شناسه خبر:86945
1403/7/11 12:05:14
در گفت‌وگو با یک نخبه علمی و قرآنی عنوان شد:

وحدت، حلقه گمشده گروه‌های مردم‌نهاد قرآنی

یک نخبه علمی و قرآنی با بیان اینکه گروه‌های مردم‌نهاد قرآنی در کشور نیاز به اتحاد، همدلی و وحدت دارند، عنوان کرد: مهم‌ترین رسالت سازمان‌های متولی در حوزه قرآنی، آموزش، تبلیغ و ترویج قرآن در سطح جامعه است.


از زمان پیدایش دین مبین اسلام شاهد حضور برخی از اقشار بوده‌ایم که نقش مهمی را برای فراگیری آموزه‌های این دین مقدس، برعهده داشته‌اند؛ از مهم‌ترین آنها می‌توان به نقش قاریان و حافظان قرآن اشاره کرد که جایگاه والایی نیز نزد خداوند متعال دارند.
در بسیاری از روایات‌ نیز به این نکته اشاره شده است که اگر انسان می‌خواهد با خداوند صحبت کند، نماز بخواند و در مقابل اگر می‌خواهد که خداوند با او سخن بگوید، قرآن بخواند که قطعاً این توجه و توسل به قرآن نیز برکات فراوانی در زندگی ما خواهد داشت.
امروزه شاهد رشد خوبی در تعداد قاریان و حافظان هستیم و مراکز متعددی نیز در این زمینه درحال فعالیت هستند که توانسته‌اند در مدت کوتاهی، نخبگان قرآنی زیادی را تحویل جامعه بدهند.
حال علاوه‌بر اینکه کسانی به دنبال قرائت و حفظ قرآن هستند، برخی نیز در مسیر کسب علم در حوزه قرآن قدم برداشته‌اند که مفاهیم قرآنی را در سطح وسیعی فرا می‌گیرند؛ باید از ظرفیت و اطلاعات این افراد در جامعه اسلامی بیشتر استفاده شود.
بنابراین گروه خبری سپهر در پی رسالت خود امروز به سراغ یکی از نخبگان علمی و قرآنی استان همدان رفته و گفت‌وگویی با ایشان داشته است که در ادامه نتیجه را می‌خوانید:
* لطفاً خودتان را معرفی کنید.
مسعود عباسی هستم، متولد دوازدهم بهمن‌ماه سال 1359 و دارای مدرک دکترای علوم قرآن و حدیث؛ بنده همچنین حافظ کل قرآن کریم هم هستم.
* فعالیت‌های قرآنی خودتان را از چه سالی آغاز کردید؟
در سن 9 سالگی فعالیت‌های قرآنی خود را در زمینه قرائت قرآن آغاز کردم و در ادامه توانستم طی یک‌سال، جزء 30 قرآن را به‌صورت پراکنده حفظ کنم.
بعد از آن در سال 1368 کار حفظ قرآن را به‌صورت تخصصی شروع کرده و درنهایت توانستم بعد از چهار سال، کل قرآن کریم را با دسته‌بندی مفاهیم، حفظ کنم.
* به نظر شما بزرگ‌ترین مشکل فعالیت‌های قرآنی استان همدان چیست؟
استان همدان در ‌حوزه قرآن استعداد‌های بسیار خوبی دارد که البته این موضوع محدود در قرآن نبوده و شاهد افتخارآفرینی هم‌استانی‌های عزیز در سایر رشته و رده‌های مختلف نیز هستیم.
بزرگ‌ترین مانع ما در همدان که البته در سایر استان‌ها نیز بر سر این موضوع اختلاف وجود دارد، عدم اتحاد و هم‌گرایی مجموعه‌های قرآنی مردم‌نهاد است و ما باید همانند یک نخ تسبیح، مهره‌ها را کنار هم جمع و به‌خاطر این همبستگی و اتحاد یک جشنواره وحدت برگزار کنیم؛ در این میان باید به این نکته توجه داشته باشیم که خود را درگیر سلایق سیاسی افراد و گرایش‌های آنان نکنیم و عرصه را برای حضور همه افراد فراهم آوریم.
