شناسه خبر:83508
1403/3/21 16:07:18

مشکلات پیش روی واحدهای تولید دارو و تجهیزات پزشکی و دیگر فعالان اقتصادی بخش سلامت در حوزه ارز و مالیات در کمیسیون اقتصاد سلامت همدان بررسی شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی همدان، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی همدان در این جلسه با اشاره به مشکلات پیش رو با اختصاص ارز چهار هزار و 200 تومانی جهت واردات تعدادی از کالاهای مربوط به حوزه سلامت، گفت: درحال حاضر این ارز تنها برای تعداد محدودی است.

رامین رحیمیان ادامه داد: برای واردات عمده کالاهای حوزه سلامت ارز 28 هزار و 500 تومانی اختصاص می‌یابد و برخی دیگر از واردکنندگان از ارز نیمایی و یا حتی آزاد استفاده می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه اگر ارز چهار هزار و 200 تومانی و نیمایی حذف شود منجر به کاهش نرخ ارز در بازار آزاد خواهد شد، بیان کرد: حذف کامل ارز چهار هزار و 200 تومانی با اینکه مدتی زمان می‌برد، اما کار درستی است.

رحیمیان در توضیح پیشنهاد خود گفت: واردات برخی کالاها ازجمله گوشت قرمز دارای یارانه از طریق ارز هستند؛ قیمت جهانی این کالا حدود سه یورو است، اما با اینکه ارز 28 هزار و 500 تومانی جهت واردات آن اختصاص می‌یابد، اما هیچگاه قیمتش در ایران 100 هزار تومان نبوده است؛ بنابراین به‌ نظر می‌رسد بخشی از اقتصاد کشور درگیر ذی‌نفعان است و در اختصاص ارز، توجه زیادی به صلاح کشور نمی‌شود.

در ادامه جلسه مشکلات مالیاتی واحدهای تولیدی در حوزه سلامت و دارو بررسی شد.

در این جلسه پس از طرح مسائل مالیاتی، نماینده سازمان امور مالیاتی استان نیز با توضیحاتی درباره برخی نکات قابل توجه مؤدیان مالیاتی، به ماده 100 قانون مالیاتی اشاره کرد و گفت: صاحبان مشاغلی که مجموع فروش خالص کالا و ارائه خدمات آن‌ها در سال1402 کمتر از 18 میلیارد تومان بوده، می‎‌توانند از تسهیلات تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کنند.

مالمیر افزود: صاحبان مشاغلی که از تبصره ماده 100 قانون مالیات‌ها استفاده می‌کنند، از مزایای عدم مراجعه به ادارات و قرار گرفتن در فرایند طولانی تشخیص و رسیدگی، عدم نیاز به نگهداری اسناد و مدارک و دفاتر، امکان تقسیط مالیات در بازه‌های زمانی بیشتر و عدم نیاز به تکمیل جداول درآمد و هزینه (اظهارنامه) برخوردار می‌شوند.

وی با استناد به فصل مربوط به ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم، گفت: مؤدیان موضوع این فصل قانون مکلف‌اند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت‌های شغلی خود را در یک‌سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه طبق نمونه‌ای که به‌وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه و تنظیم شده، به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات متعلق را به نرخ مذکور در ماده 131 این قانون را پرداخت کنند.

مالمیر افزود: مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل و پرداخت مالیات متعلق در اجرای ماده 100 قانون مالیات‌‎های مستقیم و تبصره آن تا تاریخ 1403/05/15 تعیین شده است.

ادامه جلسه به بحث و بررسی اعضای کمیسیون اقتصاد سلامت درباره موارد و موانع پیش روی واحدهای فعال در حوزه سلامت استان اختصاص یافت.

شناسه خبر 83508