مشاور وزیر آموزشوپرورش در آیین «الف تای مقاومت» همدان:
مسائل سیاسی روز در مدارس تبیین شود
مشاور وزیر آموزشوپرورش و دبیر رویداد بینالمللی «الف تا» با تأکید بر اینکه به مسائل سیاسی روز دنیا باید در مدارس پرداخته شود، گفت: ما باید دانشآموزان را بهگونهای تربیت کنیم که نهتنها دانش کافی در مورد مقاومت داشته باشند، بلکه مهارتهای عملی لازم برای کنشگری در این حوزه را نیز فرا بگیرند.

علی پارسانیا روز دوشنبه در آیین «الف تای مقاومت» در همدان با تأکید بر اینکه به مسائل سیاسی روز دنیا باید در مدارس پرداخته شود، ابراز کرد: ما باید دانشآموزان را بهگونهای تربیت کنیم که نهتنها دانش کافی در مورد مقاومت داشته باشند، بلکه مهارتهای عملی لازم برای کنشگری در این حوزه را نیز فرا بگیرند.
این مقام مسئول اظهار کرد: هر فعالیت تربیتی، ازجمله تربیت علمی، هنری، اعتقادی، اجتماعی، بدنی و اقتصادی باید در راستای مقاومت و تقویت روحیه مقاومت در دانشآموزان باشد.
وی ادامه داد: یکی از ساحتهای مهم زندگی، ساحت اجتماعی و سیاسی است و از این منظر، رویدادهای اجتماعی و سیاسی که در دنیا اتفاق میافتد، موضوع تربیت را تحت تأثیر قرار میدهد.
مشاور وزیر آموزشوپرورش افزود: نهتنها دانشآموزان باید با این مسائل آشنا شوند، بلکه باید به آنها فرصت کنشگری در این موضوعات نیز داده شود.
* هدف تربیت انسان مقاوم باشد
پارسانیا اظهار کرد: هدف تربیت انسان مقاوم باشد، مقاومت جزئی از فرآیند تربیت نیست، بلکه تمام هدف است.
وی تصریح کرد: نهتنها مقاومت یکی از موضوعات مهم مدرسه است، بلکه هدف نهایی تمام فعالیتهایی است که در مدرسه انجام میشود.
دبیر رویداد بینالمللی «الف تا» افزود: این نگاه به مقاومت به ما میگوید که این مفهوم تنها یک بخش از تربیت نیست، بلکه هدف اصلی و اساسی آن است.
پارسانیا با اشاره به اهمیت مقاومت در فرآیند تربیت انسانها، ابراز کرد: این موضوع اساس و جوهره تربیت است و رشد و تعالی انسان طبق اراده خداوند، در دریای منازعه و مقاومت قرار دارد؛ انسان برای رشد باید در این میدانهای منازعه مقاومت کند و این مقاومت عامل اصلی رشد او است.
وی با بیان نقش اختیار در تربیت انسان، اظهار کرد: خداوند به انسان اختیار داده است تا بین خیر و شر انتخاب کند، انسان باید از این اختیار استفاده کرده و بین جبهه حق و عقلانیت یا جبهه جهل و شر، انتخاب کند و بر همین اساس لازمه رشد انسان، مقاومت در برابر چالشها است.
مشاور وزیر آموزشوپرورش افزود: انسان با اراده، تدبیر، هوشیاری و عزم میتواند به سعادت دست یابد؛ مقاومت، جان تربیت و روح مدرسه است و نهفقط یک قطعه از پازل مدرسه، زیرا سعادت انسان در گرو مقاومت است، اگر بخواهیم انسان خوشبختی تربیت کنیم، باید او را به مقاومت دعوت کنیم.
پارسانیا ابراز امیدواری کرد که با تقویت این رویکرد در تربیت، شاهد سعادت و خوشبختی بیشتر برای جامعه باشیم.
«الفتا» سازوکاری است که با زمینهسازی خلق روایتهای تربیتی، قلهسازی از قهرمانان تربیتی (انتشار روایتهای الهامبخش) و ایجاد بستر تعامل و همافزایی معلمان، مدیران و فعالان تربیتی سراسر کشور، به دنبال زمینهسازی برای حرکت و کنش جمعی معلمان در سطح مدرسه است.
شناسه خبر 89479