شناسه خبر:86521
1403/6/28 13:28:51
سپهرغرب در آستانه بازگشایی مدارس گزارش می‌کند؛

روایت دانش‌آموزان همدانی از حال‌وهوای مدارس متوسطه دوم نظری پسرانه

دانش‌آموزان مدارس متوسطه دوم نظری پسرانه در گفت‌وگوی اختصاصی با سپهرغرب از حال‌وهوای مدرسه خود در آستانه سال تحصیلی جدید گفتند.


هرساله شروع سال تحصیلی جدید باعث ایجاد دغدغه فراوان در بین دانش‌آموزان و اولیای گرامی می‌شود؛ این مسئله در دانش‌آموزان متوسطه دوم نسبت به سایر مقاطع تحصیلی بیشتر بوده و علت آن نیز آماده شدن آن‌ها برای شرکت در یک رقابت بزرگ به‌نام کنکور سراسری است تا بتوانند با یک خودآزمایی از وضعیت تحصیلی خویش مطلع و درصورت کسب رتبه، وارد دانشگاه شوند.
بر همین اساس انتظار می‌رود که در طول سه سال تحصیلی، برنامه‌ریزی لازم برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم انجام شود و در کنار آن به مسائل جانبی تأثیرگذار در روحیه آنان نیز توجه لازم صورت پذیرد.
امروزه شاهد فعالیت مدارس گوناگونی با عنوان‌های استعداد‌های درخشان، نمونه‌دولتی، شاهد، غیر دولتی و نمونه‌مردمی هستیم که هرکدام از آن‌ها دارای یک ساختار مشخص دارند و براساس برنامه تعالی مدرسه با رویکرد سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش قدم برمی‌دارند.
این مسئله می‌تواند با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب و نیز آگاهی‌های مورد نیاز از قبیل توجه به علاقه دانش‌آموزان به مباحث درسی، برگزاری کلاس‌های آمادگی و تقویتی، فراهم کردن امکانات لازم مانند کتاب و نرم‌افزار‌های آموزشی، تغذیه مناسب و غیره، همراه شود تا دانش‌آموز نیز با اطمینان خاطر بیشتری این دوران از زندگی خود را که برای او در آینده شغلی حائز اهمیت است، پشت سر بگذارد.
به همین منظور به سراغ تعدادی از دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم نظری شهر همدان رفته و گفت‌وگویی با ایشان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
پویا سبحانی‌قانع، دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی دبیرستان استعداد‌های درخشان علامه حلی (1) آموزش‌وپرورش ناحیه یک همدان با بیان اینکه مدرسه ما نسبت به سایر مدارس از امکانات ویژه‌ای مانند سالن ورزشی استاندارد و کتابخانه مجهز برخوردار است، عنوان کرد: دبیران این مدرسه نیز ازجمله دبیران مطرح در سطح استان بوده و علاوه‌بر مطالب درسی موجود در کتاب آموزشی، در اکثر موارد مباحث خارج از کتاب و کنکوری را نیز برای دانش‌آموزان تدریس می‌کنند.
وی داشتن کادر مدیریتی خوب و موفق را از دیگر ویژگی‌های این مدرسه برشمرد و گفت: عوامل اجرایی مدرسه نیز در کنار عوامل آموزشی، پیگیر مسائل تربیتی و آموزشی دانش‌آموزان هستند و درصورت بروز هرگونه مشکل در سطح مدرسه، موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کنند.
این دانش‌آموز پایه دوازدهم ارتقای سیستم هوشمند مدرسه را ضروری دانست و ادامه داد: سایت کامپیوتر نیز در این مدرسه فعال بوده، اما نیاز به ارتقا دارد تا بتوانیم در برخی از ساعات درسی از این فضا نیز استفاده کنیم؛ چراکه برخی از دروس علاوه‌بر مباحث تئوری که معلم در کلاس درس مطرح می‌کند، نیاز به پخش فیلم، عکس و آموزش از طریق نمودار‌های سیستمی دارد.
سبحانی‌قانع با بیان اینکه در سال گذشته از ابتدای آغاز سال تحصیلی همه دبیران براساس برنامه هفتگی در کلاس حضور داشتند، خاطرنشان کرد: معلم درس تفکر و سواد رسانه‌ای قبل از عید نوروز به درجه بازنشستگی نائل آمد، اما بلافاصله بعد از تعطیلات عید یک دبیر مجرب دیگر جایگزین ایشان شد و بیشترین نیاز دانش‌آموزان کلاس ما این است که دبیران محترم مباحث مربوط به هر درس را به اندازه فهم و درک دانش‌آموزان تدریس کنند تا بتوانیم متوجه برخی از مفاهیم و اصطلاحات موجود در کتاب درسی بشویم.
