شناسه خبر:87544
1403/7/26 19:45:00
انتقاد رئیس شورای اسلامی شهر تهران از دولت در اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها؛

هزاران میلیارد تومان ارزش‌افزوده حق مسلمی که به شهرداری‌ها پرداخت نمی‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه طبق قانون باید میلیاردها تومان ارزش‌افزوده به شهرداری‌ها تعلق می‌گرفت اما امروز حقوق شهرداری برخلاف شعارها به‌صورت کامل پرداخت نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مدام بر سر شهرداری‌ها می‌زنیم که چرا به وظایف خود عمل نمی‌کنند و یا اینکه اقدام به تراکم‌فروشی و مسائلی از این‌دست می‌کنند؛ اما باید این سؤال را از مدیران کلان کشور پرسید که چرا پیگیر این موضوع نیستید که حقوق کامل شهرداری‌ها از محل ارزش‌افزوده پرداخت شود.


روز پنجشنبه آخرین روز از اجلاس هفتادوسوم مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها در مرکز همایش‌های بین‌المللی و قرآنی همدان برگزار شد.
نماینده ولی فقیه در استان همدان طی ایم مراسم با بیان اینکه شعار اصلی انقلاب اسلامی تحقق عدالت بود، گفت: آنچه مسلم است این بوده که هرچه در راستای عدالت‌محوری حرکت کنیم، در مسیر درستی گام برداشته‌ایم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی با تأکید بر اینکه در مدیریت و حکمرانی خصوصاً در مدیریت شهری پیش‌تر چند بحران وجود داشت، اظهار کرد: ازجمله این بحران‌ها مسئله تمرکز قدرت بود و دیگر مشکل، بخشی‌نگری است.
وی با تأکید بر اینکه گاهی از تغییر فکر و گاهی از اینکه در مورد اداره کشور تحقیق کنیم ترسیده‌ایم، عنوان کرد: یقیناً در حوزه مدیریت، موضوع ایجاد شوراها در کشور حرکت خوبی بود که در این بستر تمرکززدایی محقق شود.
امام‌جمعه همدان با اشاره به اینکه بر پایه عدالت در معنای وسیع آن که از اهدف انقلاب اسلامی است طرح‌هایی که در مجموعه مدیریت شهری تصویب می‌شود نیز باید به تحقق عدالت مساعدت کند، اذعان کرد: متأسفانه امروز در مدیریت شهری فاصله با عدالت زیاد شده و درعین‌حال شاهد آن هستیم که تمرکززدایی نیز متوقف شده است؛ به‌طوری که توجه کمتری به شورای محلات می‌شود و این درحالی است که برای دور نشدن از عدالت، با مدل‌های جدید می‌توان گفت‌وگو کرد.
وی با تأکید بر اینکه حواشی موجود در بحث مدیریت شهری مدیران را از ادامه مسیر عدالت‌محوری باز داشته است، ابراز کرد: نکته حائز اهمیت این است که در بدو امر مدیران شهری به حدی از توانمندی دست پیدا کنند که گرفتار حاشیه‌ها نشوند.
نماینده ولی فقیه در استان همدان با تأکید بر اینکه سیاسی‌کاری در مدیریت شهری بسیار مضر است چراکه در شهر نیازمند نگاه تخصصی هستیم، خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است این بوده که کارها می‌بایست فارغ از نگاه و جناح سیاسی، برای خدمت به مردم انجام شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه در این مسیر باید با نگاه تخصصی به شناخت الگوهای توسعه شهری دست پیدا کرد، افزود: دراین‌بین توجه به الگوی ایرانی، ملی و مذهبی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه امروزه بسیاری از زیرساخت‌ها به‌دلیل نگاه تخصصی صرف، مشکلات فرهنگی ایجاد و آرامش را از جامعه سلب کرده است.
