شناسه خبر:31634
1399/8/20 16:26:00

معاون آموزش ابتدایی استان همدان از آغاز طرح پوشش سراسری آموزش رایگان و مجازی نوآموزان دوره پیش‌دبستانی همدان خبر داد.

معصومه خدابنده‌لو از اجرای طرح پوشش سراسری آموزش رایگان و مجازی نوآموزان دوره پیش‌دبستانی در استان خبر داد و اظهار کرد: از آنجا که به‌دلیل شیوع کرونا مانند سال‌های گذشته استقبال چندانی از ثبت‌نام پیش‌دبستانی‌ نداشتیم، به همین خاطر طرح سراسری آموزش رایگان و مجازی نوآموزان دوره پیش‌دبستانی اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته 21 نوآموز ثبت‌نام کرده بودند و امسال تنها در شهریورماه 6 هزار نفر زیر پوشش قرار گرفتند، گفت: گذراندن دوره پیش‌دبستانی توسط نوآموزان به‌ویژه نوآموزان مناطق محروم و کم‌برخوردار بسیار مهم و ضروری است و نباید نادیده گرفته شود.

معاون آموزش ابتدایی استان همدان با بیان آنکه این شرایط تنها در استان همدان نبود و در کشور ایجاد شد و استقبالی از ثبت‌نام پیش‌دبستانی صورت نگرفت، افزود: چون دوره پیش‌دبستانی نوآموزان را برای حضور در مدرسه و دریافت آموزش‌های لازم آماده می‌کند، بر همین اساس وزارت آموزش‌وپرورش طرح ملی آموزش رایگان مجازی پیش‌دبستانی را پیشنهاد داد.

وی با بیان آنکه این طرح مورد تأکید معاونت آموزش ابتدایی استان است و هدف جذب نوآموزانی بوده که در هیچ‌یک از پیش‌دبستانی‌ها ثبت‌نام نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: در این خصوص اطلاع‌رسانی لازم به مدیران مدارس و کارشناسان انجام شده و قرار است آن‌ها از طریق اطلاع‌رسانی و پایگاه‌های بهداشت تمام نوآموزان در محدوده ثبت‌نامی خود را شناسایی و جذب کنند.

خدابنده‌لو شناسایی، جذب و حضور حداکثری نوآموزان در سیستم آموزشی و ایجاد وحدت رویه، توسعه عدالت آموزشی برای تمام نوآموزان به‌صورت رایگان و غیر حضوری را مهم عنوان کرد و گفت: رشد همه‌جانبه کودکی و یادگیری پیش‌نیازهای ورود به دبستان از طریق آموزش والدین و نوآموزان با توجه به شرایط موجود از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح یادشده است.

وی با اشاره به اینکه ثبت‌نام و آموزش در پیش‌دبستانی اجباری و دولتی نیست و به همین خاطر معلم رسمی به آموزش پیش‌دبستانی تعلق نمی‌گیرد، بیان کرد: در این راستا از سوی وزارتخانه هریک از مناطق آموزش‌وپرورش یک مدرسه تعریف شد و تمام نوآموزانی که از این طریق مورد شناسایی قرار می‌گیرند، در کدها ثبت‌نام می‌شوند.

معاون آموزش ابتدایی استان همدان تصریح کرد: در شرایط کرونایی آموزش مجازی نوآموزان در دستور کار قرار گرفته است تا کودکانی که موفق به ثبت‌نام در سامانه سناد نشده‌اند و نمی‌توانند با حضور در مدرسه فعالیت‌های علمی را دنبال کنند، آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را به‌صورت رایگان دریافت کنند.

وی با بیان اینکه به سه شیوه آموزش نوآموزان پیش‌دبستانی را در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: گروه نخست نوآموزان پیش‌دبستانی هستند که می‌توانند از فضای مجازی استفاده کنند؛ به‌نحوی‌ که آن‌ها در گروه‌های کلاسی دسته‌بندی و یک مربی برایشان تعریف می‌شود و روزانه از طریق استان محتواهای آموزشی برای شهرستان‌ها و مناطق ارسال می‌شود.

