شناسه خبر:17592
1398/11/30 09:04:34

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کل دادگستری همدان در بازدید از زندان مرکزی همدان، گفت: اجرای طرح حبل‌المتین به‌خوبی در زندان‌های استان اجرا می‌شود.

به گزارش سپهرغرب به نقل از روابط عمومی اداره کل زندان‌های همدان، محمدرضا عدالتخواه به همراه خانجانی، دادستان عمومی و انقلاب همدان و جمعی دیگر از مسؤولان و قضات با همراهی پژمان پروین، مدیرکل زندان‌های استان در زندان همدان حضور یافتند و از نزدیک در جریان اقدامات انجام‌شده مجموعه قرار گرفتند.

رئیس کل دادگستری استان همدان در این مراسم ضمن تبریک فرارسیدن ایام خجسته دهه فجر، هدف امام (ره) را از قیام به‌عنوان یک محور اصلی، رساندن انسان‌ها به کمال دانست.

محمدرضا عدالتخواه با بیان اینکه حضرت امام قیام خود را قیام‌الله معرفی کرد، یعنی قیام برای خدا و خوشبختانه هدف و راه ایشان در حال پیشروی است، گفت: باید در بخش قضائی طرح‌های نوین در راستای حبس‌زدایی داشته باشیم، نباید انسانی که یک خطایی را مرتکب و سپس پشیمان شده تا ابد راه آزادی بر او بسته شود.

وی اظهار کرد: در راستای کاهش جمعیت کیفری تا امروز پرونده تعداد بسیاری را بررسی کردیم و به دنبال بازکردن راه برون‌رفت از زندان برای زندانیان البته با در نظر گرفتن دو شرط مهم هستیم که یکی از این شروط چنگ زدن به ریسمان محکم و مطمئنی است که باعنوان حبل‌المتین به زندانیان معرفی شده و قطعاً موجب نجات خواهد شد و شرط دوم تنبه است؛ شخصی که مرتکب تخلف و جرمی شده، برگردد و به اشتباه خود پی ببرد که ما نیز راه را برایش بازمی‌کنیم.

رئیس کل دادگستری استان همدان ضمن قدردانی از مسؤولان زندان به دلیل اقدامات خوبی که در راستای طرح حبل‌المتین در زندان انجام شده، ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم که مسابقه مقاله‌نویسی در خصوص جمله «زندگی به‌جای زندان» برای زندانیان برگزار و موجب تفکر و تعمق در معنای آن شود.

عدالتخواه به حدیث شریفی از پیامبر(ص) اشاره کرد که حضرت می‌فرمایند: چهار چیز درون گناه از خود گناه بدتر است؛ استخفاف یعنی کوچک شمردن گناه، افتخار کردن به انجام گناه، استبشار یعنی خوشحالی از انجام گناه، و اصرار بر انجام گناه که خود بزرگ‌ترین گناه است و در این خصوص حضرت علی (ع) می‌فرماید: کسی که اصرار بر گناه کند بزرگ‌ترین گناه را انجام می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به سرگذشت کربلایی کاظم ساروقی که در ابتدای مراسم در قالب تئاتر توسط زندانیان روایت شد، ثمره تلاش و پایمردی در تزکیه نفس و کسب روزی حلال برای وی را حفظ کل قرآن دانست که با وجود بی‌سوادی از جانب خدای متعال به وی اعطا شد.

رئیس کل دادگستری با اشاره به ستاد تألیف قلوب و فعالیت در آن، یادآوری کرد: مصلحان یعنی کسانی که به کار صلح‌وسازش بین زندانیان مشغول هستند، مقرب الی الله خواهند شد و در کمیته معتذران نیز به دنبال ایجاد پل ارتباطی بین زندانی و شاکی هستیم تا روند گرفتن رضایت برای آنان راحت‌تر شود که البته اقدام و حرکت ما مشروط به این است که زندانی ابتدا بت درون خود را بشکند تا آماده عذرخواهی شود.

عدالتخواه ادامه داد: در زندان‌های تابعه استان کمیته معتذران اقدامات مهمی را انجام داده‌است و در تویسرکان 60 نفر ثبت‌نام کرده‌ که 20 نفر موفق به گرفتن رضایت شده‌اند، در نهاوند 15 نفر اقدام کرده و پنج نفر رضایت گرفته‌اند و در زندان همدان نیز 350 نفر عضو شده که 6 نفر رضایت گرفته و سه نفر در آستانه گرفتن رضایت هستند.