وی با تأکید بر اینکه یقیناً سخت‌افزارها (زیرساخت‌های شهری و پروژه‌ها) در فکر و اندیشه ما تأثیرگذار هستند، تشریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که در کنار تخصص، باید نگاه فرهنگی نیز حاکم باشد؛ یعنی صرف گذاشتن نام مقدس یک شهید بر محل و یا نقطه‌ای به معنای پیوست فرهنگی نیست.
نماینده ولی فقیه در استان همدان در پایان سخنانش با بیان اینکه مدیریت شهری می‌تواند ما را به عدالت نزدیک کند و شاید کمتر مجموعه‌ای همچو آن بتواند این کار را انجام دهد پس باید این موضوع مورد توجه ویژه‌ای باشد، خاطرنشان‌ کرد: امیدواریم طرح‌هایی که در بودجه شهری تصویب می‌شود، به تحقق عدالت شهری منجر شود.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه ما در ایران اسلامی دارای نقاط مختلف پُرافتخار هستیم که استان همدان نیز ازجمله آن‌ها است، اذعان کرد: آنچه مسلم است این بوده که برای حل مشکلات شهرداری‌ها، می‌بایست مشکلات اقتصادی کشور در سطح کلان و بین‌المللی حل شود؛ یکی از بسترهای رونق اقتصاد کشور تأمین امنیت از طریق اقتدار است که به لطف خدا امنیت خوبی داریم.
حمیدرضا حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه آنچه ما را در اقتصاد کمک می‌کند اقتدار است بنابراین در پاسخ به آنان که می‌گویند چرا ما در جنگ‌های حوزه مقاومت حضور داریم باید بگویم ایران امروز در اقتصاد داخلی رشد خوبی دارد اما استکبار جهانی و به‌ویژه آمریکا امکان ورود به صحنه بین‌المللی را از ما گرفته است، اظهار کرد: امروز ما اجازه فروش نفت، صادرات و غیره را نداریم و درعین‌حال برای توسعه اقتصادی با موانع بسیاری روبه‌رو هستیم.
وی با تأکید بر اینکه گرچه اجرای وعده صادق دو اقتدار ما را در سطح بین‌المللی دوچندان کرد اما برگزاری نماز جمعه پس از آن خلق قله مرتفع‌تر در عرصه اقتدار بین‌المللی بود که با درایت رهبری رقم خورد، گفت: این سرمایه اجتماعی در آینده در مسیر توسعه، حرف اول را خواهد زد؛ به دیگر سخن امروز اگر موشک‌ها برای اقتدار کشور به دو هزار و 500 کیلومتر آن‌طرف‌تر شلیک می‌شوند، به پشتوانه این سرمایه اجتماعی است. ایران هرروز در صحنه بین‌الملل محبوب‌تر و آمریکا منفورتر می‌شود؛ درواقع می‌توان گفت این موشک‌ها امروز ابزار و وسیله سرمایه اجتماعی هستند.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گریزی به بودجه کل کشور زد و افزود: درحال حاضر کل بودجه کشور دو هزار و 500 همت است که یک‌هزار و 500 همت از محل مالیات، 640 همت از محل فروش نفت و اموال و مابقی از محل فروش اوراق است.
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه همواره این سؤال مطرح است که پول نفت کجا صرف می‌شود؟ گفت: 640 همت باید نفت بفروشیم، اما در شرایط فعلی 300 همت می‌توانیم بفروشیم؛ بنابراین چیزی بالغ‌بر 400 همت کسری داریم.
حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه در برنامه ششم توسعه 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده داشتیم که امسال یک درصد (75 همت) به آن اضافه شده و قرار است به بازنشستگان اختصاص یابد، تصریح کرد: آنچه مسلم است این بوده که همه این عددها و رقم‌ها با حساب و کتاب خاص و ویژه‌ای تعریف شده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه مشکلات اقتصادی و ناترازی آن‌ها آسیب خود را در شهرداری نشان می‌دهند به‌طوری که میزان تخصیص ارزش‌افزوده آسیب همیشگی شهرداری‌ها است، اذعان کرد: در این زمینه انتظار می‌رود شوراهای شهرها این مهم را از مجلس شورای اسلامی به‌صورت ساختارمند مطالبه کنند.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برحسب عدد و رقم عنوان‌شده یقیناً هر دولتی روی کار باشد شرایط اقتصادی تغییر نخواهد کرد، افزود: بیش از سه سال است که مشکل مسکن از سوی دولت به‌عنوان یک اولویت دنبال می‌شود، اما حل آن و رفع این نیاز، تنها یک راهکار دارد، در اختیار مردم گذاشتن اراضی به‌صورت تفکیک‌شده؛ برای مثال در همدان 50 هزار قطعه 200 متری ایجاد و در اختیار مردم قرار داده شود.
حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه باید تصمیمات اساسی در حوزه اقتصاد به‌صورت کلان گرفته شود، ابراز کرد: طبق تأکید مقام معظم رهبری اقتصاد را باید به دست مردم دهیم تا تقویت شود.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در پایان سخنانش با اشاره به پیگیری پرداخت ارزش‌افزوده به شهرداری‌ها، گفت: در حوزه مسکن باید سالی 800 هزار واحد ساخته شود که شهرداری‌ها در این زمینه می‌توانند کمک‌حال دولت باشند.
دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه براساس قانون اساسی شوراها تشکیل شدند تا کار توسط مردم انجام شود، افزود: براساس قانون، شورای عالی استان‌ها را داریم که این شورا می‌تواند به مجلس طرح دهد تا مشکلات شهرها حل شوند.
عباس صوفی با تأکید بر اینکه موضوع پرداخت ارزش‌افزوده به شهرداری‌ها باید براساس قانون انجام می‌شد اما در این خصوص امور اقتصاد و دارایی در قِبال اغلب شهرها کوتاهی کرده است، اظهار کرد: بر این اساس مسئله مذکور به‌ شکل سؤال در کمیسیون عمران مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت و در پی آن از مدیران مرتبط با این موضوع خواهان توضیح شدیم.
وی با اشاره به اینکه امروز انجام تمام کارها به‌تنهایی از توان دولت خارج است بنابراین ما باید در مجلس و شهرداری‌ها به قوه مجریه کمک کنیم، تصریح کرد: برای مثال دولت در بحث مسکن نیازمند کمک شهرداری‌ها است؛ چراکه در کشور به پنج‌ونیم میلیون مسکن نیاز داریم و درعین‌حال سالانه می‌بایست 800 هزار واحد ساخته شود (به‌جز عدد کلان مذکور) که شهرداری‌ها در این زمینه می‌توانند کمک‌حال دولت باشند.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در پایان سخنانش با بیان اینکه مردم از نمایندگان خود انتظار دارند برای حل مشکل مسکن کمک کنند، گفت: بر این اساس جلساتی با وزیر راه و شهرسازی داشتیم تا چالش‌های موجود مرتفع شوند.
