سپهرغرب بررسی کرد؛
حال بیمارستان تأمین اجتماعی همدان خوب نیست
در بررسی روزنامه سپهرغرب مشخص شد حال بیمارستان تأمین اجتماعی همدان خوب نیست.
سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :
براساس گزارشهای دریافتی، سازمان تأمین اجتماعی استان همدان دارای 800 هزار بیمهشده بوده و افراد زیر پوششی دارد که برخی از آنها در فصول مختلف سال، نیاز به استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی بیمارستان تأمین اجتماعی دارند؛ بنابراین فعالیت یک بیمارستان بهتنهایی برای این جمعیت کافی نبوده و نیاز به افزایش مراکز درمانی در این استان و بهویژه بیمارستان بوده و یکی از ضروریترین مسائلی است که باید سازمان تأمین اجتماعی به آن توجه ویژهای داشته باشد. کمبود نیروهای متخصص حوزه درمان نیز در کنار این مشکلات بهخوبی نمایان بوده و این موضوع باعث شده است که شاهد ازدحام زیاد جمعیت در مراکز درمانی زیر پوشش تأمین اجتماعی باشیم.
افزایش حق بیمه بیمهشدگان این سازمان سالانه و براساس قوانین مرتبط با وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی و همچنین دستورالعملهای ابلاغی از سوی سازمان تأمین اجتماعی انجام میشود؛ بنابراین در مقابل این هزینهها که از سوی بیمهشدگان پرداخت میشود، افراد زیر پوشش این سازمان نیز توقعات و مطالباتی دارند که نیاز است به آنها توجه شود. فعالیت تنها یک بیمارستان برای این حجم از بیمهشدگان، توجیه خاصی ندارد. به همین منظور و براساس مطالبات شهروندان گرامی درخصوص بررسی وضعیت بیمارستان آتیه همدان، گفتوگوهایی را با چند نفر از مراجعهکنندگان به این بیمارستان داشتهایم و دغدغههای این عزیزان را بهطور کامل شنیدهایم که در ادامه آنها را میخوانید:
یکی از شهروندان با بیان اینکه مادرم دیسک شدید کمر دارد و پزشک متخصص برای بهبود وضعیت بیماری او 10 جلسه فیزیوتراپی تجویز کرده است، گفت: برای دریافت نوبت فیزیوتراپی با نسخهای که از پزشک متخصص دریافت کردهام، تاکنون دو بار به بیمارستان تأمین اجتماعی همدان مراجعه کردهام، اما هربار با مشکلاتی مواجه بودم؛ بار نخست در روزهای پایانی خردادماه به واحد فیزیوتراپی بیمارستان مراجعه کردم که گفتند این واحد فقط سه نیرو داشته که بهتازگی یکی از آنها بازنشسته شده و با کمبود نیرو مواجه هستیم. برای نوبت گرفتن نیز صرفاً سیام هر ماه میتوانید اقدام کنید و باید تا زمستان امسال منتظر باشید تا نوبت شما بشود!
وی افزود: در مراجعه دوم نیز با یک خانم که در این واحد مشغول به کار بود، صحبت کردم و ایشان گفتند که نوبتدهی این واحد تا پایان سال جاری به اتمام رسیده و اگر نیاز به دریافت نوبت فیزیوتراپی دارید، برای سال آینده به شما نوبت خواهد رسید! در غیر این صورت میتوانید به سایر مراکز درمانی از قبیل بیمارستان بعثت، بیمارستان شهیدبهشتی و یا مراکز خصوصی و غیر دولتی مراجعه کنید. درصورتی که خانوادهام دارای چندینسال سابقه بیمه تأمین اجتماعی هستند، اما نتوانستم حتی یک جلسه فیزیوتراپی برای مادرم که شرایط نامساعدی دارد، هماهنگ کنم و بضاعت مالی اینکه بخواهم هزینه 10 جلسه فیزیوتراپی را در خارج از بیمارستان پرداخت کنم، ندارم و قادر به پرداخت هزینه آن نیستم.
شهروندی دیگری نیز با بیان اینکه برای دریافت نوبت پزشک متخصص داخلی چندبار به بیمارستان مراجعه کردهام و منشی پزشک مربوطه گفته است صرفاً برای دریافت نوبت باید از طریق تلفن گویا، سایت و اپلیکشین مربوطه اقدام کنم که از این طریق نیز نتوانستم تاکنون نوبتی دریافت کنم، خاطرنشان کرد: بنده در یکی از روستاهای بخش مرکزی همدان سکونت دارم و هماکنون بهعنوان راننده ماشین سنگین دارای چندینسال سابقه بیمه تأمین اجتماعی هستم و حق بیمه ماهانه را نیز بهطور مرتب و در بازه زمانی معین پرداخت میکنم، اما وقتی که میخواهم از خدمات بیمارستان تأمین اجتماعی (که یکی از وظایف اصلی سازمان در قِبال بیمهشدگان است) استفاده کنم، باید چندینبار به بیمارستان بروم که این موضوع باعث بروز مشکلاتی نیز در شغل و کارم شده است.