برگزاری جشنواره وحدت هم صرفاً به دستان توانمند مردم رقم می‌خورد و باید به این نیاز برسیم که برای انجام برنامه‌های مشترک قرآنی، همانند انگشتان دست، هرکدام یک نقش را ایفا کنیم؛ در کنار هم بودن اثرگذار است، مجموعه‌های مردمی باید کنار هم باشند تا نتیجه خوبی حاصل شود.
متأسفانه از گذشته این مسئله باعث شده است که برخی از کار‌ها تعطیل شده و یا با موانع مواجه شوند. درخصوص وحدت با یک‌سری چالش‌های اساسی روبه‌رو هستیم؛ به‌صورتی که هرکس در گوشه و کنار شهر مشغول به فعالیت‌های قرآنی بوده و با گمنامی تمام و امکانات محدود، کار را با جدیت دنبال می‌کنند.
* به نظر شما در فضای جامعه امروزی، نقش دستگاه‌های متولی حوزه قرآن چیست؟
دستگاه‌های فرهنگی باید در این برهه به فکر انجام فعالیت‌های تخصصی و تمام‌عیار مانند آموزش، ترویج و تبلیغ، سنجش و غیره باشند.
از این راه می‌شود نقاط قوت را شناسایی و برجسته کرد و در مقابل نیز نقاط ضعف، آسیب‌ها و تهدیدات را احصا و برای رفع آن‌ها اقدام کرد.
در کنار آن باید به دنبال معرفی چهره‌های شاخص قرآنی استان به نسل جدید باشیم تا بتوانیم ضمن الگوسازی برای نوجوانان و جوانان، شرایطی را فراهم کنیم که مستعدان و علاقه‌مندان به حوزه قرآن نیز شناسایی شوند و در چهارچوب برنامه‌های ما قرار بگیرند.
اکنون در جهان پساکرونا و در قرن بیست‌ویکم که به هزاره سوم و قرن ارتباطات و تعامل معروف است، هستیم؛ بنابراین باید شرایطی فراهم شود که بتوانیم ظرفیت‌های قرآنی را افزایش بدهیم، در گذشته شاهد برگزاری جلسات مختلف قرآنی در سطح محلات بودیم، اما متأسفانه درحال حاضر به‌ندرت جلسات خانگی قرآن به‌صورت منسجم، منظم و هفتگی برگزار می‌شود.
دستگاه‌های متولی حوزه قرآن باید از ظرفیت خیرین در برنامه‌های قرآنی به‌منظور پروش استعدادها، ایجاد نشاط معنوی و امید به آینده استفاده کنند تا روزی شاهد همگرایی در فعالیت‌های حوزه قرآن به‌جای واگرایی در این حوزه باشیم و قطعاً این موضوع می‌تواند به هم‌افزایی، افزایش توان و پیشرفت رو به جلو نیز کمک شایانی کند.
همچنین بسیاری از مراکز و دستگاه‌ها در سطح کشور به‌طور سالانه هزینه‌های بسیار زیادی را صرف برگزاری مسابقات قرآنی می‌کنند، درصورتی که عمده ضعف ما در حوزه قرآن، آموزش است.
در کنار آن باید از ظرفیت فضاسازی شهری نیز برای انس بیشتر مردم با قرآن، استفاده شود؛ همان‌طور که یک ضرب‌المثل چینی می‌گوید «یک تصویر، گویای هزاران جلد کتاب است». البته در این زمینه طی ایام ماه مبارک رمضان و تعطیلات عید نوروز کار‌هایی انجام شد که باید گسترش داشته باشد.
درنهایت انتظار ما از سازمان‌های قرآنی این است که از ظرفیت هنرمندان با استعداد کشور در راستای معرفی قرآن استفاده شود؛ چراکه ما در مسیر رسیدن به قله هستیم و برای تحقق شعار ایران قوی و بزرگ، نیاز به یک همدلی همه‌جانبه داریم.
* به نظر شما تربیت قرآنی در خانواده‌ها از چه طریقی امکان‌پذیر است؟
برای اینکه بتوانیم فرزندان قرآنی تربیت کنیم، پدر و مادر در خانواده باید خود به آموزه‌های قرآن اهمیت ویژه‌ای بدهند و تدبر در آیات و روایات اسلامی، از برنامه‌های آنان باشد که اگر چنین چیزی وجود داشته باشد، قطعاً فرزندان ما نیز در این مسیر حرکت خواهند کرد.
