شناسه خبر:83598
1403/3/23 14:30:15

استاندار همدان افزایش بهره‌وری و تأمین امنیت غذایی را دو رویکرد جهاد کشاورزی دانست.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، علیرضا قاسمی‌فرزاد ظهر روز چهارشنبه در گردهمایی کارکنان جهاد کشاورزی در سالن امام علی (ع) با تأکید بر اینکه اقدامات خوبی در مسیر کشاورزی انجام گرفته و امیدوارم استمرار داشته باشد، ابراز کرد: در دولت آیت‌الله رئیسی تأکید بر بهره‌وری با رویکرد تولید و امنیت غذایی بوده است.

وی با بیان اینکه در استان برای ارتقای بهره‌وری کشاورزی تلاش شده است، گفت: در اعتبارات تملک دارایی و سفر ریاست جمهوری رویکرد ارتقای بهره‌وری لحاظ شده است.

استاندار همدان ادامه داد: امسال با توجه به نزولات جوی چشمگیر پیش‌بینی تولید گندم، 800 هزار تُن و پیش‌بینی تولید سیب زمینی 900 هزار تُن است.

وی با بیان اینکه در تولید سیب زمینی یک‌پنجم تولید کشور از آنِ استان است، گفت: برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم باید تلاش کرد؛ به‌طوری که حمایت، تسهیلات و آموزش در دستور کار باشد.

قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: نحوه استفاده صحیح بهره‌برداران از آب و خاک نیز حائز اهمیت است؛ به‌نحوی که در افزایش تولید تأثیر بسزایی دارد.

وی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به اینکه مشارکت حداکثری در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری دشمن‌شکن است، گفت: در سایه یک رقابت سالم و در مدار اخلاق و انصاف انتخاباتی پُرشور برگزار می‌شود.

قاسمی‌فرزاد تأکید کرد: انتخاب اصلح، افراد کارآزموده و افرادی که امتحان خود را پس داده‌اند، در دستور کار باشد؛ همچنین دعوت برای حضور پای صندوق‌های رأی مورد تأکید است.

* رشد 250 درصدی احداث گلخانه در دولت سیزدهم نسبت به 20 سال گذشته

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: توسعه سالیانه گلخانه‌های استان همدان در دولت سیزدهم در مقایسه با دوره 20 ساله قبل، بیش از 250 درصد به‌طور متوسط رشد داشته است.

رضا بهراملو با تأکید بر اینکه جهاد کشاورزی مسئول تأمین امنیت غذایی است، اظهار کرد: یکی از مسیرهای توسعه پایدار کشور کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه مساحت اراضی زراعی کشاورزی استان یک‌ میلیون هکتار است، تصریح کرد: 29 درصد از اراضی کشاورزی کشور خاک حاصلخیز درجه یک و دو است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به 300 هزار هکتار اراضی آیش استان، گفت: با وجود بحران آب که نه‌تنها در همدان بلکه در کل کشور با آن مواجه هستیم، حذف آیش در دستور کار است.

وی خاطرنشان کرد: رشد تولید با وجود محدودیت‌ها در برنامه‌ها دیده شده است، به‌طوری که با استفاده از کشت دیم و حذف آیش در چندسال آینده این مهم محقق می‌شود.

بهراملو با بیان اینکه اراضی به‌صورت آیش رها نشود، گفت: کشت محصولات تناوبی، گیاهان علوفه‌ای، نباتات و حبوبات جایگزین آیش می‌شود.

وی با بیان اینکه کشت تناوبی سبب غنی‌سازی‌ اراضی خواهد شد و برای رشد گیاه مزیت به‌شمار می‌رود، یادآور شد: طرح جهش تولید دیم‌زارها در 437 هزار هکتار از اراضی استان اجرا شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به الگوی کشت در اراضی آبی، گفت: میزان صرفه‌جویی الگوی کشت اراضی آزمونه استان، 8.5 میلیون متر مکعب و در کل اراضی 30 میلیون متر مکعب برآورد شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه به‌منظور ارتقای بهره‌وری برنامه ترویجی دیده شده است، تصریح کرد: تأمین امنیت غذایی پایدار از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی استان است؛ به‌طوری که افزایش تولید به پنج میلیون تُن در سال 1403 و 6 میلیون تُن در سال 1410 و 9 میلیون تُن در سال 1440 برسد.

بهراملو در بخش دیگر به اقدامات شاخص دولت سیزدهم گریزی زد و گفت: طی سال‌های 1380 تا 1399، در یک دوره 20 ساله، به‌طور متوسط سالیانه 8.8 هکتار گلخانه در استان ایجاد شده؛ درحالی که در دولت سیزدهم طی سال‌های 1400 تا 1402، به‌طور متوسط سالیانه 31 هکتار گلخانه در استان ایجاد شده که نشان از رشد 250 درصدی در این حوزه دارد.

بهراملو همچنین یادآور شد: در دولت آیت‌الله رئیسی صادرات محصولات گلخانه‌ای استان بیش از 20 برابر نسبت به دوره 20 ساله قبل رشد داشته است.

وی در ادامه افزود: صادرات محصولات گلخانه‌ای طی سال‌های 1380 تا 1399، یک دوره 20 ساله، سه هزار تُن بوده، درحالی که طی سال‌های 1400 تا 1402 بیش از 61 هزار تُن انواع محصولات گلخانه‌ای از استان صادر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در قسمت دیگر سخنانش با تأکید بر اینکه چهار میلیون و 543 هزار قطعه جوجه‌ریزی در اردیبهشت‌ماه انجام شده که این رقم بار دیگر رکورد جوجه‌ریزی استان را شکسته است، گفت: در دی‌ماه سال گذشته نیز چهار میلیون و 48 هزار و 430 قطعه جوجه‌ریزی انجام شد که این میزان هم رکوردشکنی در استان بود.

وی افزود: طی دوماهه نخست سال جاری حدود هشت میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان در 282 واحد مرغداری محقق شده؛ اگرچه اقدامات درخوری در حوزه کیفیت مرغ همدان نیز انجام شده است.

بهراملو به حوزه گوشت قرمز اشاره کرد و در تشریح طرح هر روستا یک دامداری یادآور شد: توسعه دامداری‌های سبک و سنگین روستایی، توسعه شیلات و زنبورستان‌ها، ایجاد صنایع کوچک روستایی در قالب صنایع لبنی، میوه خشک و صنعت بسته‌بندی، ایجاد گلخانه‌های کوچک‌مقیاس 300 متر مربعی و توسعه فروشگاه‌های عرضه مستقیم محصولات روستایی از اهداف طرح هر روستا یک دامداری است‌.

وی اجرای برنامه‌های شاخص جهاد کشاورزی را با برنامه‌ریزی و نقشه راه کشاورزی دانست و گفت: تولید در استان براساس نقشه راه و با هدف‌گذاری انجام می‌شود‌.

شناسه خبر 83598