شناسه خبر:44107
1400/5/12 11:14:59

سپهرغرب، گروه سیاسی: نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: تنقیح قوانین باعث تقویت بعد نظارتی قوه‌ مقننه می‌شود.

اصغر سلیمی با اشاره به اهمیت تنقیح قوانین، اظهار کرد: بیش از 100 سال است که کار قانون‌گذاری در کشور ما در حال انجام است که در این مدت حدود 12 هزار قانون در کشور ما به تصویب رسیده و این میزان بسیار بالایی است.

وی در همین راستا افزود: میزان قوانین در کشورمان نسبت به میانگین جهانی بسیار زیاد است و کشورهایی که قدمت قانون‌گذاری در آنها بیش از کشور ما است، نهایتا 2 تا 3 هزار قانون دارند.

نماینده سمیرم در مجلس با تاکید بر اینکه این حجم از قوانین در کشور نیاز به اصلاح و ساماندهی دارد چرا که در میان این قوانین مصوب قوانین متناقض، متعارض، قوانین ناکارآمد و... وجود دارد، ادامه داد: بسیاری از قوانین معارض، موازی، مشابه و یا دست و پاگیر هستند لذا ضروریست قوانین که نامعتبر بوده و مشکل ایجاد کرده اند، کنار گذاشته شوند.

سلیمی در تشریح اقداماتی که باید به منظور اصلاح و ساماندهی قوانین انجام داد، گفت: ابتد باید قوانین را جمع‌آوری و شناسه‌گذاری کرد، دوم پالایش قوانین و تهیه فهرستی از قوانین منسوخ و تشکیل کارگروه‌های کارشناسی برای این منظور است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تنقیح قوانین و قانون زدایی منجر به تقویت توان نظارتی مجلس می‌شود، بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع، باید تنقیح قوانین و نظارت بر اجرای آنها نسبت به قانونگذاری در اولویت قرار گیرد چرا که در بسیاری از حوزه‌ها مانند رفاه و تأمین اجتماعی، صنعت، شورای شهر، معدن، ورزش و.. نیازمند قانون‌زدایی هستند.

سلیمی در پایان تاکید کرد: قوای سه‌گانه با همکاری یکدیگر می‌توانند ساماندهی قوانین را تکمیل و تسریع کنند که در این راستا به ویژه دولت باید قوانینی را که دست و پاگیر بود و ایجاد اشکال می‌کنند را بررسی و جهت تنقیح به مجلس ارائه کند.

شناسه خبر 44107