در ادامه رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه طبق قانون باید میلیاردها تومان ارزش‌افزوده به شهرداری‌ها تعلق می‌گرفت اما امروز حقوق شهرداری برخلاف شعارها به‌صورت کامل پرداخت نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مدام بر سر شهرداری‌ها می‌زنیم که چرا به وظایف خود عمل نمی‌کنند و یا اینکه اقدام به تراکم‌فروشی و مسائلی از این‌دست می‌کنند؛ اما باید این سؤال را از مدیران کلان کشور پرسید که چرا پیگیر این موضوع نیستید که حقوق کامل شهرداری‌ها از محل ارزش‌افزوده پرداخت شود؟
مهدی چمران با بیان اینکه اصل تشکیل شوراها به‌خاطر سپردن کار مردم به دست خود مردم بوده است، اظهار کرد: تشکیل شوراها برخاسته از بلندبینی و آینده‌نگری امام (ره) در اردیبهشت‌ماه سال 57 بود، اما امروز شوراها و شهرداری‌ها برای اداره شهرها با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه بخش عمده‌ای از رضایتمندی مردم ناشی از عملکرد شوراها و شهرداری‌ها بوده اما برخی برخلاف شعارهایی که می‌دهند در عمل این موضوع را قبول ندارند، تشریح کرد: سال گذشته پیش‌نویسی برای اساسنامه شهرداری‌ها آوردند که پیرو آن دوباره شوراها تشکیلات تشریفاتی و ظاهری محسوب می‌شدند‌ که خوشبختانه در کمیسیون شوراهای مجلس تنها یک رأی آورد و مورد تصویب قرار نگرفت.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سازمان شهرداری‌ها هنوز اساسنامه ندارد و به نظر بنده اصلاً وجود سازمان شهرداری‌ها محلی از اعراب ندارد، گفت: وجود اتحادیه شوراها و شهرداری‌ها است که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا قبل از تصویب شوراها، سازمان شهرداری‌ها نداشتیم و به‌خاطر تشکیل شوراها این سازمان از سوی شهرداری‌ها و با پول آن‌ها شکل گرفت تا از قدرتشان کاسته نشود.
وی با بیان اینکه متأسفانه در پی عدم عمل به تعهد دولت در پرداخت حقوق شهرداری‌ها از بُعد درآمدهای پایدار همچون ارزش‌افزوده بسیاری از شهرداری‌ها حتی نمی‌توانند حقوق کارمندان خود را بپردازند، اظهار کرد: شهرداری‌ها از قبل تولد تا بعد از مرگ انسان‌ها به آن‌ها خدمات ارائه می‌دهند، اما متأسفانه در این زمینه مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اسناد بالادستی شهرها، ابراز کرد: طرح جامع در شهرها به‌سان سیاست‌نامه شهر است، بنابراین می‌بایست به‌روز باشد و نه اینکه 20 سال یک‌بار بازنگری شود! ما در تهران هرسال اصلاح طرح جامع را در برنامه داریم‌.
وی با بیان اینکه از همه شوراها به‌ویژه نمایندگان مجلس انتظار داریم برای حل مشکلات شهرداری‌ها کار کنند، گفت: خوشبختانه 40 نفر از شهرداران قبلی به مجلس راه یافته‌اند و آگاه به مشکلات هستند.
چمران در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: انتظار داریم همان‌طور که به قانون درآمدهای پایدار انتقاد کردیم و نتایج خوبی داشت، در بحث مدیریت یکپارچه شهری نیز نمایندگان پای کار بیایند و این بحث را دنبال کنند.
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار همدان نیز در ادامه با بیان اینکه وجود نظام شورایی نیاز انقلاب اسلامی با رویکرد حکمرانی مطلوب و مردمی بود، اظهار کرد: اینکه نظام شورایی چقدر توانسته ایده حکمرانی ایرانی و اسلامی را محقق کند، باید بررسی و نواقص برطرف شود.
حسن رضانیا افزود: برای تحقق عدالت باید به نگرش ساختارمند شوراها توجه کنیم تا به نگاه واحد کلان و سیستمی برسیم؛ چراکه شورای اسلامی شهر نماد مردمی بودن نظام ما است و نباید نسبت به مسائل و مشکلات مردم بی‌تفاوت بود.
رضانیا با بیان اینکه اگر شورا برنامه‌ریزی می‌کند باید ببیند اثرگذاری اجتماعی آن چیست و چقدر در ارتقای سرمایه اجتماعی نظام اثرگذار است، تصریح کرد: امروز شوراها بخشی از سرمایه‌های اجتماعی در شهرها هستند و می‌بایست با نگاه نافذ، ساختارمند و هوشمند به‌عنوان یک نهاد مردمی، ارتقا یابند، اما متأسفانه در این زمینه دچار عقب‌ماندگی هستیم.
