شناسه خبر:71340
1402/4/21 11:26:44

مرغ‌داران می‌گویند: وزارت جهاد کشاورزی در تأمین به‌موقع نهاده به‌خوبی عمل نمی‌کند و آن‌ها مجبور هستند نهاده را بالاتر از قیمت مصوب، از بازار آزاد تهیه کنند، بنابراین با این شرایط هزینه‌های تولید گوشت مرغ افزایش یافته است که برای کاهش قیمت، باید وزارت جهاد در تأمین نهاده تسریع کند.

اسفند سال 1400 بود که مجلس شورای اسلامی‌ با حذف ارز ترجیحی در بودجه 1401 موافقت کرد، پس از آن دولت در اردیبهشت 1401 اقدام به حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی کرد و نهاده مرغداران ازجمله خوراک که پیش از این با ارز دولتی وارد می‌شد قرار شد با ارز 28 هزار و 500 تومان و‌ارد کشور شود.

از سوی دیگر ستاد تنظیم بازار برای جبران افزایش قیمت نهاده برای مرغدار، قیمت مرغ را کیلویی 73 هزار تومان اعلام کرد، اما این روزها مرغداران می‌گویند امکان تأمین نهاده با قیمت مصوب ندارند و از بازار آزاد با قیمت‌های بالا تهیه می‌کنند.

پیش از این، حبیب اسدالله‌نژاد، مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور، در گفت‌‌وگو با فارس گفته بود که تأمین نهاده برای مرغ‌دار به قیمت‌های دو برابر از بازار سیاه انجام می‌شود.

امروز قیمت مرغ به کیلویی 100 هزار تومان نزدیک شده است، مرغداران می‌گویند وزارت جهاد کشاورزی نهاده را به موقع نمی‌دهد و مجبور هستند از بازار آزاد به قیمت‌های تا دو برابر تهیه کنند.

یکی از مرغ‌داران می‌گوید: ‌با این افزایش قیمت نهاده‌ها که برای مرغدار شکل گرفته است، بعید می‌دانم قیمت مرغ به کمتر از 80 هزار تومان برسد اما قطعاً با حمایت دولت در تأمین نهاده، می‌توان در کاهش قیمت‌ مرغ به نرخ مصوب، امیدوار بود؛ پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها، قرار بود نهاده با ارز 28 هزار تومانی در اختیار مرغداران قرار گیرد اما وزارت جهاد کشاورزی کم‌کاری می‌کند و امروز بسیاری از مرغ‌داران ‌امکان تأمین خوراک با نرخ مصوب ندارند.

فعالان صنعت مرغ‌داری معتقد هستند افزایش هزینه‌ها فقط محدود به خوراک طیور نیست، سایر نهاده‌ها از جمله جوجه یک روزه، واکسن و غیره هم رشد قیمت داشته است.

در این‌باره، حمید فاضلی، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور می‌گوید: «قیمت مصوب جوجه یک‌روزه 15 هزار و 900 تا 16 هزار و 900 تومان است که مرغداران 24 هزار تو‌مان خریداری می‌کنند».

روز گذشته بود که‌ مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر، ‌«ضعف آماری در حوزه زنجیره مرغ» را دلیل عدم پیش‌بینی دقیق از رشد قیمت‌ها و نیز جلوگیری از رشد قیمت‌ها عنوان کرد.

به گفته ناصر فخاری، پس از اصلاح ارز ترجیحی هم همه کارشناسان تأکید می‌کردند که قیمت مرغ افزایش می‌یابد ولی رسیدن به عدد 95 هزار تومان کمتر محتمل بود؛ ‌قیمت فعلی مرغ در بازار که کیلویی 95 هزار تومان است، نشان می‌دهد‌ پیش‌بینی آن‌ها خیلی دقیق نبوده و این‌ها به دلیل ضعف آماری نتوانسته بودند چنین افزایش قیمتی را پیش‌بینی کنند.

بنابراین گزارش مرغ یکی از پرتقاضاترین محصول پروتئینی و مؤثر در سبد غذایی خانوارها است و نوسان قیمت مرغ در بازار واکنش زیادی را در بردارد‌.

در این‌باره مخاطبان خبرگزاری فارس هم با ثبت پویشی در فارسِ من، خواسته‌اند: «‌از افزایش بی‌رویه قیمت مرغ جلوگیری شود».

ثبت‌کنندگان این پویش نوشته‌اند: در حالی که طبق گفته مسئولان جهاد کشاوری قرار بود قیمت مرغ در اردیبهشت سال جاری کاهش یابد نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه در تیرماه قیمت مرغ زنده در تهران از قیمت مصوب مرغ کشتار که 73 هزار تومان اعلام شده بود فراتر رفته و روزبه‌روز نیز بر قیمتش افزوده می‌شود، از مسئولان خواهشمندیم حداقل با جلوگیری از قطعه‌بندی مرغ، از افزایش بی‌رویه قیمت مرغ جلوگیری کنند زیرا کشتارگاه‌ها مرغ را با قیمت بالا به شرکت‌های قطعه‌بندی مرغ فروخته و موجب گرانی مرغ گشته‌اند لطفا مسئولان وزارت کشاورزی از خواب بیدار نمایید.

 

 


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 71340