شناسه خبر:83839
1403/3/30 19:01:24

سرپرست دفتر توسعه پایدار، مدیریت مصرف و مطالعات اجتماعی آبفای همدان درباره اینکه رسانه‌ها چه نقشی در مدیریت مصرف آب می‌توانند داشته باشند، گفت: اگر فرهنگ را به‌مثابه چارچوبی برای شکل‌گیری ساختارهای انسانی و اجتماعی بدانیم، آنگاه برای رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان مهم‌ترین ابزار رشد فرهنگ و الگوهای رفتاری در عصر حاضر، نقشی ویژه و جایگاهی مهم در ترویج فرهنگ مصرفه بهینه آب قائل خواهیم بود.

حمید عزیزی روز چهارشنبه ابراز کرد: یکی از کارکردهای مهم رسانه انتقال میراث گذشتگان در لایه‌های ملموس فرهنگ در قالب فرهنگ ملی، مذهبی، قومی و محلی است.

کارشناس حوزه آب درباره نقش آب به‌عنوان هسته اصلی حیات کشاورزی و دیگر صنایع گفت: آب به‌عنوان مهم‌ترین نهاده، نقشی بسیار اساسی در تولید محصولات گوناگون در بخش کشاورزی و صنعت دارد و به‌طور قطع دسترسی پایدار به آب، رکن اصلی تولید بوده و کاهش آن به هر دلیلی تهدیدی جدی برای این چرخه محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: برای توسعه در بخش اقتصاد، کشاورزی و صنعت لاجرم باید با مدیریت مصرف آب، استفاده از شیوه‌های نوین در آبیاری و جایگزین کردن دیگر منابع ازجمله پساب‌ها و ایجاد توسعه پایدار، ضمن حفظ منابع برای آیندگان، جامعه را از رشد رفاه برخوردار کرد.

عزیزی یادآور شد: به اعتقاد کارشناسان هر یک دلار سرمایه‌گذاری در بخش آب هفت دلار بازده خواهد داشت و یکی از روش‌های بسیار مؤثر در توسعه نظام اقتصادی، نرخ‌گذاری صحیح در بخش تعرفه‌های آب است که با ایجاد بازار رقابتی در بستر عرضه و تقاضا سبب حفظ و پایداری این کالای راهبردی خواهد بود.

وی با اشاره به مصرف بیش از 90 درصد از آب‌های استحصالی در بخش کشاورزی، افزود: ارزش‌گذاری صحیح آب در چرخه تولید محصولات کشاورزی و نگاهی عمیق به موضوعاتی همچون آب مجازی، الگوی کشت و آمایش سرزمین محرک اصلی در بهبود راندمان تولید و کاهش مصرف آب خواهد بود.

* در ایران باستان آب گوهری مقدس به‌شمار می‌رفت

سرپرست دفتر توسعه پایدار، مدیریت مصرف و مطالعات اجتماعی آبفای همدان درخصوص نقش ایرانیان در مدیریت آب در تاریخ گفت: در ایران باستان که کشوری با اقلیمی عمدتاً خشک بوده، آب گوهری مقدس به‌شمار می‌رفته است.

عزیزی با بیان اینکه با ساخت آب‌انبارها امکان ذخیره آب در فصول پُربارش برای ماه‌های گرم سال با رعایت بهداشت فراهم می‌شد، اضافه کرد: پس از ظهور اسلام نیز آب و آب‌انبارها همچنان در جایگاهی بسیار ارزشمند قرار داشته است.

سرپرست دفتر توسعه پایدار، مدیریت مصرف و مطالعات اجتماعی آبفای همدان با اشاره به اینکه در قرآن از آب به‌عنوان سرچشمه حیات نام برده شده است، گفت: در احادیث و روایات بسیاری نیز از ائمه اطهار (ع) به موضوع آب اشاره شده است.

وی ادامه داد: در اسلام با نگاهی خردمندانه به ارزش آب و توجه جدی به اهمیت ذاتی آن، آموزه‌های بسیار ارزشمندی درخصوص صرفه‌جویی در مصرف آب وجود دارد که غافل بودن از آن نه‌تنها کفران نعمت محسوب می‌شود، بلکه خسران زیادی برای اسراف‌کنندگان در بر خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز ضرورت استفاده صحیح از منابع آبی کشور و آموزش مردم به‌عنوان مصرف‌کنندگان آب شرب را از وظایف این شرکت‌ عنوان کرد.

فرهاد بختیاری‌فر تصریح کرد: این شرکت در انجام و اجرای طرح‌های مختلف برای ایجاد انگیزه بین مصرف‌کنندگان به‌منظور کاهش مصرف آب، وظایف مهمی برعهده دارد و ازجمله راهکارهای مهمی که هرساله برای جلب توجه عمومی به مدیریت بهینه مصرف آب و ضرورت صرفه‌جویی اجرا می‌شود، برگزاری برنامه‌های توجیهی در هفته صرفه‌جویی مصرف آب است.

وی با اشاره به روزشمار هفته صرفه‌جویی در مصرف آب، گفت: 25 خردادماه روز «آب، ارزش‌های دینی و ملی»، 26 خردادماه روز «خانواده، فرهنگ و مدیریت مصرف»، 27 خردادماه روز «آب، رسانه و افکار عمومی»، 28 خردادماه روز «پساب، صنعت و محیط‌زیست»، 29 خردادماه روز «آب، اقتصاد و بهره‌وری»، 30 خردادماه روز «آب، عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی» و 31 خردادماه روز «آب و آموزش شهروندی» نام‌گذاری شده و برنامه‌های ما نیز بر اساس این روزشمار است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه اقدامات متنوعی برای این هفته در استان همدان برنامه‌ریزی شده است، افزود: برنامه‌های متنوعی برای همه اقشار جامعه ازجمله بانوان شاغل و خانه‌دار، کودکان، دانش‌آموزان، دانشجویان، کارمندان و اصحاب رسانه پیش‌بینی شده است.

* منابع آب محدود است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مشکلی برای تأمین آب در این استان وجود ندارد، اما منابع آبی محدود است و نمی‌دانیم سال آینده با چه وضعیتی مواجه می‌شویم.

بختیاری‌فر ادامه داد: میزان بارش در سال آبی کنونی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش داشته و سد اکباتان در شهر همدان سرریز شده است که بیانگر لطف خداوند، مدیریت مصرف در شبکه، مدیریت مصرف منابع آب در بالادست سد اکباتان و هدایت این آب‌ها به سمت سد است.

وی با بیان اینکه الگوی مصرف آب برای یک خانواده‌ چهارنفره 15 متر مکعب در ماه است، توضیح داد: مشترکان کم‌مصرف کمتر از پنج متر مکعب در ماه از آب استفاده می‌کنند که این موضوع به اقتصاد خانواده و حفظ منابع آب کمک می‌کند.

بختیاری فر گفت: مشترکانی که از پنج تا 15 متر مکعب آب در ماه مصرف می‌کنند، مشترکان خوش‌مصرف محسوب می‌شوند و خانوارهایی که بیش از 30 متر مکعب آب در ماه مصرف می‌کنند، بدمصرف هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تأکید بر محدودیت منابع آب در استان همدان، ابراز کرد: پس از افزایش دما در شهر همدان، مصرف آب در این شهر به‌دلیل استفاده از کولرهای آبی 300 لیتر در ثانیه افزایش پیدا کرده است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 83839