شناسه خبر:83636
1403/3/24 16:32:56
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از اقدامات مهم این سازمان خبر داد:

رشد و ثبات تولید، تولید صادرات‌محور و حفظ منابع پایه تولید

سپهرغرب، گروه کشاورزی- سمیرا گمار: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: رشد تولید، ثبات تولید، تولید صادرات‌محور و حفظ منابع پایه تولید، چهار کار اساسی و مهم ما در جهاد کشاورزی است.

رضا بهراملو روز پنجشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به‌مناسبت هفته جهاد کشاورزی با اشاره به سابقه شکل‌گیری سازمان جهاد کشاورزی و ارائه خدمات به مردم شریف، عنوان کرد: جهاد سازندگی با تقدیم 100 شهید، 12 آزاده و 62 جانباز و ایثارگر، خدمات اثربخشی در دفاع مقدس به‌عنوان یکی از ارکان سه‌گانه جنگ داشت.

وی سپس خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس عامل موفقیت اتحاد و وحدت بود؛ بنابراین بنده تأکیدم بر همدلی و تعامل بوده و هست، تا بتوانیم با تأمین امنیت غذایی به‌عنوان یک کار مهم در استان، اهداف خود را پیش ببریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با این بیان که ما به دنبال تأمین غذای جامعه هستیم و آیا فقط امروز کافی است یا باید برنامه بلندمدت داشت؟ توضیح داد: پاسخ روشن است، این امر نیاز به ریل‌گذاری دارد؛ باید بدانیم چه مشکلاتی در حوزه تولید داریم و سپس نقشه راه را جهت رسیدن به وضعیت مطلوب، ترسیم کنیم.

بهراملو در ادامه خاطرنشان کرد: استان همدان با یک میلیون هکتار زمین زراعی که یک‌چهارم آن آبی و سه‌چهارم آن دیم است، پنج میلیون واحد دامی، 450 واحد صنایع تبدیلی و 246 واحد صنایع تبدیلی درحال احداث، تولیدی بین 4.5 تا 4.7 میلیون تُن دارد.

وی ادامه داد: با این وصف مهم‌ترین برنامه رشد تولید است تا به تولید پنج میلیون تُن در پایان سال زراعی دست پیدا کنیم؛ همچنین در سال 1410 باید به 6 میلیون تُن و درنهایت سال1440، می‌بایست به 9 میلیون تُن تولید برسیم که در هر سه بخش دام، طیور و شیلات تعیین و چند جلد کتاب با برنامه‌های مشخص برای آن‌ها تدوین شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با این بیان که یک مدیر می‌داند برای رسیدن به چشم‌انداز درنظر گرفته‌شده در سه بخش کاشت، داشت و برداشت چه کار باید بکند، اظهار کرد: تنها استانی که نقشه راه تولیدات کشاورزی را دارد و خارج از برنامه وزارتی آن را ارائه داده، همدان است که امیدوارم این رویه در سراسر کشور انجام شود.

بهراملو بر این نکته هم تأکید کرد که هیچ‌یک از ما تا سال 1440 زنده نیستیم، اما مسیر رشد تولید ماندگار بوده و موجب امنیت غذایی پایدار خواهد شد؛ ضمن اینکه با تغییر دولت‌ها و مدیران نیز نمی‌توان سلیقه شخصی را در آن دخیل کرد.

وی سپس با اشاره به آمادگی برای اجرای الگوی کشت آب‌محور، ابراز کرد: به محض اینکه اعتبارات لازم برای انجام این کار بیاید، انجام خواهد شد که بر اساس آن کشت محصولات پُرمصرف آب تا 20 درصد کاهش پیدا می‌کند، اما تولید کاهش نخواهد داشت. درحال حاضر 100 هزار هکتار زمین به این منظور در دستور کار داریم که در مصرف 8.5 میلیون متر مکعب آب در پی انجام آن، صرفه‌جویی خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر بلندمدت بودن طرح‌های کشاورزی، تصریح کرد: توقع داریم کشاورزان نیز با نگاه به آینده، تولید کرده و فعالیت‌های آن‌ها حول محور امنیت پایدار غذایی و پرهیز از صادرات خام مواد، انجام شود.