وی در پایان سخنانش افزود: نکته حائز اهمیت دیگر آن است که می‌بایست در این اجلاس به توصیه مقام معظم رهبری به‌عنوان یک تکلیف، حمایت از جبهه مقاومت در تمام برنامه‌ها دیده و در خروجی بیانیه نیز لحاظ شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان هم با بیان اینکه باید به مدیریت شهری نگاه زیبایی‌شناختی داشت، اظهار کرد: مقام معظم رهبری به مقوله امید به زندگی به‌عنوان شاخص توسعه‌یافتگی توجه دارند که دراین‌بین از آنجا که مدیریت شهری از حیات تا ممات ما را شامل می‌شود، در پی عملکرد مثبت، افزایش رضایتمندی و به دنبال آن امید به زندگی را محقق خواهد کرد.
امیررضا یوسفیان با بیان اینکه شهروندان امروز سهامداران اصلی شهر هستند، خاطرنشان کرد: وقتی پایه نظام بودجه‌ای ابلاغ می‌شود، با سهامدارانی سروکار داریم که روزانه عملکرد ما را بررسی می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه در تغییرات و انتصابات کشور اعتماد مردم به شهرداری خود را نشان می‌دهد و امروز بسیاری از انتخاب‌ها برگرفته از عملکرد مدیریت شهری است، افزود: انتخاب 40 شهردار به‌عنوان نماینده مجلس خود مؤید این مسئله است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با اشاره به اینکه اگر در متن ساختاری و وظایف خود در حوزه مدیریت شهر هوشمندی را سرلوحه کار قرار ندهیم دچار روزمرگی می‌شویم، تصریح کرد: امروز تجمع و دپوی نیرو در ساختار شهری داریم که یک چالش است؛ حال آنکه اگر به این مهم توجه نکنیم، تجهیزات و لجستیک ما دچار فرسودگی می‌شود.
یوسفیان با بیان اینکه در طرح‌های جامع و تفصیلی پهنای بلندمرتبه‌سازی تعریف نشده و در این زمینه گرفتاری‌ها بسیاری را در شهر شاهد هستیم، ابراز کرد: بازنگری در متن توسعه‌ای طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها باید مورد توجه قرار گیرد.
وی در پایان سخنانش با بیان اینکه امروز این سؤال نیز مطرح بوده که سرانه توسعه‌یافتگی در شهرهای ما چقدر است؟ خاطرنشان کرد: ریل، فرودگاه و قطار از شاخص‌های توسعه‌ای هستند که نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس را می‌توان نظریه‌پرداز آن‌ها در سطح ملی تلقی کرد و خوشبختانه برای همدان به‌صورت ویژه‌ مورد توجه قرار گرفته که جای قدردانی دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه با بیان اینکه مجمع مجموعه‌ای متنوع از اندیشه‌ها و تفکرها در حوزه مدیریت شهری است که گِرد هم آمده‌اند تا با خرد جمعی گام‌های مؤثری در راستای ارتقای سطح زندگی شهروندان بردارند، گفت: آنچه مسلم بوده اینکه یکی از وظایف اصلی شوراها، مشارکت در تصمیم‌سازی کلان است.
محمود مسگریان با تأکید بر اینکه شوراها نقش اصلی در تصمیم‌سازی برای کشور دارند و مجمع مشورتی بستر کارآمد بررسی راهکارها، چالش‌ها و سیاست‌گذاری‌ها است، ابراز کرد: از این طریق به دنبال آن هستیم تا راهکارهای مورد تأیید خرد جمعی در مسیر حل مشکلات مبتلابه مدیریت شهری در اختیار شورای عالی استان‌ها قرار گیرند و به‌عنوان طرح در مجلس پیگیری شوند.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه در این مجمع دقت نظر شوراها در چهار بُعد زیست‌محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و می‌تواند در شرایط فعلی راهگشا باشد، افزود: کلید اصلی توسعه پایدار، وحدت بین مسئولان و مردم است.
