شناسه خبر:84313
1403/4/13 14:19:36
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر با حضور در برنامه تلویزیونی «پرسش» انجام داد؛

تشریح گزارش عملکرد 33 ماهه دولت سیزدهم در شبکه تلویزیونی استان مرکزی

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر با حضور در برنامه «پرسش» شبکه تلویزیونی آفتاب استان مرکزی با هدف بیان عملکرد 33 ماهه دولت سیزدهم، حضور پیدا کرد و به پرسش‌های مجری برنامه درخصوص برنامه‌های مدیریت مصرف بهینه انرژی الکتریکی، وظایف و عملکرد شرکت برق منطقه‌ای باختر پرداخت.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از دفتر روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای باختر، مجتبی داودآبادی در جریان حضور در برنامه تلویزیونی پرسش در شبکه استان مرکزی با اشاره به اینکه وظیفه اصلی برق منطقه‌ای باختر انتقال و تأمین انرژی الکتریکی است، اظهار کرد: استان‌های مرکزی، همدان و لرستان زیر پوشش این شرکت بوده و تقریباً وسعت جغرافیایی این سه استان 77 هزار کیلومتر مربع است.

وی با بیان اینکه در برق منطقه‌ای انرژی از مبادی تولید ازجمله نیروگاه‌ها یا شرکت‌های همسایه و مجاور دریافت و درنهایت دو کار با این انرژی انجام می‌شود، افزود: 43 صنعت سنگین در این منطقه وجود دارد که مصرف بالایی دارند و انرژی مستقیماً برای مصرف تحویل آن‌ها داده می‌شود؛ همچنین بخشی از انرژی نیز تحویل شرکت‌های توزیع این سه استان می‌شود و این شرکت‌ها انرژی را به مصرف‌کننده می‌رسانند.

داودآبادی ادامه داد: در این مدت 33 ماه عمر دولت سیزدهم دو هزار و 162 کیلومتر خط انتقال و فوق توزیع و نزدیک به 20 هزار مگاولت آمپربه ظرفیت پست‌های انتقال و فوق توزیع و 127 مورد بهبود شبکه در کشور احداث شده که حدوداً نزدیک به 48 همت اعتبار هزینه شده است.

وی در ادامه گفت: در حوزه استان مرکزی 10 ایستگاه فشار قوی بزرگ و پنج پروژه بزرگ خط به میزان 330 مگاولت آمپر به ظرفیت پست‌های فشار قوی این استان در دولت سیزدهم با اعتباری بالغ‌بر یک‌هزار میلیارد تومان اضافه شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اقدامات این شرکت درخصوص بهینه‌سازی شبکه فشار قوی برق، ابراز کرد: اقدامات بسیار مهمی درخصوص بهینه‌سازی انجام شده که موجب پایداری شبکه انتقال و فوق توزیع شده؛ به‌طوری که پایداری شبکه ما 99/99 درصد است و تقریباً خاموشی ناخواسته نداشته‌ایم.

وی در زمینه اقدامات مدیریت مصرف در حوزه صنعت برق در دولت سیزدهم گفت: از سال 1400 ناترازی در تولید و مصرف برق ایجاد شد، همچنین در این سال به‌دلیل عدم برنامه‌ریزی‌ مناسب در فصل تابستان 1400 خاموشی خانگی، صنعتی و تجاری را تجربه کردیم و با قطعی برق ناخواسته، مردم آزرده شدند؛ این تجربه سبب شد در زمان شروع به کار دولت سیزدهم، برنامه تابستان 1401 تنظیم شود که در این راستا 100 برنامه در سه بخش تنظیم و تدوین شد و خوشبختانه با اجرای این برنامه‌ها، هیچ قطعی تحمیلی ایجاد نشد و تابستان 1401 تقریباً نارضایتی به حداقل رسید.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر با اشاره به انرژی‌های تجدیدپذیر، اضافه کرد: در این حوزه اقدامات خوبی درحال انجام بوده و کار بزرگی به‌ویژه در استان مرکزی آغاز شده است. اکنون تقریباً بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور به میزان 100 مگاوات در شهرستان محلات درحال ساخت بوده که فعلاً 10 مگاوات آن به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تاکنون تجهیزات وارداتی بوده است، اما اکنون در استان مرکزی در شهرستان خمین شرکت ماناانرژی پاک، صفر تا 100 پنل خورشیدی را تولید می‌کند که فاز نخست این شرکت در سال 1401 با حضور رئیس‌جمهور شهید به ظرفیت 500 مگاوات افتتاح شد و فاز دوم آن نیز در هفته گذشته با حضور وزیر نیرو به ظرفیت یک‌هزار و 800 مگاوات افتتاح شد که درمجموع دو هزار و 300 مگاوات پنل خورشیدی در این کارخانه در استان مرکزی تولید می‌شود.

این مقام مسئول در پایان گفت: در استان مرکزی با حمایت‌های استاندار و مجموعه مدیران استانی به این سمت حرکت کرده‌ایم که این استان به قطب انرژی خورشیدی کشور تبدیل شود و یک‌هزار و 600 مگاوات انرژی خورشیدی در این استان تولید خواهد شد.

شناسه خبر 84313