وی افزود: منشی دکتر به بنده میگوید برای دریافت نوبت باید رأس ساعت 15 از طریق تلفن بیمارستان و یا در سایت مربوط به بیمارستان اقدام کنم، اما هر بار که میخواهم از طریق تلفن و یا سایت نوبتی را برای معاینه پزشک متخصص دریافت کنم، با این پیام مواجه هستم که ظرفیت معاینه این پزشک در روز مشخصشده به اتمام رسیده است و باید در یک روز دیگر پیگیری کنید! به همین خاطر از شما میخواهم که مشکلات بنده را به گوش مسئولان این بیمارستان برسانید.
یک شهروند دیگر از کمبود پزشک عمومی در درمانگاه بیمارستان تأمین اجتماعی همدان گلایه کرد و افزود: در نوبت صبح درمانگاه این بیمارستان سه یا چهار پزشک و در نوبت بعدازظهر دو پزشک حضور داشته و به معاینه بیماران میپردازند که این کمبود نیرو باعث ازدحام جمعیت و شلوغی فراوان در این قسمت از بیمارستان شده است؛ هربار هم که در شرایط اضطراری به واحد اورژانس مراجعه میکنم، از پذیرش و معاینه بنده اجتناب کرده و میگویند که باید به درمانگاه بروید تا پزشک عمومی در آن محل شما را معاینه کند! درصورتی که پزشک اورژانس در آن ساعت هیچ مراجعهکنندهای نداشته و در همان ساعت ازدحام عجیبی را در درمانگاه شاهد هستیم.
وی افزود: ضمن اینکه داروخانه این بیمارستان نیز در شب فعال نبوده و به مراجعهکنندگان هیچگونه خدمات دارویی در روزهای جمعه و ساعات 20 الی 8 صبح ارائه نمیشود و برای تهیه داروهای مورد نیاز مجبور هستیم به خارج از بیمارستان رفته و با هزینههای بالا، این داروها را تهیه کنیم. از مسئولان میخواهم که فکری برای درمانگاه و داروخانه این بیمارستان بکنند و نسبت به افزایش کادر درمانی در این واحدها توجه بیشتری داشته باشند.
یکی از همشهریان نیز کمبود برخی از داروهای مورد نیاز در داروخانه این بیمارستان را از بزرگترین مشکلات دانست و ادامه داد: بنده نزدیک به هفت سال است که دارای بیماری دیابت بوده و علاوهبر تزریق انسولین، نیاز به داروهایی دارم که پزشک تجویز میکند؛ هربار که بعد از تجویز دارو توسط پزشک متخصص این بیمارستان به داروخانه مراجعه میکنم، به من میگویند که از این داروها در داروخانه موجودی نداریم و صرفاً داروهایی که در سایت بیمارستان موجود است را باید مصرف کنید! این موضوع باعث شده است که هر ماه هزینه بسیار زیادی را بابت تهیه داروهای خودم پرداخت کنم و در اکثر موارد نیز این داروها را بهصورت آزاد خریداری میکنم. با اینکه نزدیک به چهار سال است بازنشسته هستم و از سازمان تأمین اجتماعی حقوق دریافت میکنم، اما این بیمارستان مشکلات فراوانی دارد که هیچکس پاسخگوی آن نبوده و در روند خدماترسانی به مردم نیز تغییرات خاصی صورت نگرفته است.
شهروندی دیگر با بیان اینکه برای معاینه پدرم از یکی از شهرستانهای استان به همدان آمدیم و به بیمارستان تأمین اجتماعی مراجعه کردیم اما پزشک مربوطه بهطور کامل پاسخگوی نیاز و درخواست ما نبودند، عنوان کرد: پدرم دارای مشکل اعصاب و روان بوده و از طرفی بیماریهای دیگری نیز دارد که باید بهصورت ماهانه پزشک متخصص ایشان را معاینه کند، اما گرفتن نوبت برای معاینه پزشک در این بیمارستان مانند گذر از هفتخان رستم است و وقتی که بهسختی از این مرحله عبور میکنیم، پزشک بیمارستان برای عمل و یا جراحیهای خاص، ما را به مطب خصوصی خودش در خارج از بیمارستان و با پرداخت هزینههای سنگین و آزاد ارجاع میدهد، درصورتی که پدرم یک کشاورز بوده و پرداخت این مقدار هزینه برای او بسیار سنگین است و توان پرداخت آن را ندارد. از مدیران این بیمارستان و مسئولین سازمان تأمین اجتماعی میخواهم که تدبیری برای این موضوعات داشته باشند و بدانند که خانوادههای دارای بیمار، علاوهبر این موضوع، یکسری مشکلات نیز دارند که بهسختی زندگی روزمره خود را اداره میکنند.