وی از دریافت شهریه به مبلغ 9 میلیون و 320 هزار تومان برای سال تحصیلی جدید خبر داد و افزود: این مبلغ از تمامی دانش‌آموزان پایه‌های مختلف تحصیلی مدرسه دریافت می‌شود و سال گذشته نیز مبلغ پنج میلیون و 500 هزار به مدرسه پرداخت شد.
دانش‌آموز مدرسه علامه حلی یک از برگزاری کلاس‌های تابستانی فوق‌العاده در مدرسه خبر داد و گفت: این کلاس‌ها به‌صورت هرساله برگزار می‌شود که هزینه آن‌ها برای تمامی دروس تخصصی هر رشته بین دو میلیون و 500 تا سه میلیون تومان است؛ امسال خودم در این کلاس‌ها حضور نداشتم، اما سال‌های گذشته شرکت می‌کردم و در سال نخست ورود به این مدرسه نیز کلاس‌های فوق‌العاده برای دانش‌آموزان تکمیل ظرفیت به مدت دو روز در هفته برگزار می‌شد که تا ساعت 18:30 در مدرسه بودیم و در کنار آن روزهای پنجشنبه نیز در طول سال اختصاص به آموزش‌های تکمیلی داشت که دانش‌آموزان در آن شرکت می‌کردند.
سبحانی‌قانع با بیان اینکه ظرفیت هر کلاس در این مدرسه به‌طور میانیگن بین 25 تا 30 دانش‌آموز است، ابراز کرد: بیشتر کتاب‌های درسی مورد نیاز مربوط به کنکور را از یکی از اقوام که ایشان نیز رشته ادبیات و علوم انسانی است، دریافت کردم و یکبار هم پنج جلد کتاب جامع مربوط به این رشته را خریداری کردم که مبلغ هرکدام از آن‌ها به‌طور میانگین 500 هزار تومان بود؛ از طرفی در اردیبهشت‌ماه هرسال نیز اردوی یک‌روزه بازدید از نمایشگاه کتاب در تهران توسط مدرسه برگزار می‌شود که دانش‌آموزان ضمن حضور در این برنامه، کتاب‌های مورد نیاز خود را با تخفیف خریداری می‌کنند.
نیما شمس، دانش‌آموز پایه یازدهم رشته ریاضی- فیزیک دبیرستان نمونه‌دولتی شهید حاجی‌بابایی آموزش‌وپرورش ناحیه دو همدان نیز در گفت‌وگو با سپهرغرب ضمن بیان اینکه مدرسه ما نسبت به سایر مدارس از نظم و انسجام بسیار بالایی برخوردار است، عنوان کرد: احترام به دانش‌آموزان و توجه به نیاز‌های آنان توسط عوامل آموزشی و اجرایی این مدرسه نیز همواره وجود داشته و ایشان در همه شرایط پیگیر وضعیت تحصیلی، پرورشی و انضباطی ما بوده‌اند.
وی با بیان اینکه تمامی کلاس‌های این مدرسه به سیستم هوشمند مجهز است، خاطرنشان کرد: علاوه‌بر آن این مدرسه نمونه‌دولتی دارای سالن اجتماعات، سالن ورزشی و کتابخانه است که دانش‌آموزان می‌توانند در هر ساعتی که تمایل دارند، از امکانات موجود در کتابخانه استفاده کرده و با آرامش کامل مباحث درسی خود را دنبال کنند.
این دانش‌آموز دبیرستانی یکی دیگر از ویژگی‌های خاص این مدرسه را وجود پایگاه تغذیه سالم با استاندارد‌های بهداشتی برشمرد و گفت: رعایت مسائل بهداشتی در تمامی قسمت‌های این مدرسه به‌صورت خوب انجام می‌شود و برای تکریم دانش‌آموزان نیز در بوفه مدرسه فضایی فراهم شده است تا بتوانیم به‌راحتی در آن مستقر شده و تغذیه یا غذای میان‌وعده خود را مصرف کنیم.
