شناسه خبر:38657
1400/1/16 09:30:51

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان همدان گفت: شکار و تیراندازی در مناطق شکار ممنوع قهاوند، تجرک، آردوشان، کرفس، زند، غینرجه و آقداق، علوی و الوند به مدت پنج سال دیگر تمدید شد.

مجید شعبانلو بیان کرد: چهار منطقه تحت نظارت و حمایت سازمان حفاظت محیط‌زیست وجود دارد که شامل مناطق حفاظت‌شده، پارک ملی، اثر طبیعی ملی و پناهگاه حیات وحش است.

وی ادامه داد: بعضی از مناطق که دارای ظرفیت‌های مختلف زیستی، اکولوژیکی و طبیعی هستند و قابلیت ارتقا به یکی از مناطق چهارگانه یادشده را دارند، به منطقه شکار ممنوع تبدیل می‌شوند تا برنامه‌ریزی مقدماتی روی آن‌ها انجام گیرد و پس از مدتی که قابلیت آن تکمیل شد، به چهار منطقه ارتقا پیدا کند.

شعبانلو با اشاره به اینکه با وجود نبود پاسگاه محیط‌بانی در مناطق شکار ممنوع محیط‌بانان گشت و کنترل خود را در این مناطق تشدید می‌کنند، افزود: پاسگاه محیط‌بانی در این مناطق ایجاد نمی‌شود، اما در مناطق حفاظت‌شده پاسگاه محیط‌بانی ایجاد ‌شده و محیط‌بان‌ها به‌طور مداوم در مناطق حضور دارند.

وی با اشاره به وجود دو قسم شکارچی مجاز و غیر مجاز، گفت: شکارچیان غیر مجاز ممکن است به‌صورت غیر قانونی در هر نقطه ورود پیدا کنند، اما شکارچیان مجاز در مناطق ممنوعه مانند چهار منطقه ذکرشده و مناطق شکار ممنوع اجازه ورود ندارند؛ بنابراین پس از مدتی مناطق شکار ممنوع ازلحاظ تنوع و جمعیت غنی‌تر می‌شود.

شعبانلو اضافه کرد: در مناطق شکار ممنوع استان همدان گونه‌هایی مانند قوچ و ‌میش، سیاه‌گوش، کبک، پرندگان شکاری، گرگ، شغال، کفتار، روباه، راسته جوندگان و خزندگان مشاهده می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان همدان در پایان یادآور شد: استان همدان دارای 6 منطقه حفاظت‌شده و 12 منطقه شکار ممنوع است و گونه‌های شاخص استان قوچ و میش و کل و بز هستند.

شناسه خبر 38657