مسگریان در پایان سخنانش شورا را برخاسته از خواست مردم دانست و گفت: کلید انسجام شوراها و شهرداری‌ها در اتحاد و همدلی است؛ بنابراین انتظار می‌رود در هفتادوسومین اجلاس مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها از این ظرفیت بنیادی برای توسعه و ارتقای کشور، بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم.
در ادامه شهردار همدان نیز با تأکید بر اینکه همه داشته‌های همدان از سوی سخنرانان قبلی به‌خوبی مطرح شد پس من از زوایه دیگر همدان را معرفی می‌کنم، گفت: ما همواره همدان را به استواری الوند می‌شناسیم.
سیدمسعود حسینی با بیان اینکه شاید همدان جزء سه شهری باشد که از چندین هزار سال قبل در آن زندگی جاری بوده و امروز در همان نقاط همچنان زندگی شهری جاری و ساری است، عنوان کرد: همدان شهر عارفان و شخصیت‌های عقلانی برجسته است.
شهردار همدان افزود: با توحه به عجین بودن مدیریت شهری با زندگی مردم و گستردگی فعالیت شهری، ممکن است نقدهایی نیز بر آن وارد باشد و اصل تلاش‌ها به حاشیه برود؛ بودجه‌ریزی اخیر دولت (89 درصد جاری و 11 درصد عمرانی) این کد را می‌دهد که شهرداری‌ها امروز جایگاه قائم‌مقامی دولت را دارند.
حسینی با تأکید بر اینکه متأسفانه از این 11 درصد نیز در بهترین حالت تنها شاهد تخصیص 50 درصد هستیم، ابراز کرد: به‌هرترتیب شهرداری‌ها با وجود مشکلات و بحران‌ها، توانسته‌اند با برابر کردن درآمد و هزینه، اداره خوبی بر شهرها داشته باشند. به‌طوری که امروز در همدان بودجه ما 60 به 40 است؛ یعنی 60 درصد عمرانی و 40 درصد جاری که در سطح ملی نیز اغلب این شرایط را شاهد هستیم.
وی با اشاره به نقش مهم شوراها در توسعه کشور، گفت: اگر بخواهیم عملکرد شوراها را مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم همواره در نگاه نقطه به نقطه، نکات منفی به چشم می‌آید، اما در نگاه خطی با توجه به اقدامات صورت‌گرفته، یقیناً وضعیت شوراها در عرصه خدمات‌رسانی صعودی است.
شهردار همدان با اشاره به اینکه امروز با توجه به خدمات ارائه‌شده در عرصه عمرانی ارتقای سطح شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی را در این جمع مطالبه داریم، اظهار کرد: اخیراً در اساسنامه‌ای که به مجلس فرستاده شد، یک چالش بین دولت و مجلس به‌وجود آمد که جایگاه شوراها و شهرداری‌ها در حد معاون رئیس‌جمهور باشد؛ چراکه شوراها و شهرداری‌ها به‌لحاظ جایگاهی باید اثرگذار باشند و صدای آن‌ها شنیده شود.
وی با بیان اینکه همدان مشکل نقدینگی دارد که اصلی‌ترین مسئله و معضل پیش روی شهرداری آن است حال آنکه شاید 80 درصد کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها درگیر این مسئله نباشند، گفت: همدان شهری ثروتمند است، اما از داشته‌های خود نمی‌تواند استفاده کند؛ چراکه از داشتن واحدهای صنعتی و تولیدی محروم است.
این مقام مسئول هزینه نگهداشت شهر همدان را 150 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: علاوه‌بر این، ماهانه 80 میلیارد تومان نیز به‌عنوان حقوق به کارکنان پرداخت می‌کنیم؛ این درحالی است که میزان پرداخت ارزش‌افزوده به شهر ما تنها چیزی بالغ‌بر 20 میلیارد تومان بوده؛ بنابراین مابقی منابع از طریق تلاش همکاران محقق می‌شود.