خدابنده‌لو با بیان آنکه دانش‌آموزان این مطالب ارسالی روزانه را آموزش می‌بینند و حتماً باید اولیا در کنار نوآموزان حضور داشته باشند، افزود: در نیم ساعت هم آموزش‌هایی برای نوآموزان و هم اولیای آن‌ها درنظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در هر مطلب ارائه‌شده هدف‌هایی نهفته است، خاطرنشان کرد: روزانه نیم ساعت آموزش مجازی برای نوآموزان است که در هفته از شنبه تا چهارشنبه دوونیم ساعت برای نوآموزان و سه آموزش 15 دقیقه‌ای نیز برای اولیای آن‌ها انتخاب شده است.

معاون آموزش ابتدایی استان همدان با بیان اینکه 45 دقیقه آموزش به‌صورت یک روز در میان برای اولیای دانش‌آموزان ارائه می‌شود، تأکید کرد: بعد از اینکه محتواها ارائه شد و نوآموزان آن‌ها را دریافت و تکالیف را انجام دادند، در قسمت «تکالیف من» می‌توانند تکالیف خود را برای مربی بارگذاری کنند.

وی ادامه داد: مربی روزانه تکالیف را بررسی و به آن‌ها بازخورد می‌دهد و حضوروغیاب نوآموزان نیز هرروز در کلاس نظارت می‌شود.

خدابنده‌لو با بیان اینکه آموزش دیگر به‌صورت تلویزیونی است که در آن هرروز نیم ساعت به نوآموزان آموزش داده می‌شود، افزود: نوآموزان محتواها را از طریق شبکه آموزش و سیمای استان دریافت می‌کنند که 15 دقیقه یک روز در میان هم آموزش‌هایی به اولیا ارائه می‌شود.

وی با اشاره به آنکه آموزش‌های این گروه نسبت به گروه قبلی کمتر است چون نوآموزان نمی‌توانند تکالیف خود را در اینجا ارائه دهند پس اولیا خود نظارت می‌کنند،‌ گفت: اولیا می‌توانند به‌صورت هفتگی نیز با مدیر مدرسه در ارتباط باشند تا تکالیف ارائه‌شده مشکلی نداشته باشد.

معاون آموزش ابتدایی استان همدان عنوان کرد: اگر نیاز به ارائه بازخورد یا بازآموزی مطلبی است، مدیر مدرسه ضمن ارتباطی که با مربی دارد، به آن‌ها بازخورد می‌دهد.

وی با بیان اینکه گروهی از نوآموزان در روستاها هستند و به اینترنت و گاهی شبکه استانی دسترسی ندارند، افزود: نوآموزان در اینجا از طریق مدیر مدرسه شناسایی و درس‌نامه‌های تهیه‌شده به‌صورت فصل به فصل از سوی مدیران به اولیا ارائه می‌شود.

خدابنده‌لو با اشاره به اینکه آموزش اولیا و نوآموزان در این درسنامه‌ها دیده شده است، خاطرنشان کرد: در اینجا نیز اولیا برای ارائه بازخورد با مدیر مدرسه در ارتباط هستند.

وی با اشاره به آنکه هدف ما این است که از ابتدای آذرماه آموزش‌های مجازی نوآموزان آغاز شود و تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه داشته باشد، گفت: فعلاً در مرحله ثبت‌نام هستیم و کدهای ارائه‌شده از سوی وزارت برای ثبت‌نام دانش‌آموزان نیز از روز گذشته فعال شده است.

معاون آموزش ابتدایی استان همدان با بیان آنکه یکی از اهداف این طرح آمادگی نوآموزان برای ورود به پایه اول و هدف دوم سنجش آن‌ها برای پایه مذکور است، افزود: وقتی نوآموزان وارد سامانه سناد شدند از طریق پایگاه‌های سنجش روزانه برای 20 نفر از آن‌ها نوبت سنجش مشخص می‌شود تا اولیا فرزندانشان را به پایگاه‌های بهداشتی برده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پایه اول سنجش شوند.

وی با بیان اینکه سنجش از دو طریق انجام می‌شود یکی در پایگاه‌های بهداشتی و دوم از طریق انجام تکالیف آموزش پیش‌دبستانی، گفت: یکی از اهداف این است که دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری قبل از ورود به دبستان شناسایی و تحت آموزش‌های پایگاه‌های اختلاف یادگیری قرار گیرند تا مشکلات موجود برطرف شود و در پایه اول به‌راحتی از آموزش‌ها استفاده کنند.

شناسه خبر 31634