شناسه خبر:15256
1398/9/28 08:43:41
سپهرغرب با نگاهی به جذب سرمایه‌گذاران خارجی مطرح کرد:

چرخ دیپلماسی اقتصادی استان همدان نیازمند روغن‌کاری

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: با توجه به ثمر نشستن فقط سه طرح در حوزه جذب سرمایه‌گذار خارجی طی سال 98، به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان چرخ دیپلماسی اقتصادی همدان نیازمند روغن‌کاری است.

در دنیای پیچیده و پرتلاطم کنونی، بسیاری از کشورهای در حال توسعه برای قرار گرفتن در مسیر توسعه و افزایش رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی را در اولویت قرار داده‌اند و تشکیل سرمایه به‌عنوان یکی از متغیرهای حیاتی رشد اقتصادی محسوب می‌شود.

دراین‌بین سرمایه و جذب سرمایه‌گذار خارجی به‌عنوان یک مؤلفه اصلی پویایی و رشد و توسعه شناخته‌شده و توجه به آن به‌طور چشمگیری در سطح بین‌المللی رو به افزایش است چراکه سرمایه و اقتصاد هر جامعه را دگرگون کرده و باعث حرکت اقتصاد به سمت جایگزینی تحرک سرمایه به‌جای تحرک کالا شده‌است؛ به همین دلیل سرمایه‌گذاری را می‌توان یکی از ارکان اساسی اقتصاد در هر جامعه دانست.

امروزه یکی از عوامل مهم در رشد اقتصادی استان‌ها و به‌ویژه استان‌های کمتر برخوردار، فراهم آوردن سرمایه به‌منظور تأمین مالی و پشتیبانی از پروژه‌های صنعتی و زیرساختی است که ازاین‌جهت اقتصاددانان، موتور رشد و توسعه اقتصادی را سرمایه می‌دانند.

در حقیقت مهم‌ترین و مؤثر‌ترین راه‌حل تحقق اهداف بلندمدت اقتصادی و دستیابی به سطوح بالای رشد و توسعه در یک استان، وجود اقتصادی توانمند با بازارهای سرمایه فعال و سالم است.

اما به دلیل فقر حاکم و کمبود پس‌انداز مالی در اغلب استان‌های در حال توسعه، امکانات داخلی آن‌ها برای تشکیل سرمایه جهت تحقق نرخ‌های رشد اقتصادی مورد نظر تکافو نمی‌کند؛ بنابراین کمابیش این استان‌ها ناگزیر هستند کسری سرمایه مورد نیاز خود را از منابع خارجی تأمین کنند و بدین‌جهت است که گرایش به سمت سرمایه‌های خارجی شکل‌گرفته و توجیه پیدا می‌کند.

البته در این بستر، طی سال‌های اخیر شاهد رشد روزافزون جذب سرمایه‌گذار خارجی در منطقه غرب کشور هستیم به‌طوری‌که چندی پیش، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کرمانشاه از جذب پنج سرمایه‌گذار خارجی از سال گذشته تاکنون خبر داد و گفت: مقدمات سرمایه‌گذاری در استان فراهم شده‌است.

این روند از سوی مدیران اقتصادی استان کردستان نیز پیگیری شده به‌گونه‌ای که معاون هماهنگی اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان نیز از جذب چهار شرکت سرمایه‌گذار خارجی برای اجرای طرح‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی طی یک سال گذشته خبر داده‌است.

خبرنگار سپهرغرب با توجه به تحقق این اتفاق میمون در غرب کشور و تشکیل‌ کریدرور جذب سرمایه‌گذار خارجی در منطقه با ظاهر پورمجاهد، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری همدان در خصوص تحقق این مهم در استان نیز گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانید:

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری همدان با اشاره به فعالیت مرکز خدمات سرمایه‌گذاری در استان، اظهار کرد: 60 نماینده معرفی شده از دستگاه‌های دولتی استان در صورت لزوم به پیگیری مقوله سرمایه‌گذاری می‌پردازند.

ظاهر پورمجاهد با بیان اینکه پیگیری امور مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی و تصویب آن در هیئت دولت نشان‌دهنده سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای رونق سرمایه‌گذاری است، افزود: طی سال‌های گذشته و در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌هایی از طرف کشورهای مختلف اروپایی و عربی مانند آلمان، هلند، استرالیا و عراق در استان همدان صورت گرفته‌است.

وی در تشریح توانمندی‌های همدان و معرفی آن به‌عنوان استانی فعال و پویا در حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری خارجی، ابراز کرد: استان همدان طی سال‌های اخیر در این بخش ورود جدی داشته به‌طوری‌که بیش از 12 طرح را با جذب سرمایه خارجی به ثمر رسانده‌است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری همدان با بیان اینکه طی سال جاری نیز دو مورد سرمایه‌گذاری خارجی در استان مجوزهای لازم را اخذ کرده‌اند، عنوان کرد: این سرمایه‌گذاری‌ها در اسدآباد مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

پورمجاهد ادامه داد: یکی از این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش صنایع تبدیلی مربوط به محصول قهوه از طریق کشور اندونزی با سرمایه‌گذاری بیش از 200 میلیارد تومان است.

وی با تأکید بر اینکه زمین مورد نیاز برای سرمایه‌گذار اندونزیایی مشخص و تعیین‌شده، تصریح کرد: دیگر سرمایه‌گذاری مشترک نیز برای تولید آهک در شهرستان اسدآباد است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری همدان با بیان اینکه در این حوزه شاهد سرمایه‌گذاری 100 میلیارد تومانی هستیم، خاطرنشان کرد: البته مذاکره برای سایر ظرفیت‌های موجود در استان نیز در دستور کار مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان برای جذب سرمایه‌گذار خارجی قرارگرفته و رایزنی‌های لازم از سوی وزارت مربوطه در حال انجام است.

پورمجاهد با اشاره به اینکه طی سال جاری 10 طرح برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی شناسایی و 6 مورد آن در سطح وزارتخانه مطرح شد، گفت: علاوه بر طرح‌های به ثمر رسیده باوجود تحریم‌ها، منتظر نتایج دیگر این طرح‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه برای تسریع درروند کار هر 15 روز یک‌بار جلسه‌ای بدین‌منظور تشکیل می‌شود و فرآیند کار مورد بررسی قرار می‌گیرد، اضافه کرد: در این جلسه علاوه بر طرح‌های پیشین سرمایه‌گذاری خارجی، روند طرح‌های جدید نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ به‌طور مثال در شهرستان رزن طرحی با مشارکت کشور لبنان با عنوان «تِبیان بین‌الملل» دنبال می‌شود که رقم این سرمایه‌گذاری بیش از 200 میلیارد تومان برآورد شده‌است.

مع‌الوصف؛ به نظر می‌رسد در غرب کشور به‌واقع شاهد شکل‌گیری یک هاب اقتصادی در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستیم زیرا همان‌طور که عنوان شد استان‌های کرمانشاه، کردستان و همدان در جذب سرمایه خارجی عملکرد قابل دفاعی داشته‌اند که انتظار می‌رود این روند همچنان ادامه داشته باشد.

اما خطاب به مدیران حوزه اقتصادی استان می‌بایست گفت که با توجه به ظرفیت‌های بی‌بدیل همدان در بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی، جذب دو یا سه سرمایه‌گذار خارجی طی سال جاری در مقایسه با قابلیت‌های موجود تأمل‌برانگیز بوده و نیازمند تلاش مضاعف در این زمینه هستیم و به‌واقع، چرخ دیپلماسی اقتصادی استان در سطح بین‌الملل نیازمند روغن‌کاری است.

شناسه خبر 15256