یکی دیگر از شهروندان با بیان اینکه بیمارستان تأمین اجتماعی فاقد واحد دندانپزشکی است و ارائه خدمات دندانپزشکی صرفاً در درمانگاه شهیدشهبازی سازمان انجام میشود، خاطرنشان کرد: بسیار برای بنده سؤال است که چرا یک بیمارستان با اینهمه امکانات و فضایی که در اختیار دارد، فاقد واحد دندانپزشکی بوده و صرفاً در درمانگاه شهید محمود شهبازی در خیابان جهاننما خدمات جزئی دندانپزشکی ارائه میشود که آنهم بعد از مراجعه با تأکید پزشک، ارجاع به مطب خصوصی و شخصی داده میشود!
وی افزود: درصورتی که هر ماه هزینه بسیار زیادی را بابت هزینههای بیمه تأمین اجتماعی پرداخت میکنیم، اما هیچگونه خدمات خاصی را از این سازمان دریافت نکرده و هربار نیز که اقدام به شکایت میکنیم، دانشگاه علوم پزشکی میگوید این بیمارستان زیر نظر دانشگاه نبوده و بهصورت مستقل در استان فعالیت دارد و زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی کشور است. برای بسیاری از افراد این سؤال پیش میآید که چگونه میشود یک بیمارستان هیچگونه ناظری نداشته باشد تا مشکلات آن را پیگیری کند!
یک شهروند دیگر نیز با اشاره به اینکه برای نوبتدهی واحد MRI این بیمارستان مراجعه کردم تا یک نوبت برای مادرم دریافت کنم، افزود: مادرم دارای تنگی نخاع بوده و به توصیه پزشک نیاز به MRI دارد و باید در کمترین زمان ممکن نتیجه آن را به پزشک مربوطه تحویل بدهم، اما وقتی برای دریافت نوبت به این بیمارستان مراجعه کردم، نزدیکترین نوبتی را که برایم مشخص کردند، مربوط به 85 روز دیگر است! هزینه آزاد آن نیز در خارج از بیمارستان، بسیار سنگین بوده و حتی در بیمارستان بعثت که قبلاً برای تمامی افراد نوبت MRI اختصاص داده میشد، درحال حاضر صرفاً به بیماران بستری اختصاص دارد و از پذیرش سایر افراد خودداری میکنند.
همانطور که گفته شد، استان همدان در راستای ارائه هرچه بیشتر خدمات بهداشتی و درمانی در حوزه سازمان تأمین اجتماعی نیاز به افزایش واحدهای درمانی بهویژه بیمارستان دارد. کمبود کادر درمانی در بیمارستانها و ازجمله بیمارستان آتیه همدان از دیگر مسائلی است که باید مسئولان مربوطه و بهویژه وزارت بهداشت به آن توجه داشته باشند که برخی از این افراد نیز بهطور همزمان در چند واحد درمانی یا بیمارستان مشغول به کار بوده و سرعت خدماتدهی به مردم با این روش بهشدت کاهش مییابد.
در برخی از واحدهای این بیمارستان افرادی مشغول به کار بودند که در ماههای گذشته به درجه بازنشستگی نائل آمده و در این مدت سپریشده نیز هیچ فرد جایگزینی در آن واحد بهکارگیری نشده است. مدیران نیز این کمبود را با این دلیل که ما مجوز جذب مستقیم نیرو را نداریم و باید این موضوع توسط وزارت بهداشت و از طریق آزمونهای مربوطه انجام شود، توجیه میکنند؛ بهطور مثال در واحد فیزیوتراپی این بیمارستان صرفاً سه نفر مشغول به کار بوده که یک نفر از این نیروها نیز در سال گذشته بازنشسته شده است و هیچ فردی تاکنون در این واحد به جای آن فرد بهکارگیری نشده است. در کنار آن واحد آزمایشگاه بیمارستان که در روز صرفاً به عده کمی از افراد خدمات ارائه میدهد یا واحد MRI که هر فرد برای تصویربرداری باید تا چند ماه در نوبت باشد را داریم. ارائه خدمات به مردم به روش الکترونیکی مناسب بوده، اما در این میان افرادی هستند که توانایی لازم را برای دریافت نوبت به این روش نداشته و همواره با چالشهایی در این خصوص مواجه هستند که باید تدابیری نیز برای این موضوع اندیشیده شود.
شناسه خبر 85321