شناسه خبر:42783
1400/4/10 09:47:00

سپهرغرب، گروه خبر: نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد به‌عنوان نخستین نیروگاه بزرگ لرستان خردادماه 99 پس از 15 سال رکود و نیمه‌تعطیلی با مشارکت دولت و بنیاد مستضعفان تکمیل و وارد مدار شد و اکنون هم پیگیری‌ها برای اجرای فاز دوم آن در دست اقدام است.

نیروگاه سیکل ترکیبی شامل تعدادی توربین گاز و توربین بخار است که در آن از حرارت موجود در گازهای خروجی توربین‌های گاز، برای تولید بخار آب مورد نیاز در توربین‌ها استفاده می‌شود.

اگر توربین گاز به‌صورت سیکل ترکیبی نباشد، گازهای خروجی آن که می‌تواند تا 600 درجه سانتیگراد دما داشته باشد، به‌طورمستقیم وارد هوا می‌شود و انرژی باقی‌مانده در آن‌ها هدر می‌رود، درحالی که نیروگاه سیکل ترکیبی، از این انرژی استفاده می‌کند و توربین بخار بدون نیاز به سوخت، بخار آب را تولید می‌کند.

نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راه حل بسیار کارآمد، انعطاف‌پذیر، قابل اعتماد، مقرون به صرفه و سازگار با محیط‌زیست برای تولید برق هستند و به‌طور متمرکز در جوامع پیشرفته مورد توجه قرار گرفته‌اند و لرستان هم که تنها یک نیروگاه ضعیف در شهرستان دورود داشت، سال گذشته با مشارکت بنیاد مستضعفان نخستین نیروگاه مطرح خود را افتتاح کرد.

استاندار لرستان گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد از طرح‌های تکمیل و افتتاح‌شده در دولت دوازدهم است که عملیات اجرایی آن به‌منظور پایداری شبکه برق، تأمین نیاز جهت اجرای منطقه ویژه اقتصادی خرم‌آباد و شهرک‌های صنعتی مرکز استان به‌عنوان یکی از ضروری‌ترین و راهبردی‌ترین طرح‌های زیربنایی بخش انرژی از سال 84 در قالب قرارداد BOO (ساخت، بهره‌برداری وتملک) در زمینی به مساحت 100 هکتار با سرمایه‌گذاری شرکت مولد نیروی خرم‌آباد وابسته به بنیاد مستضعفان آغاز شد.

سیدموسی خادمی افزود: اما عملیات ساخت این پروژه به دلایل مختلف ازجمله مشکلات تأمین مالی آن تعطیل شد و درنهایت با پیگیری‌های انجام‌شده در نیمه دوم سال 1396 پس از 12 سال نیمه‌فعالی و رکود طولانی‌مدت با پیشرفت فیزیکی کمتر از 30 درصد، گشایش تسهیلات ارزی طرح از محل منابع صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک ملی صورت گرفت و عملیات اجرایی طرح در ابتدای دولت دوازدهم سرعت بیشتری داشت.

وی ادامه داد: درنهایت بخش گازی نیروگاه با ظرفیت 324 مگاوات، حجم سرمایه‌گذاری ریالی حدود 200 میلیارد تومان و ارزی 196 میلیون دلار خردادماه سال 99 با حضور پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان به بهره‌برداری رسید.

وی تصریح کرد: اشتغال مستقیم این طرح 150 نفر است که با پیگیری‌های صورت‌گرفته، تفاهم‌نامه‌ای بین بنیاد مستضعفان و وزارت نیرو جهت توسعه نیروگاه تا ظرفیت یک‌هزار مگاوات نیز منعقد شده است.

استاندار لرستان گفت: فاز نخست این نیروگاه شامل دو واحد گازی است که هرکدام ظرفیتی معادل 162 مگاوات دارند که با بهره‌برداری از این واحدها، 324 مگاوات به توان تولید برق کشور افزوده شد؛ فاز نخست این نیروگاه نیز دارای یک واحد بخار با ظرفیت 160 مگاوات است که تا پایان سال به شبکه سراسری برق کشور متصل خواهد شد.

خادمی اضافه کرد: با احداث این نیروگاه علاوه‌بر تولید برق استان و بخشی از کشور، زیرساخت‌های لازم برای توسعه پایدار و تشویق به سرمایه‌گذاری در منطقه، فراهم می‌شود و علاوه‌بر این موارد، زمینه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای نیروهای متخصص و بومی در استان ایجاد خواهد شد.

وی افزود: در طول احداث این نیروگاه نیز روزانه برای بیش از 500 نیروی بومی منطقه اشتغال مستقیم ایجاد شده بود و با راه‌اندازی آن برای بیش از 150 نفر از نیروهای متخصص بومی، اشتغال مستقیم بلندمدت و پایدار فراهم شده است.

این مقام مسئول تأکید کرد: در طراحی نیروگاه خرم‌آباد تمامی استانداردهای زیست‌محیطی رعایت شده است و نیروگاه کمترین تأثیر منفی را بر اکوسیستم منطقه دارد و همین امر طرح را در ردیف نیروگاه‌های دوست‌دار طبیعت قرار داده است.

خادمی بیان کرد: نسبت تولید و مصرف برق در لرستان مطلوب نیست و تولید برق برای زیرساخت توسعه، اشتغال و فناوری وجود ندارد که امید می‌رود صنعت استان با استفاده از مصرف درست انرژی، رونق یابد.

به گفته وی فاز دوم و تکمیل بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد کمک شایانی به توسعه استان خواهد کرد که امیدواریم وزارت نیرو نیز در رفع مشکلات اقدام کند.

   4500 میلیارد تومان اعتبار فاز دوم نیروگاه خرم‌آباد تأمین شد

استاندار لرستان همچنین گفت: چهار هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای اجرای مرحله دوم نیروگاه گازی سیکل ترکیبی خرم‌آباد با ظرفیت تولید 500 مگاوات برق در سال تأمین شده است.

خادمی افزود: در جلسه‌ای با حضور رئیس بنیاد مستضعفان کشور، معاون وزیر نیرو و رئیس شرکت گروه مپنا تفاهم‌نامه تأمین اعتبار و ساخت فاز دوم نیروگاه گازی سیکل ترکیبی خرم‌آباد منعقد شد و تمامی تجهیزات مورد نیاز این مرحله ساخت داخل خواهد بود.

وی ادامه داد: تولید برق این نیروگاه درصورت تکمیل یک‌هزار مگاوات خواهد بود، درحالی که نیاز استان به برق در زمینه صنعت، کشاورزی، خدمات و مصارف خانگی 600 مگاوات است و با توجه به وصل نیروگاه خرم‌آباد به شبکه سراسری کشور، مازاد تولید برق آن به سایر استان‌ها صادر خواهد شد.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: طبق تفاهم‌نامه منعقدشده تمامی تجهیزات مورد نیاز فاز دوم نیروگاه گازی سیکل ترکیبی خرم‌آباد ساخت داخل کشور است و توسط شرکت گروه مپنا تولید و مراحل ساخت و تکمیل فاز دوم این طرح براساس تفاهم‌نامه به‌زودی آغاز می‌شود.

564 هزار و 702 مشترک برق خانگی در لرستان وجود دارد، همچنین دو هزار و 730 مشترک صنعتی، 13 هزار و 229 مشترک اداری و هشت هزار و 889 مشترک کشاورزی از امکان برق بهره‌مند هستند.

شناسه خبر 42783