خانواده مهم‌ترین رکن هر جامعه‌ای است که از دل آن انسان‌های بزرگ با روحیه و نشاط قرآنی، می‌توانند رشد پیدا کنند و قطعاً جامعه نیز برای یک فرماندار، استاندار و یا پزشک قرآنی، بیشتر ارزش قائل خواهد شد.
* توصیه شما به فعالان حوزه قرآنی چیست؟
هرکس با هر توان و استعدادی در عرصه قرآن وارد می‌شود، باید با اخلاص و نگاه الهی به آموزه‌های دینی عمل کند؛ ما در این دنیا مأمور به انجام تکلیف هستیم و اگر در کار‌های خود اخلاص داشته باشیم و کار را فقط برای رضای خدا انجام بدهیم، قطعاً نتیجه خوبی نیز حاصل خواهد شد.
از همه فعالان این عرصه می‌خواهم در هر جایگاهی که قرار دارند، بهترین عملکرد را داشته باشند؛ بدانیم موقعیت ما به‌مثابه کل جامعه است و باید برای اعتلای آن تلاش کنیم. از این طریق هم خودمان عاقبت به خیر خواهیم شد و هم شرایطی را فراهم می‌کنیم تا دیگران مشمول رحمت و غفران الهی قرار بگیرند.
امروزه آن چیزی که برای ما مهم‌ است، تعامل با دنیا بوده که قطعاً این روند از طریق ارتباط و آشنایی با زبان، رقم خواهد خورد. متأسفانه در حوزه سواد رسانه‌ای دارای ضعف‌های هستیم که باید به دنبال اصلاح آن و رشد باشیم؛ به‌طور مثال رژیم صهیونسیتی درحال حاضر با حداقل نیرو توانسته است از طریق رسانه به دنیا بیم وارد کند و از طرفی هم اجازه نمی‌دهد که ظلم و جنایت در حق مردم مظلوم غزه و فلسطین نمایان شود.
از همه عزیزان می‌خواهم که مسلح باشند به هنر و زبان و به‌ویژه زبان عربی و انگلیسی تا بتوانیم افکار ناب و روشن قرآنی را به دنیا عرضه کنیم.
* به نظر شما مهم‌ترین وظیفه ما در جامعه چیست؟
وظیفه ما این است که بتوانیم راه را برای ظهور منجی عالم بشریت باز کنیم و مصلح واقعی باشیم؛ بدانیم که اگر می‌خواهیم میزبان خوبی برای آن حضرت باشیم، باید زمینه‌های لازم را جهت تحقق ظهور، فراهم کنیم که این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که اهل تهذیب نفس و اثرگذار باشیم.
همان‌طور که بیان شد، یکی از مهم‌ترین موانع موجود در حوزه فعالیت‌های قرآنی، عدم اتحاد و یکپارچگی بین گروه‌های مردمی فعال در این عرصه است که باید به دنبال آن باشیم که در کشور به یک وحدت و انسجام دست پیدا کرده و جشنواره وحدت برگزار کنیم.
آموزش قرآن به‌مراتب مهم‌تر از برگزاری مسابقات قرآنی است که متأسفانه در این حوزه نیز شاهد کوتاهی از سوی سازمان‌های متولی حوزه قرآن هستیم؛ باید در بودجه‌های قرآنی ردیف اعتباری برای آموزش مردم و به‌ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان، درنظر گرفته شود.
یکی از مصادیق تربیت فرزندان قرآنی این است که خانواده‌ها نیز عامل به قرآن باشند و همان‌طور که در سیره اهل بیت نیز داریم، راه جذب به قرآن و مسیر اسلام، تنها در گفتار محدود نبوده و باید خود عامل‌ به این دستورات باشیم تا فرزندان نیز از سبک زندگی ما الگوبرداری کنند.
فعالان حوزه قرآنی باید به دنبال ارتقای سطح علمی و پژوهشی خود باشند و از همه مهم‌تر به مسئله سواد رسانه توجه کنند؛ چراکه امروز رسانه حرف اول و آخر را در دنیا می‌زند و در شرایط فعلی در این حوزه با کاستی‌های زیادی مواجه هستیم.
در پایان امید است که بتوانیم شاهد انسجام و هم‌افزایی بین مجموعه‌های قرآنی در استان همدان و به‌مراتب در کشور باشیم تا زمینه را برای ظهور حضرت امام زمان (عج)، فراهم کنیم.

شناسه خبر 86945