شناسه خبر:86992
1403/7/11 09:19:00

در گفت‌وگو با عباس صوفی مشخص شد؛ مسکن، اشتغال و تأمین آب پایدار سه اولویت اصلی اوست که در کنار سایر اولویت‌های زیرساختی طی چهار سال دنبال خواهد کرد.

اصل حاکمیتِ قانون یکی از مهم‌ترین شاخص‌های زمامداری، اِعمال حاکمیت و حکمرانیِ خوب در دوران معاصر به‌شمار می‌آید، بر این اساس در هر دوره نمایندگان حوزه‌های انتخابیه در مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی، وظایفی دارند که باید آن‌ها را به‌نحو احسن و برای پیشرفت، حل معضلات کلان اقتصادی، ایجاد اشتغال، رفاه، ارتقای سطح فرهنگی، اجتماعی جامعه و نیز تحقق عدالت در کشور و مبارزه واقعی با فساد با تدوین قوانین جامع و مانع این امر را انجام دهند.
طبق اصول 71 تا 90 قانون اساسی، وظایف عمده مجلس در دو بخش قانون‌گذاری و نظارت خلاصه می‌شود. به دیگر سخن نمایندگان می‌توانند در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی، قانون وضع کند، البته این قوانین نمی‌تواند در مغایرت با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی باشد که تشخیص این امر به‌عهده شورای نگهبان است.
بر این اساس با توجه به آنکه سال‌های سال است شهر همدان در بخش‌های مختلف عمرانی، اجتماعی و اقتصادی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است توجه به این کمبودها از سوی وکلای مردم در بعد سیاست‌گذاری و نظارت بر اجرای صحیح قوانین می‌تواند تا حد زیادی راهگشا باشد.
بنابراین با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا درخصوص اولویت‌های کاری وکیل تازه‌نفس مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی با وی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
عباس صوفی با بیان اینکه در خصوص تعیین و احصاء اولویت‌ها در حوزه‌های مختلف با مدیران دستگاه‌های اجرایی منطبق با اسناد بالادستی باید برنامه‌ریزی داشته باشیم، گفت: امروز نخستین مسئله، مسکن است به طوری که مشکلات عدیده‌ای هم برای شهروندان در شهرها و در برخی موارد در روستاها ایجاد کرده که نیازمند ورود جدی بنیاد مسکن هستیم.
وی ادامه داد: زمانی که در مدیریت شهری همدان حضور داشتم، طرح جامع شهری همدان آماده شده بود که اجازه می‌داد به حریم شهر افزوده شود اما عده‌ای جلوی آن را گرفتند که امروز باید پاسخگوی به‌وجود آمدن معضل گرانی مسکن و اجاره‌بها و عدم امکان تأمین زمین باشند.
وی با تأکید بر اینکه درخصوص روستاها در بسیاری از موارد نیازمند بازنگری طرح هادی هستیم، خاطرنشان کرد: در شهرها نیز همین مشکل وجود دارد.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با ابراز اینکه موضوع اشتغال و سرمایه‌گذاری نیز از دیگر اولویت‌هایی است که در دستور کار پیگیری قرار گرفته، خاطرنشان کرد: در امر اشتغال نیز توجه به ظرفیت موجود در استان تا حدود زیادی می‌تواند با برنامه‌ریزی اصولی راهگشا باشد.
صوفی با تأکید بر اینکه در خصوص وجود ظرفیت اشتغال در استان باید به حوزه صنایع بزرگ و هایتک، صنایع کوچک خانگی و اشتغال روستایی توجه کرد افزود: بر همین اساس با پیگیری‌هایی که داشتیم از طریق هماهنگی با شوراها، دهیاران و فرمانداری‌ها درصدد آن هستیم که برای تمامی روستاهای حوزه انتخابیه سند توسعه روستایی آماده کنیم.
وی با اشاره به اینکه با تکیه بر این اسناد می‌توان به این سؤالات پاسخ داد که مثلاً هر روستا در بهسازی، اشتغال، آموزش و یا دریافت خدمات به چه چیزی نیاز دارد؟ خاطرنشان کرد: البته برای دو شهر همدان و فامنین نیز تهیه سند توسعه در دستور کار است تا با استفاده از ظرفیت اسناد بالادستی و توان دیگر نماینده حوزه انتخابیه بتوانیم منطبق با اسناد بالادستی و توان دستگاهای اجرایی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه اشتغال و جذب سرمایه‌گذار، کار را پیش ببریم.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه موضوع بعد پایدارسازی آب همدان است، اذعان کرد: درواقع ما به‌دنبال جلوگیری از تکرار خاطره تلخ قطعی آب هستیم.
صوفی با اشاره به اینکه امروز متأسفانه در حوزه شهرستان همدان و فامنین و روستاها ما با تنش آبی مواجه هستیم گفت: آنچه مسلم است اینکه ما شرمنده مردم هستیم از این بابت که بعد از گذشت چند سال نتوانستیم این مشکل را در این حوزه انتخابیه حل کنیم.
