شناسه خبر:83574
1403/3/23 12:34:09
مدیرکل استاندارد استان همدان عنوان کرد:

سازمان ملی استاندارد تنها مرجع صدور نشان حلال در کشور

مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه تنها مرجع رسمی و قانونی در کشور برای صدور نشان حلال سازمان ملی استاندارد است، گفت: براساس دستورالعمل‌های جدید سازمان ملی استاندارد از سال جاری تمامی هتل‌های یک تا پنج ستاره، خانه‌های سالمندان، کودکستان‌ها و اتاق‌های مادر و کودک مشمول قانون استاندارد‌سازی شدند.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

امیرمسعود مجیدی پیش از ظهر چهارشنبه در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه در سال 1403 که در محل سالن جلسات اداره استاندارد همدان برگزار شد، خاطرنشان کرد: اداره استاندارد همواره بر مسئله اطلاع‌رسانی اقدامات و همچنین آگاه‌سازی مردم تأکید داشته و قرار است که نشست‌های خبری در طول سال استمرار داشته باشد.
وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت و عرض تسلیت به‌مناسبت ارتحال حضرت آیت‌الله طه‌محمدی نماینده اسبق ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان به حاضران در جلسه، بیان کرد: در سال گذشته تمامی برنامه‌های ابلاغی از سوی سازمان ملی استاندارد در همدان اجرا شد و در اکثر شاخص‌ها این استان جزء رتبه‌های برتر در کشور بود.

مدیرکل استاندارد استان همدان از کسب رتبه 6 کشوری توسط این اداره در بین سایر استان‌های کشور خبر داد و افزود: در سال جاری نیز براساس برنامه‌های ابلاغی از سوی سازمان ملی استاندارد برنامه‌ها را با قدرت و جدیت بیشتری دنبال خواهیم کرد.

مجیدی از سنجش بیش از دو هزار نازل سوخت مایع در سال گذشته خبر و ادامه داد: در زمینه گاز CNG نیز طی سال گذشته 215 مورد سنجش انجام داده‌ایم.

وی از سنجش پنج هزار و 939 ترازو در صنف‌های مختلف استان خبر داد و گفت: در زمینه باسکول‌های ثابت و همکف نیز در سال گذشته توانستیم 423 آزمون داشته باشیم و در این خصوص شاهد تحقق 121 درصدی آزمون‌ها هستیم.

مدیرکل استاندارد استان همدان از اجرای طرح پیش‌بسته‌بندی در سال جاری برای تمامی اجناس مصرفی خبر داد و افزود: بر این اساس تمامی تولیدکنندگان کالاهای مصرفی موظف هستند که حد مجاز کالای ارائه‌شده به مردم را رعایت کنند و وزن جنس تولیدشده و توزیع‌شده در بازار با مقداری که روی بسته‌بندی آن درج شده، یکسان باشد که در این زمینه نیز همدان ازجمله استان‌های شاخص و مطرح در کشور است.

مجیدی با بیان اینکه تمامی کارخانه‌ها موظف به درج وزن خالص اجناس خود روی بسته‌بندی کالاهای تولیدی هستند، عنوان کرد: در سال گذشته برای این موضوع دو هزار و 600 مورد ارزیابی صورت گرفت که امسال نیز همین روال ادامه خواهد داشت، اما امکان دارد که روش انجام این ارزیابی نسبت به سال گذشته تغییراتی داشته باشد.

وی از دریافت گواهینامه بین‌المللی استاندارد 17025 توسط دو آزمایشگاه این استان در هفته گذشته خبر داد و افزود: با دریافت این گواهینامه آزمایشگاه‌ها می‌توانند نتایج آزمونی را صادر کنند که در کل جهان قابل استناد است و استان همدان نیز هم‌اکنون دارای 23 آزمایشگاه بوده که از این تعداد 17 مورد دارای این گواهینامه بین‌المللی هستند و سایر آزمایشگاه‌ها نیز تا پایان سال این گواهینامه را دریافت خواهند کرد.

مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه همدان در زمینه استاندارد‌سازی و آموزش نیز فعالیت‌های خوب و اثرگذاری داشته است، گفت: سال گذشته در زمینه استاندارد‌سازی و آموزش توانستیم 216 مورد بازنگری استاندارد ملی، سه مورد تدوین استاندارد ملی، دو مورد کمیته فنی متناظر و یک مورد مشارکت در استاندارد ملی داشته باشیم.

مجیدی از ارائه آموزش بیش از 10 هزار نفرساعت به مدیران کنترل کیفیت در سال گذشته خبر و ادامه داد: در سال 1402 در زمینه آموزش کارکنان استان نیز برنامه‌های خوب و منسجمی برگزار شد و دو هزار و 698 ساعت هم آموزش برون‌سازمانی داشتیم و توانستیم 40 بسته تروجی را نیز تهیه کنیم که مورد استفاده قرار بگیرد.

وی از صدور 75 پروانه استاندارد اجباری و تشویقی در سال گذشته خبر داد و افزود: از این تعداد 69 مورد پروانه استاندارد اجباری و 6 مورد پروانه استاندارد تشویقی صادر شد و همچنین 84 پروانه استاندارد نیز در سال قبل تمدید شد که از این تعداد 65 پروانه استاندارد اجباری و 19 پروانه استاندارد تشویقی است.

