شناسه خبر:66246
1401/12/1 09:13:35

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان کردستان گفت: 120 دانش‌آموز اوتیسم در مدارس کردستان مشغول به تحصیل هستند.

طالب محمدی با بیان اینکه اختلال اوتیسم بار احساسی، عاطفی، سلامتی و اقتصادی برای خانواده و اجتماع دارد، اظهار کرد: با تشخیص به موقع و مداخلات مبتنی بر دستاوردهای علمی می‌توانیم نسبت به کنترل این اختلال اقدامات همه‌جانبه‌ای داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه 120 دانش‌آموز اوتیسم در استان مشغول به تحصیل هستند، گفت: دانش‌آموزان اوتیسم نیاز به امکانات بیشتری دارند و باید در هر کلاس حداکثر 3 نفر حضور داشته باشند.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان گفت: در مدارس با نیازهای ویژه 10 شهرستان در سطح استان به دانش‌آموزان دارای اختلال طیف اوتیسم خدمات آموزشی، پرورشی و حمایتی ارائه می‌شود.
  آمار رو به رشد مبتلایان به اوتیسم در کردستان
محمدی با اشاره به آمار رو به افزایش مبتلایان به اوتیسم در استان گفت: اوتیسم درمان قطعی ندارد و ناآگاهی خانواده‌ها وجامعه از این بیماری وعدم اطلاع‌ رسانی مناسب در این زمینه موجب شده تا بسیاری از این کودکان در زمان طلایی شناسایی و درمان نشوند.
وی عنوان کرد: دانش‌آموزان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در کنار درمان دارویی از آموزش و پرورش استثنایی درمان‌های غیردارویی مانند کاردرمانی ذهنی، گفتاردرمانی و بازی درمانی، ماساژ درمانی وتیچ را نیز باید دریافت کنند.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان کردستان تصریح کرد: با تشخیص زودهنگام این اختلال در کودک که از سنین زیر سه سال آغاز می‌شود می‌توان از برنامه‌های درمانی مؤثرتر و مداخله به‌هنگام برای کمک به آنان بهره برد.
محمدی گفت: به‌منظور تشخیص زودهنگام این اختلال، علائم و نشانه‌های هشدار دهنده‌ زیادی وجود دارد، اما به‌طور معمول اختلالات حول مهارت‌های اجتماعی، مشکل گفتار و زبان، مشکلات ارتباطی غیرکلامی و رفتارهای انعطاف‌ناپذیر است.
وی با تأکید بر گسترس همکاری بین‌بخشی در راستای ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی، درمانی وحمایتی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه گفت: دو ارگان آموزش وپرورش استثنایی و معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز اجرای برنامه‌های بهداشتی و درمانی در ارتقای سلامت، رشد و بالندگی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را در اولویت دارند.
وی با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان، جزو سرمایه‌های اصلی کشور هستند و پرورش آن‌ها از هدف‌های اصلی برنامه‌های توسعه اجتماعی و اقتصادی است، افزود: برنامه‌های ارتقای سلامت دانش‌آموزان از اثربخش‌‌ترین برنامه‌ها و تضمین‌کننده سلامت نسل حاضر و آینده کشور است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان توزیع بسته‌های بهداشتی، ارائه خدمات دندانپزشکی و درمانی (بیمارستانی و کلینیکی) رایگان به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و اجرای برنامه‌های سلامت روان را سطوح مشترک کاری آموزش و پرورش استثنایی و دانشگاه علوم عنوان کرد.
محمدی ادامه داد: در راستای همین موضوع مهم در اجرای تفاهم‌نامه منعقده با انجمن اوتیسم استان و با همکاری معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مقرر است تمام دانش‌آموزان طیف اوتیسم به‌صورت رایگان در مرکز آموزشی، پزشکی و درمانی قدس سنندج مورد درمان و ویزیت قرار گیرند.

شناسه خبر 66246