بهراملو در ادامه تأکید کرد: در سال‌های آتی صادرات خام در برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی نخواهد بود و فرآوری را در اولویت خواهیم داشت؛ ضمن اینکه درحال حاضر نیز 6 واحد در بخش فرآوری در استان داریم.

وی با اشاره به بخش باغبانی، افزود: در حوزه گلخانه نیز کارهای خوبی انجام شده و بیش از دوونیم برابر صادرات محصولات گلخانه‌ای داشته‌ایم؛ 140 هکتار نیز در بانک‌ها منتظر دریافت دو هزار میلیارد تسهیلات بوده و 100 هکتار هم تغییر کاربری داده شده و درحال طی مراحل اداری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان توضیح داد: دلیل تأکید ما بر گلخانه، عملکرد آن است که 5 تا 10 برابر افزایش عملکرد دارد؛ از آنجایی که استان همدان منطقه کم‌آبی بوده و خواهد بود، باید سیاست‌های ما طبیعت‌محور باشد که بهترین مصداق آن توجه به گلخانه‌ها است.

بهراملو با این بیان که درحال حاضر 272 هکتار گلخانه در دست بهره‌برداری است که اشتغال مستقیم و غیر مستقیم بیش از دو هزار نفر را به دنبال دارد، سخنانش را در این بخش به پایان برد.

وی سپس بیان کرد: رشد تولید، ثبات تولید، تولید صادرات‌محور و حفظ منابع پایه تولید چهار کار اساسی و مهم ما در جهاد کشاورزی است. هر کاری به رشد تولید و حفظ آب و خاک کمک ‌کند، در این سازمان با جدیت دنبال خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه به مولدسازی روستاها با هدف تولیدکننده باقی نگه داشتن آن‌ها اشاره و اضافه کرد: با طرح «هر روستا یک دامداری»، فضای پرورش و نگهداری 80 هزار بره پایه پرواری در استان فراهم خواهد شد. ما باید بدانیم واردات گوشت مُسکن و موقتی است و آنچه پایدار بوده و به مردم و جامعه روستایی نفع می‌رساند، تولید‌محور بودن است.

بهراملو این را هم گفت که درخواست داده‌ایم به‌جای واردات گوشت، واردات بره زنده داشته باشیم تا به رشد تولید و اشتغال منجر شود. ضمن اینکه اگر این اتفاق بیفتد، مشکلی در زمینه گوشت قرمز نخواهیم داشت؛ چراکه برنامه میان‌مدت و بلندمدت ما این است که خودمان تولید گوشت داشته باشیم.

وی از احداث گلخانه‌های کوچک‌مقیاس که زیر 300 متر مربع و در روستاها هستند نیز خبر داد که بدون استعلام و در کمتر از 24 ساعت مجوز آن‌ها صادر می‌شود‌.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به سومین مؤلفه مولدسازی، اظهار کرد: صنایع کوچک روستایی در 16 بخش شناسایی شده و اقداماتی نیز در روستاها با شناخت صنایع مرتبط، انجام خواهد شد.

بهراملو ادامه داد: چهارمین مسئله مولدسازی عرضه مستقیم تولیدات محلی روستا است و مازاد آن به‌عنوان محصول سالم به شهر خواهد آمد که خود به خود با این اقدام توریسم کشاورزی نیز رونق خواهد گرفت.

وی سپس به آیش اشاره کرد و گفت: چرا باید 300 هزار هکتار از اراضی استان به حال خود رها شود؟ در استان همدان طبق نقشه راه آیش (زمین خالی) نخواهیم داشت و همه را به تولید اختصاص خواهیم داد و محصولات علوفه‌ای، گیاهان دارویی و دانه‌های روغنی کشت خواهد شد.

این مقام مسئول سپس با اشاره به تسهیل صدور سند افرازی، بیان کرد: صدور سند 6 دانگ از طریق قانون تعیین تکلیف و حدنگاری فوق‌العاده راحت و کم هزینه شده و یک موقعیت طلایی بوده که متقاضیان می‌توانند از آن استفاده کنند.