شمس با اشاره به اینکه تعامل بین کارکنان مدرسه به‌ویژه دبیران با دانش‌آموزان بسیار خوب است، ابراز کرد: همه دبیران این مدرسه ازلحاظ سطح علمی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا هستند و سال گذشته نیز به‌صورت منظم و براساس برنامه هفتگی از ابتدای سال تحصیلی در کلاس درس حضور داشتند و به تمامی سؤالات دانش‌آموزان پاسخ می‌دادند.
وی با بیان اینکه این مدرسه در اواخر مهرماه سال گذشته کلاس‌های تقویتی را در روزهای پنجشنبه و به‌صورت رایگان برای دانش‌آموزان برگزار کرد، ادامه داد: این کلاس‌ها برای تمامی پایه‌های تحصیلی در دروس تخصصی مختلف بود که دانش‌آموزان رشته ریاضی نیز این کلاس‌ها را در درس‌های ریاضی، هندسه، فیزیک و شیمی، داشتند، اما در درس‌های ادبیات فارسی، عربی و زبان خارجی تعداد دانش‌آموزان برای برگزاری کلاس تقویتی، به حد نصاب نرسید.
شمس خاطرنشان کرد: سال گذشته برای تهیه دو جلد کتاب کمک‌آموزشی درس ریاضی و شیمی اقدام کردم که هزینه آن حدود یک میلیون و 100 هزار تومان شد و بیشترین تمرکز من برای مطالعه دروس امتحانات و کنکور کتاب‌های درسی آموزش‌وپرورش است.
حسام غلامی، دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته علوم تجربی دبیرستان غیر دولتی مبتکران آموزش‌وپرورش ناحیه دو همدان نیز در ادامه با بیان اینکه در مدرسه ما دبیران مجرب برای تدریس حضور دارند، عنوان کرد: بیشتر این دبیران از نیروهای بازنشسته آموزش‌وپرورش بوده و یا نیروی آزاد هستند که سطح علمی بالایی نیز دارند؛ در کنار آن به‌عنوان دبیران مطرح کنکوری هم در استان از آن‌ها یاد می‌شود.
وی با بیان اینکه علت انتخاب این مدرسه برای تحصیل تراکم پایین تعداد دانش‌آموز در کلاس درس است، خاطرنشان کرد: درحال حاضر میانگین تعداد نفرات هر کلاس در این مدرسه بین 10 تا 15 نفر بوده و دبیران می‌توانند با شرایط بهتری آموزش‌های لازم را ارائه کنند؛ درصورتی که تعداد دانش‌آموزان در سایر مدارس و به‌ویژه مدارس دولتی، بین 30 تا 40 نفر است.
این دانش‌آموز دبیرستانی برگزاری برنامه‌های مختلف جانبی آموزشی و فرهنگی در مدارس غیر دولتی را از مهم‌ترین ویژگی‌های آن دانست و ادامه داد: هرساله برای درس تربیت بدنی از فضای سالن‌های ورزشی استاندارد موجود در سطح شهر مانند سالن نیروی انتظامی واقع در خیابان گلزار استفاده می‌شود و از طرفی در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی شاهد برگزاری برنامه‌های خوبی در این مدرسه هستیم.
غلامی با بیان اینکه از آغاز سال تحصیلی گذشته شاهد حضور تمامی دبیران براساس دروس مصوب تحصیلی در کلاس‌های درس بودیم، ابراز کرد: علاوه‌بر آن کلاس‌های تقویتی توسط دبیران این مدرسه در ساعات غیر درسی به‌منظور آمادگی بیشتر دانش‌آموزان برای شرکت در امتحانات نهایی و کنکور، برگزار می‌شود و بیشتر این کلاس‌ها در روز پنجشنبه دایر است.
وی تجهیز بودن این مدرسه به سیستم‌های هوشمند را از دیگر مزیت‌های آن دانست و گفت: شهریه امسال مدرسه مبلغ 27 میلیون تومان است و تاکنون نیز برای خرید کتاب‌های کنکوری اقدامی نداشته‌ام؛ درنظر دارم که این کتاب‌ها را بعد از آغاز سال تحصیلی و با مشورت گرفتن از دبیران هر درس، تهیه کنم.
حسین بیات، دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته علوم و معارف اسلامی دبیرستان شهیدمطهری آموزش‌وپرورش ناحیه دو همدان نیز با بیان اینکه مدرسه ما به‌صورت تخصصی در رشته علوم و معارف اسلامی فعالیت دارد، عنوان کرد: این مدرسه دارای یک سالن اجتماعات بزرگ بوده که تجهیزات ورزشی از قبیل میز پینگ‌پونگ هم در آنجا مستقر است و دانش‌آموزان در ساعات درس تربیت بدنی از آن استفاده می‌کنند و سالن ورزشی دیگری نداریم.
وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های تقویتی برای دانش‌آموزان در این مدرسه توسط دبیران در طول سال تحصیلی، خاطرنشان کرد: این کلاس‌ها بیشتر در دروس عربی، زبان خارجی و ریاضی برگزار می‌شود که زمان برگزاری آن‌ها براساس درخواست دانش‌آموزان بوده و هزینه مربوطه نیز از هر دانش‌آموز بر مبنای تعداد نفرات در هر کلاس، گرفته می‌شود.
این دانش‌آموز دبیرستانی با بیان اینکه در سال یازدهم تمامی دبیران براساس برنامه هفتگی در کلاس درس حضور داشتند، ابراز کرد: زمانی که دانش‌آموز پایه دهم بودم، دبیر فارسی در اواسط سال تحصیلی بازنشسته و معلم دیگری جایگزین ایشان شد. بعد از مدتی این معلم نیز به‌خاطر وجود بیماری و کسالت، توانایی حضور در کلاس را نداشت و معلم دیگری برای تدریس مباحث حضور پیدا کرد؛ به‌واقع طی طول یک‌سال، سه بار شاهد تغییر معلم در یک درس بودیم.
بیات با تأکید بر اینکه تمامی دبیران و کادر مدرسه ارتباط و تعامل بسیار خوب و دوستانه‌ای با دانش‌آموزان دارند، بیان کرد: میانگین تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس بین 16 تا 20 نفر بوده و سال گذشته نیز مبلغ یک میلیون و 200 هزار تومان از هر دانش‌آموز بابت هزینه‌های جاری مدرسه دریافت شد؛ در ضمن به دنبال شرکت در کلاس‌های تقویتی و کنکوری برای سال تحصیلی جدید بوده و در طول دو سال گذشته کتاب‌های کمک‌آموزشی را با مبلغ میانگین 400 هزار تومان، خریداری کرده‌ام.
همان‌طور که گفته شد، درحال حاضر شاهد فعالیت مدارس مختلفی از قبیل استعداد‌های درخشان، نمونه‌دولتی، شاهد، غیر دولتی و نمونه‌مردمی در سطح کشور هستیم که هرکدام از آن‌ها با توجه به امکانات و شرایط موجود، به دنبال رشد و تعالی دانش‌آموزان هستند که اساس این برنامه نیز در شرایط فعلی، سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش است.
دانش‌آموزان برای اینکه بتوانند آمادگی لازم برای شرکت در امتحانات نهایی و کنکور سراسری را کسب کنند، نیاز به یک برنامه و نقشه راه دارند تا در طول این سه سال براساس آن حرکت کرده و قله‌های موفقیت را فتح کنند که از سال تحصیلی گذشته شاهد تغییر در آموزش‌وپرورش کشور بودیم و آن‌هم برگزاری دروس پایه دهم و یازدهم به‌صورت نهایی است تا معدل این امتحانات در کنکور نیز تأثیر قابل توجهی داشته باشد.
مدارس خاص همدان دارای امکانات و تجهیزات خوبی بوده و براساس این گفت‌وگو، دانش‌آموزان رضایت خاطر از این وضعیت دارند، اما چیزی که باید توجه بیشتری به آن شود، مسئله مدارس نمونه‌مردمی است که باید در تقویت آن‌ها به‌ویژه در انتخاب دبیران مجرب برای این‌گونه مدارس، تدابیر لازم اندیشیده شود تا بتوانیم شاهد افتخارآفرینی دانش‌آموزان مدارس نمونه‌مردمی در سطوح مختلف ازجمله کنکور سراسری باشیم.
در پایان این نکته نیز یادآور می‌شود که طی سال‌های اخیر در کشور و با نگاه ویژه دولت سیزدهم، شاهد تغییر در فرایند آموزش‌وپرورش هستیم و آن‌هم به جهت استفاده از ظرفیت بازنشستگان برای تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی است؛ این اتفاق باعث شده که کمتر شاهد کمبود معلم در مدارس باشیم، هرچند انتقاداتی نیز به این موضوع وارد است که باید به آن‌ها پرداخته شود.

شناسه خبر 86521