حسینی ادامه داد: در این دوره مدیریت شهری همانند سیاست دولت، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام مد نظر بود که خوشبختانه در این بخش توفیقات لازم حاصل شد و تنها یک پروژه آقاجانی‌بیگ باقی مانده است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه سیاست‌گذاری اصلی و کلان شورا و شهرداری همدان نیز حرکت به سمت هوشمندسازی شهر بوده که در این زمینه هم اقدامات مؤثر صورت پذیرفته، تصریح کرد: به مدد هوشمندسازی و استقرار سامانه‌ها، امروز 70 درصد خدمات شهرداری همدان غیر حضوری ارائه می‌شود و حتی امکان صدور پروانه شهرسازی در کمتر از دو هفته، فراهم است، منوط به آنکه دیگر دستگاه‌ها همچون نظام مهندسی نیز پای کار باشند.
شهردار همدان با اشاره به اینکه نخستین شهری بودیم که قرارداد 14 میلیارد تومانی تصویربرداری هوایی شهر را بستیم، اظهار کرد: از این زیرساخت در آینده برای توسعه عمرانی شهر می‌توان بهره برد.
حسینی با اشاره به اینکه امروز پروژه کبابیان، سامان‌دهی وررودی‌ها شهر، بازار پرندگان و غیره از پروژه‌های در دستور کار شهرداری همدان است، افزود: در حوزه ترافیکی اجرای تقاطع غیر هم‌سطح مدرس را داریم که اصلی‌ترین گره ترافیکی شهر را باز خواهد کرد.
وی با اشاره به موضوع مصرف بهینه آب در بخش‌های مختلف خدمات‌رسانی شهری، گفت: با توجه به بحران آب که با آن مواجه بودیم، مصرف بهینه آب را در آبیاری فضای سبز به‌عنوان یک اولویت دنبال کردیم و در این زمینه به موفقیت حدود 60 تا 70 درصد رسیده‌ایم.
حسینی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته از سوی مدیریت شهری در راستای ثبت جهانی هگمتانه، ابراز کرد: از طریق جلب مشارکت مردم در بهسازی بازار همدان، جداره‌سازی‌های خیابان‌های همدان و اجرای پروژه گذر فرهنگی، در بحث ثبت جهانی هگمتانه نقش مؤثری را ایفا کردیم.
وی با اشاره به اینکه در حوزه حمل‌ونقل عمومی نیز در دو بخش نوسازی و بهسازی شاهد رشد 60 درصدی بودیم، خاطرنشان کرد: 25 مهرماه قراردادی را با شرکت ایران‌خودرو دیزل منعقد کردیم تا از این طریق مشکلات حمل‌ونقلی شهر همدان مرتفع شود.
شهردار همدان با تأکید بر اینکه در بحث نوسازی تاکسی‌ها نیز با بانک مهر ایران قراردادی منعقد کردیم، تصریح کرد: در حوزه فرهنگی هم سازمان فرهنگی شهرداری تقریباً در 90 درصد رویدادها مشارکت دارد.
وی با اشاره به تدوین سند چشم‌انداز 25 ساله در حوزه برنامه‌ریزی، اظهار کرد: شهرداری و مدیریت شهری در حوزه بازگشت دوباره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز نقش قابل توجهی داشت.
شهردار همدان با بیان اینکه همدان دبیرخانه کشوری شهرهای تاب‌آور با هدف پیشگیری از مخاطرات و مقابله با حوادث احتمالی است، ابراز کرد: اصلی‌ترین نگاه این دوره مدیریت شهری سرمایه گذاری بوده و این حلقه مفقوده را مورد توجه قرار داده است.
حسینی در پایان سخنانش با اشاره به سرمایه‌گذاری 70 میلیون دلاری سرمایه‌گذار ترک در احداث شهرک ویلایی، گفت: اجرای طرح پارک آبی و پارک فرامنطقه‌ای اکباتان نیز از دیگر پروژ‌ه‌های مرتبط با حوزه سرمایه‌گذاری است.

شناسه خبر 87544