شناسه خبر:76116
1402/8/30 12:05:40
معاون امور معادن اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت کردستان خبر داد؛

صدور 9 مورد گواهی کشف مواد معدنی در کردستان

سپهرغرب - گروه خبر: معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: صدور 9 مورد گواهی کشف مواد معدنی در کردستان طی سال جاری منجر به افزایش افزون بر یک میلیون تن ذخیره معدنی در این استان شد.

مهدی سیفی باغی‌خانی با اشاره به صدور 9 مورد گواهی کشف مواد معدنی در کردستان طی سال جاری اظهار کرد: این مهم منجر به افزایش افزون بر یک میلیون تن ذخیره معدنی در این استان شد که گام مؤثری در راستای رونق تولید و ایجاد اشتغال در این بخش به‌شمار می‌رود.
وی گفت: کردستان دارای ذخایر غنی و متنوع معدنی اعم از فلزی و غیر فلزی به‌ویژه طلا، سنگ آهن، سنگ‌های تزئینی و سلیس است و با ایجاد واحدهای فرآوری در آن، امروزه به‌عنوان یکی از استان‌های معدنی کشور شناخته شده می‌شود.
 
معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: بخش معدن استان در برخی شاخص‌های معدنی هم چون ذخیره استانی، سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی و اشتغال طی سال‌های اخیر با روند صعودی همراه بوده و بازار مصرف، تغییر قیمت و تقاضا بیشترین تأثیر را در فعالیت‌های معدنی دارد.
 
سیفی‌باغی بیان کرد: با وجود اینکه بیشترین واحدهای معدنی کردستان در زمره مصالح ساختمانی هستند با اجرای طرح نهضت ملی مسکن و رونق در این بخش امید می‌رود جهشی هم در فعالیت‌های معادن استان که بخشی از آن‌ها راکد و تعطیل هستند، ایجاد شود.
 
وی یادآور شد: در حال حاضر 360 مورد پروانه بهره‌برداری در استان داریم که از این تعداد 10 مورد از ابتدای سال جاری تاکنون صادر شده و 28 مورد هم پروانه اکتشاف داریم که از این تعداد 19 مورد در سال 1402 صادر شده است.
 
وی با بیان اینکه افزون بر این 9 مورد گواهی کشف هم در سال جاری صادر شده است، گفت: از مجموعه معادن استان 359 معدن داریم که 200 معدن آن فعال و 159 معدن دیگر غیر فعال است.
 
معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: ذخیره قطعی معادن استان 600 میلیون تن بوده که استخراج اسمی سالیانه آن‌ها بیش از 22 میلیون تن ماده معدنی و اشتغال اسمی آن‌ها 5 هزار و 121 نفر است.
 

شناسه خبر 76116