مدیرکل استاندارد استان همدان از ابطال 120 پروانه استاندارد در سال گذشته خبر داد و گفت: براساس نظارت‌های صورت‌گرفته و همچنین نمونه‌برداری و آزمایش‌های انجام‌شده در سال قبل، 120 پروانه استاندارد در این استان ابطال شد که برخی از این پروانه‌ها به‌دلیل عدم فعالیت یا همان عدم تولید کالا و گاهی عدم رعایت کیفیت‌های لازم، منجر به ابطال شد.

مجیدی از ابلاغ 73 برنامه تخصصی و عمومی برای اجرا در سال جاری توسط اداره استاندارد همدان خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته نیز 48 برنامه تخصصی و عمومی به این اداره از سوی سازمان ملی استاندارد ابلاغ شده بود که امسال این برنامه‌ها افزایش چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ابلاغی سال جاری استاندارد‌سازی آسانسور‌ها در مراکز عمومی، دولتی و مکان‌های پُرتردد است، ابراز کرد: این موضوع هفته آینده در شورای استاندارد استان مطرح خواهد شد تا مردم عزیز بتوانند با اطمینان خاطر از آسانسور استفاده کنند.

مدیرکل استاندارد استان همدان از آغاز فعالیت دفاتر استاندارد‌سازی در سطح دانشگاه‌های استان خبر داد و بیان کرد: براساس این اقدام از ظرفیت دانشگاه‌ها، دانشجویان و اساتید برای بحث آموزش و استاندارد‌سازی استفاده خواهیم کرد.

مجیدی از تغییر علامت و سایز نشان استاندارد در سال جاری خبر داد و گفت: تمامی کالاهای تولیدشده موظف هستند در سال جاری از این علامت استفاده کنند و همچنین باید شماره پیامکی 10001517 روی تمامی این کالا‌ها درج شود تا مردم بتوانند با اطمینان خاطر کالای خریداری‌شده را استعلام کنند.

وی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد تنها مرجع صدور نشان حلال در کشور است، خاطرنشان کرد: سازمان‌های دیگر مجوز لازم برای صدور این نشان را ندارند؛ در سال گذشته این اداره توانست در استان همدان تعداد 15 نشان حلال صادر کند.

مدیر کل استاندارد استان همدان با اشاره به اینکه تمامی کالاهای تولیدشده باید دارای تاریخ تولید محصول و انقضاء باشند، ابراز کرد: همچنین تمامی کارخانه‌های تولیدی باید قوانین نحوه نگهداری از محصول را روی کالای تولیدی خود درج کنند تا مردم با اطمینان بیشتری محصولات را تهیه و استفاده کنند.

مجیدی از برگزاری جلسات کمیسیون ماده 42 به‌صورت مستمر در اداره استاندارد همدان خبر داد و افزود: در این جلسات قاضی محترم دادگستری نیز حضور داشته و درصورتی که تخلفی محرز شود، به مراجع قضائی ارجاع داده می‌شود که نخستین جلسه این کمیسیون طی سال جاری در 14 روز آینده برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه صدور برگ معاینه فنی برای تمامی خودرو‌ها یک امر الزامی است، خاطرنشان کرد: مرجع صدور مجوز برای مراکز معاینه فنی اداره محیط‌زیست، پلیس راهنمایی و رانندگی، شهرداری، بخشداری یا فرمانداری است و نظارت بر این مراکز نیز برعهده همین سازمان‌ها است؛ اداره استاندارد صرفاً آزمون مخازن CNG خودرو را برعهده دارد که این موضوع نیز توسط آزمایشگاه‌های دارای مجوز از این سازمان مورد ارزیابی قرار گرفته و مخزنی که روی خودرو نصب می‌شود، دارای تاریخ انقضاء به مدت حداکثر 15 سال است و درصورت آسیب دیدن مخزن و یا اتمام تاریخ انقضاء، نیاز است که مخزن مورد نظر توسط آزمایشگاه معدوم شده و یا برش داده شود که خوشبختانه در زمینه مخازن CNG تاکنون هیچگونه شکایتی به مرجع قضائی ارسال نشده و صرفاً تذکرات لازم برای اصلاح موارد داده شده است.

مدیرکل استاندارد استان همدان با اشاره به اینکه تمامی تجهیزات شهر بازی باید استاندارد‌سازی شوند، گفت: با توجه به اینکه هم‌اکنون در آستانه تابستان قرار داریم و مردم برای اوقات فراغت فرزندان خود به شهر بازی مراجعه می‌کنند، باید تمامی این مراکز برای استاندارد‌سازی تجهیزات خود اقدام کنند و هرگونه استفاده و بهره‌برداری از این تجهیزات برای صاحبان آن بدون مجوز این اداره، وجاهت قانونی نداشته و ممنوع است.

مجیدی با بیان اینکه براساس تبصره یک ماده 17 قانون هوای پاک تمامی دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های دولتی و خصوصی موظف به استاندارد‌سازی موتورخانه سازمان خود هستند، عنوان کرد: از سال جاری تمامی سیلند‌های گاز مایع نیز ملزم به استاندارد‌سازی بوده و باید مجوز‌های لازم برای فعالیت خود را کسب کنند.

شناسه خبر 83574