شناسه خبر:35207
1399/10/22 12:16:55

سپهرغرب، گروه اندیشه: معاون پژوهشی کتابخانه مجلس گفت: در طول تاریخ شاهد تلاش‌های بسیار برای شکاف میان ایران و اسلام بودیم اما شخصیت و ویژگی‌های شهیدسلیمانی با هوشمندی این شکاف و واگرایی را به همگرایی بدل کرد.

  دو مولفه مکتب شهید سلیمانی

شهریار زرشناس با بیان اینکه شهید سپبهد قاسم سلیمانی دو ویژگی برجسته داشتند گفت: نخستین ویژگی این است که شهیدسلیمانی شخصیتی انقلابی، نظامی و دیپلماتیک بود و این ویژگی برجسته برگرفته از مکتب سلیمانی است، چراکه تاکنون هیچ شخصیتی نتوانسته هر سه وجه را دارا باشد.

وی افزود: شهیدسپهبدسلیمانی، ترکیبی شگفت‌انگیز و بدیع از یک انقلابی نظامی دیپلماتیک بود؛ نخستین‌بار در جهان بود که یک نظامی ضمن تبعیت از رفتارهای دیپلماتیک همچنان یک انقلابی بماند و ثمره این ترکیب بدیع از شهید را همواره در جنگ سوریه شاهد بودیم، ویژگی دوم شهید‌سلیمانی این است که به عنوان دوعنصر نماد اسلام و ایران معرفی شد و این اتفاق بسیار غرور‌آفرین به عنوان یکی از حوادث شگفت‌انگیز تاریخ معاصر همچنان ماندگار خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در طول تاریخ شاهد تلاش‌های بسیار برای شکاف میان ایران و اسلام بودیم اما شخصیت و ویژگی‌های شهیدسلیمانی با هوشمندی این شکاف و واگرایی را به همگرایی بدل کرد؛ تا جایی که این همگرایی پس از شهادت ‌نیز منجر به مشارکت ٧٠ میلیونی مردم در عزاداری و تشیع شهید سلیمانی شد، این مشارکت تنها متعلق به انقلابیون نبود بلکه حضور میلیونی ناشی از مشارکت تمامی طیف‌های سیاسی-عقیدتی حاضر بود.

وی ادامه داد: مردمی که از هر دیدگاه و خاستگاهی درخواست انتقام دارند؛ نشان از تبدیل شدن سپهبد‌سلیمانی به عنوان غرور ملی نه در پرتو روایت ناسیونالیستی شبه‌مدرن از هویت ایرانی بلکه در پرتو روایت مبتنی بر انقلاب اسلامی و ولایت‌فقیه از هویت ایرانی است. به نظر می‌رسد بیشتر باید بر این دو نکته مهم کار شود.

 

شناسه خبر 35207