی و تأثیر نگذاشتن روی وضعیت کیفی هوا را مد نظر قرار داده‌اند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مدیران می‌توانستند صنایع فولاد پُرآب‌بر را در همدان مستقر کنند، اما به‌جای آن ایجاد شهرک فناوری‌های برتر را پیگیری کردند.

وی با تأکید بر رعایت الگوی کشت و تأثیر مثبت آن بر محیط‌زیست، افزود: رعایت الگوی کشت در بخش کشاورزی مد نظر باشد؛ یعنی به‌جای کشت محصول پُرآب‌بر چغندر باید دانه روغنی کاشت که علاوه‌بر صرفه مالی، آب نیز حفظ می‌شود.

حاجی‌بابایی اظهار کرد: 80 میلیارد متر مکعب آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود؛ رهبر فرزانه انقلاب با ابلاغ سیاست کلی خواستار کاهش این میزان به 70 میلیارد متر مکعب شدند که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

استاندار همدان نیز با بیان اینکه توسعه صنعتی باید مبتنی بر حفظ محیط‌زیست باشد، گفت: 275 واحد تولیدی راکد استان در عرصه‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی طی فعالیت دولت سیزدهم با رعایت الزامات زیست‌محیطی به چرخه تولید بازگشت.

علیرضا قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: هم‌فکری، هم‌نظری و هماهنگی بین مدیران استان در زمینه حفظ محیط‌زیست وجود دارد.

وی همچنین اضافه کرد: برای همه مدیران استان همدان رعایت الزمات و پیوست‌های محیط‌زیستی در اجرای برنامه‌ها و طرح‌ها مورد تأکید است و براساس تأکید و ابلاغ دولت مردمی هیچ طرحی در استان نباید بدون پیوست زیست‌محیطی آغاز و اجرا شود.

استاندار همدان گفت: اعتبارات مناسبی در سفر رئیس‌جمهوری به همدان به محیط‌زیست اختصاص یافت که از این محل ارتقای شبکه پایش، نصب و راه‌اندازی چهار ایستگاه پایش کیفی هوا و نمایشگر، تجهیز مجموعه آزمایشگاه‌های این اداره کل و ادوات پایش آب و فاضلاب صورت گرفت.

به گفته قاسمی‌فرزاد، راه‌اندازی مرکز پایش و مانیتوریگ اداره کل حفاظت محیط‌زیست، هوشمندسازی پایش از مناطق حفاظت‌شده لشگردر ملایر و خانگرمز تویسرکان، بازچرخانی پساب صنعتی و انسانی در راستای بهره‌وری از آب، افتتاح 21 تصفیه‌خانه با ظرفیت دو هزار و 500 متر مکعب در روز و بهسازی 10 واحد تصفیه‌خانه در این مدت انجام شده است.

استاندار همدان نظارت بر اجرای قانون هوای پاک، نصب و راه‌اندازی غبارگیر برخی از واحدهای صنعتی نظیر کارخانه تولید سیمان، دولومیت و سیلیس‌کوبی‌ها، نظارت بر اجرای قانون مدیریت پسماند، بررسی و صدور مجوز 6 طرح، موافقت و تطابق 97 درصد استعلامات پروژه‌های صنعتی و خدماتی با ضوابط زیست‌محیطی را ازجمله خدمات مثبت محیط‌زیست همدان دانست.

وی افزود: منابع اعتبارات انسانی محیط‌زیست همدان در بخش سرمایه تملک دارایی 450 درصد افزایش داشته است.

* پیوست زیست‌محیطی اولویت نخست توسعه در همدان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان نیز در ادامه گفت: 97 درصد طرح‌های صنعتی این استان به سمت توسعه پایدار سوق یافته‌اند و همه طرح‌های سال گذشته دارای پیوست زیست‌محیطی بودند.

سیده‌مریم محمدی افزود: هرجا طرحی با اهداف محیط‌زیست مغایر بود، ضمن هم‌فکری و تضارب آرا آن را با محیط‌زیست همسو کردیم.

وی یاد و خاطره شهید جمهور را گرامی داشت و گفت: رئیس دولت سیزدهم در هر جا و منصبی که حضور داشت و خدمت کرد، همواره حامی، حافظ و نگهدار محیط‌زیست بود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان افزود: شهیدرئیسی ابتدای کار خود در دولت سیزدهم را با آزادسازی حریم سواحل آغاز کرد و دستور ویژه و قاطعی دراین‌باره داد.

محمدی اضافه کرد: این شهید والامقام برنامه‌های خوبی در راستای حکمرانی آب داشت که امید می‌رود مسئولان دولت بعد نیز توجه به انفال را در رأس برنامه‌ها قرار دهند.

وی ادامه داد: برای ایجاد دغدغه در اذهان و افکار همه مسئولان و در راستای اصل 50 قانون اساسی مراسم گرامیداشت هفته محیط‌زیست هرسال برگزار می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: طبق شعار هفته محیط‌زیست (سهم من در تداوم حیات)، براساس سیاست‌های ابلاغی رهبری و اصل 50 قانون اساسی، همه مردم سهم عرفی و شرعی در برابر محیط‌زیست دارند.

محمدی افزود: همدان با وجود اینکه صنعتی نیست، اما در تصفیه پساب‌ها در حوزه صنعت، کارهای بزرگی صورت داده است.

وی ادامه داد: 21 تصفیه‌خانه بزرگ در دولت سیزدهم افتتاح شد و ده‌ها تصفیه‌خانه بازسازی و بهسازی شدند و با استفاده از علم نوین، به چرخه فعالیت بازگشتند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: سه هزار و 500 تُن پسماند سال گذشته در همدان مدیریت شد؛ به‌گونه‌ای که همدان جزء استان‌های نخست کشور در مدیریت پسماند قرار گرفت.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 83387