وی مطرح کرد: موضوع بعدی که به‌عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گرفته، توجه به زیرساخت‌ها در حوزه‌های مختلف است چراکه بستری برای بهره‌مندی از برخی ظرفیت‌ها همچون جذب سرمایه‌گذار محسوب می‌شود، به دیگر سخن امروز ما در شهر همدان به‌دنبال توسعه در بخش‌های مختلف از طریق سرمایه‌گذاری هستیم که یکی از زیرساخت‌ها وجود فرودگاه فعال است.
وکیل مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی افزود: بر این اساس به‌عنوان یکی از نخستین اولویت‌های زیرساختی، در راستای احیای فرودگاه همدان ورود کرده و حتی شاهد انجام برخی پروازها در ایام حج و اربعین بودیم اما در ادامه برای تدوام پرواز شاهد بروز و ظهور مشکلاتی بودیم مثلاً اینکه این فرودگاه فاقد تجهیزات حداقلی است.
صوفی ادامه داد: بنده پیشتر از وجود این نواقص در فرودگاه بی‌اطلاع و معتقد بودم که برای احیای آن باید پروازها برقرار باشند، که کار را هم انجام دادیم اما امروز بنا به وجود این نواقص ابتدا به‌دنبال تجهیز فرودگاه از طریق پیگیری از سوی نهادها متولی هستم.
وی اذعان کرد: متأسفانه این فرودگاه فاقد حداقل تجهیزات همچون هندلینگ پرواز، سیستم جت استارتر و تجهیزات زمستانی است؛ بنابراین در ادامه عملیاتی کردن وعده داده‌شده در گام نخست باوجود اینکه شاید پیگیری این موضوع در حیطه وظایف تعریف‌شده برای نماینده نباشد اما با جدیت بیشتر به‌دنبال تحقق آن در بستر تأمین تجهیز فرودگاهی هستیم.
نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت با تأکید بر اینکه وجود این تجهیزات مهر تأیید بر پایدارسازی پروازها از فرودگاه همدان خواهد بود تصریح کرد: دیگر اولویت زیرساختی قطار و راه آهن است که به‌عنوان یک نیاز اولویت‌دار در دستور پیگیری قرار گرفته است.
صوفی ادامه داد: البته طی سال‌های اخیر کارهای بسیار خوبی در حوزه ریل و راه‌آهن صورت گرفته و این روند باید ادامه پیدا کند تا در پی آن همدان به هاب ریلی منطقه غرب کشور بدل شود.
وی با اشاره به اینکه اگر مسیر‌های ریلی همدان در دو محور ملایر و زنجان تکمیل شود، یقیناً این فرصت (هاب منطقه‌ای شدن) برای همدان فراهم خواهد شد، ابراز کرد: مسیر ملایر ما را از جنوب به عراق متصل کرده و مسیر زنجان به مرکز مسیر ریلی در مرکز و جنوب متصل خواهد کرد.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی افزود: البته در گام نخست اولویتمان تسریع در راه‌اندازی کامل ایستگاه راه‌آهن همدان و ساماندهی مسیر منتهی به این ایستگاه است، اذعان کرد: ایستگاه نیمه‌کاره و راه ارتباطی کنونی در شأن مردم همدان نیست؛ بنابراین بنا به پیگیری‌هایی که داشتیم بودجه این کار تأمین و طی چندماه آتی دو پروژه به‌صورت کامل تکمیل و ساماندهی می‌شود.
صوفی با ابراز اینکه در حوزه زیرساخت‌های شهری نیز تکمیل کمربندی‌های شهر همدان برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است اذعان کرد: تعیین تکلیف طرح جامع شهر همدان در راستای تأمین زمین برای حل مشکل مسکن 50 هزار متقاضی، یکی دیگر از اولویت‌‌ها است.
وی ادامه داد: ارتقای نظام سلامت و ارتقای سیستم آموزشی از دیگر اولویت‌هایی است که در شهرها و در روستاهای حوزه انتخابیه دنبال خواهد شد افزود: امروز متأسفانه مدارس‌مان در شهر و روستا کیفیت لازم آموزشی را ندارند.
مع‌الوصف انتخابات مجلس، پذیرش حق رأی مردم در انتخاب نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی است و مردم در نظام اسلامی و بر پایه دموکراسی دینی هر چهار سال یک بار اقدام به انتخاب نمایندگان خود در قوه مقننه می‌کنند.
در این بین افراد منتخب همواره موضوع «اقتصاد» و حل مشکلات اقتصادی را در صدر وعده‌های‌ها خود قرار می‌دهند، این وعده‌ها از اشتغال‌زایی، کاهش بیکاری، توسعه صنعت و فعالیت بنگاه‌های اقتصادی گرفته تا رفع مشکلات واحدهای تولیدی نیمه‌فعال را دربرمی‌گیرد.
البته رفع مشکلات منطقه‌ای و محلی نیز از مواردی است که منتخبان در سخنرانی‌ها و گفت‌وگو با رسانه‌های خود به مردم وعده می‌دهند اما اینکه طبق قانون چه وعده‌هایی در چارچوب اختیارات نمایندگان مجلس است خود نقطه عطفی است که همواره از دید مردم مغفول مانده ولی نکته حائز اهمیت اینکه مردم مشکلات زیادی دارند و سرشان بسیار شلوغ است اما بسیار هوشمند بوده و حافظه خوبی دارند، آن‌ها هرگز وعده‌های نمایندگان خود را از یاد نخواهند برد.
به دیگر سخن مردم به‌خوبی وجه تمایز وعده‌های بی‌عمل و وعده‌های صحیح را می‌دانند و بهتر است نماینده مجلس شورای اسلامی در دادن وعده به مردم دقت بیشتری داشته و در عین حال درصدد اجرای واقعی این وعده‌ها برآید.

شناسه خبر 86992