بهراملو با قدردانی از اصحاب رسانه، بر نقش فرهنگ‌سازی آنان در جهت تأمین منافع جامعه تأکید و مطرح کرد: در هفته جهاد کشاورزی 75 پروژه با 335 میلیارد تومان اعتبار و یک‌هزار و 362 اشتغال‌زایی مستقیم، در استان افتتاح خواهد شد.

وی اضافه کرد: درحال حاضر 90 سردخانه با ظرفیت 250 هزار تُن در استان داریم؛ 68 واحد صنایع تبدیلی کشاورزی نیز درحال احداث بوده و 246 واحد صنایع تبدیلی با پنج هزار میلیارد تومان اعتبار هم در دست تکمیل است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان سپس عنوان کرد: امسال 350 هزار هکتار گندم دیم و 85 هزار هکتار گندم آبی نیز کشت شده و پیش‌بینی می‌شود 800 هزار تُن تولید و بالای 600 هزار تُن خرید تضمینی داشته باشیم.

بهراملو در ادامه به پرتودهی سیب زمینی نیز اشاره و تصریح کرد: ما از پرتودهی استقبال کردیم، چراکه اعتقاد داریم اگر قرار است سیب‌ زمینی و سیر به‌صورت خام صادر شود، باید عقیم‌سازی شده و سپس صادر شود.

وی سپس با اشاره به راه‌اندازی واحدهای راکد، توضیح داد: در سال 1402، 76 واحد راکد فعال شده و 245 واحد راکد دیگر وجود دارد که در برنامه دوساله به عرصه تولید برمی‌گردند.

این مقام مسئول ادامه داد: بیش از 300 واحد نیز بازبینی شده‌اند و در سال 1402 بیش از یک‌هزار و 29 مصوبه ستاد تسهیل گرفته‌اند و عمده مشکلات تولیدکنندگان حل شده است.

بهراملو با این بیان که در سال 1402‌، 149 میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون در استان همدان پرداخت شده، یادآوری کرد: در حوزه مکانیزاسیون تسهیلات ردیف 12 ابلاغ شده و درحال معرفی متقاضیان به بانک هستیم.

وی گفت: از سال 1401 تاکنون 800 پلاک نیز رفع تداخل و درمجموع یک‌هزار و 234 پلاک رفع تداخل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در خاتمه سخنان خود درباره بارش‌های سال‌ جاری افزود: میانگین بارش استان همدان در سال جاری 373 میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته 42 درصد و نسبت به بلندمدت 12 درصد افزایش داشته است.

* نظارت شرعی بر غذای حلال خانواده‌ها

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این جلسه بیان کرد: یکی از کارهایی که در حوزه نمایندگی ولی فقیه انجام می‌شود، اجرای طرح «دختران فاطمی» است که براساس آن یک مربی خانم در روستا که دارای حُسن شهرت باشد، آموزش داده می‌شود تا حلقه‌هایی را در روستا تشکیل داده و مسائل فرهنگی از طریق وی در روستا دنبال شود.

حجت‌الاسلام امین رضایی خاطرنشان کرد: ترویج روحیه جهادی از دیگر اقدامات است که ما بر آن تأکید داریم؛ چراکه تلاش ما احیا و حفظ روحیه جهادی است تا به کشاورزان به‌عنوان قشر مقدس جامعه خدمت شود.

وی از برگزاری اردوهای خانوادگی نیز در همین راستا خبر داد و افزود: ما معتقدیم تا کاری جهادی انجام نشود، نمی‌توان انتظار اثرگذاری داشت.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی استان همدان سپس این را هم گفت که یکی از کارهای شاخص انجام‌شده در سازمان جهاد کشاورزی استان وحدت بین ادارات تابعه بوده و تأکید کرد: اگر تیمی یک‌دل بوده و صدای واحد از سازمانی شنیده شود، قطعاً موفق‌تر خواهد بود.

حجت‌الاسلام رضایی در پایان اذعان کرد: نظارت شرعی بر غذای حلال خانواده‌ها از دیگر اقدامات انجام‌شده است که توسط ناظر شرعی در کشتارگاه‌ها، کارخانه‌های فرآوری و محل‌های واردات گوشت انجام می‌شود؛ این اقدام در روز عید قربان و قربانی حجاج در سطح شهر تشدید خواهد شد.

شناسه خبر 83636