وی خطاب به مددجویان، اذعان کرد: قرآن را قرائت کنید و با آن انس بگیرید تا زندان و شرایط آن را فراموش کنید، آزادی واقعی رها شدن از حصار هوای نفس است، شما به دنبال اصلاح باشید ما نیز از همکاران زندان خواسته‌ایم به دنبال افراد متنبه شده بگردند و معرفی کنند، ما مخالف حبس طولانی‌مدت هستیم اما خواسته من از شما این است که اگر رفتید دیگر برنگردید، ما می‌خواهیم در سایه انس با قرآن از شما لشکر دینی برای احیای ارزش‌ها بسازیم.

مدیرکل زندان‌های استان همدان نیز ضمن خیرمقدم به مهمانان و تبریک فرارسیدن چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب از حضور رئیس کل دادگستری و سایر مقامات قضائی در زندان قدردانی و اظهار کرد: در مدت حضور رئیس کل دادگستری در استان همدان طی چند ماه اخیر اقدامات بسیار مهم و تأثیرگذاری انجام‌گرفته و خدا را شاکر هستیم که نظر وی بر پایه کاهش جمعیت کیفری است، چنانکه خوشبختانه از زمان حضور وی جمعیت کیفری استان کنترل شده و امیدوار هستیم طی چند ماه آینده روند کاهشی جمعیت کیفری را شاهد باشیم.

پژمان پروین افزود: در پیروی از اوامر رئیس کل دادگستری استان در استفاده از نظرات و نیات خیرخواهانه کمیته‌های معتذران و مصلحان که زیرمجموعه ستاد تألیف قلوب هستند را راه‌اندازی و همچنین طرح حبل‌المتین را اجرا کردیم که این طرح‌ها را با یاری همکاران و مددجویان گسترش بیشتری خواهیم داد.

مدیرکل زندان‌های همدان با اشاره به اینکه همه ما نیاز به اصلاح رفتار، گفتار و کردار داریم، تصریح کرد: باید پیوسته در کارهای اصلاحی و تربیتی مشارکت جدی داشته باشیم.

پروین در ادامه به ارائه آمار و گزارشی از اقدامات انجام‌شده پرداخت و یادآوری کرد: در همین مدت کوتاه در کمیته معتذران، با بیش از 150 شاکی تماس گرفته شد که منجر به بخشودگی 30 نفر از زندانیان شده‌است.

وی ادامه داد: همچنین در ستاد تألیف قلوب تاکنون 63 زندانی زیر قصاص شناسایی و اقدامات لازم برای گرفتن رضایت سه نفر از آن‌ها آغاز شده‌است.

مدیرکل زندان‌های همدان همچنین از آغاز آموزش حفظ قرآن با حضور 270 زندانی و همچنین شرکت 550 زندانی در کلاس‌های قصص قرآنی خبر داد.

پروین ابراز کرد: جمعی از مددجویان زندان‌های استان همدان نیز در کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی در سطح استان مشارکت دارند و به دنبال خرید 100 دستگاه قلم قرآنی برای تسریع و تسهیل در حفظ و روان‌خوانی زندانیان هستیم، 170 جلد کتاب قصص قرآنی نیز خریداری و آماده تحویل به متقاضیان است.

وی خطاب به زندانیان عنوان کرد: من به عینه شاهد بودم در کمیسیون عفو استان رئیس کل دادگستری در روزهای متوالی و ساعات کاری فشرده از همکاران عضو درخواست کردند با دقت، همه پرونده‌ها را رسیدگی کنند و در تماس با کمیسیون عفو کشور تأکید کردند که در صورت امکان، زندانیان همدان را در اولویت رسیدگی قرار داده و تعداد بیشتری را مشمول عفو کنند؛ بنابراین زندانیان باید قدردان زحمات وی باشند، این قدردانی یعنی پس از آزادی به زندان برنگردید و در زندان به فکر اصلاح و تربیت باشید تا بتوانیم از تسهیلات حقوقی به نفع آن‌ها استفاده کنیم.

مدیرکل زندان‌های همدان با بیان این جمله رئیس کل دادگستری استان «زندگی به‌جای زندان» از همکاران و مددجویان خواست تا در زندان‌های استان این جمله را عملیاتی کنند و تأکید کرد که این شعار عملیاتی است و فقط همت بلند شما را می‌طلبد.

گفتنی است؛ در پایان مراسم رئیس کل دادگستری به همراه مدیرکل زندان‌های همدان از پروژه‌های در حال اجرای زندان مرکزی همچون اندرزگاه سه، بازسازی باشگاه ورزشی چندمنظوره و ساختمان معاضدت قضائی بازدید به‌عمل آوردند.

شناسه خبر 17592