شناسه خبر:63021
1401/9/6 10:54:25

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره مکانیزه و فناوری‌های کشاورزی استان همدان از رونمایی ماشین کشت حوضچه‌ای در همدان خبر داد و گفت: ماشین کشت حوضچه‌ای به همت بخش خصوصی در استان همدان ساخته و از آن رونمایی شد.

به‌گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، مهدی جهانگیری اظهار کرد: در اراضی شیب‌دار کشت عمود بر شیب ایده‌آل است که رواناب و فرسایش آبی خاک کاهش یابد و رطوبت در مزرعه بیشتر ذخیره شود، اما در این موضوع چالش‌هایی وجود دارد.
وی با اشاره به چالش‌های کشت عمود، تصریح کرد: برخی از اراضی دارای عرض کم و طول زیاد هستند که جهت انجام عملیات عمود بر شیب در این اراضی، مانور ماشین‌آلات بسیار سخت و زمان‌بر است؛ همچنین تردد ماشین‌های کشاورزی در مزرعه افزایش یافته که باعث تخریب خاک می‌شود.
جهانگیری با بیان اینکه برخی از مزارع دارای شیب در جهت‌های مختلف هستند و نمی‌توان عمود بر شیب کار را شروع کرد و به پایان رساند، یادآور شد: در ایران ماشین‌های مناسب کار در اراضی شیب‌دار بسیار کم است و کار با ماشین‌های موجود بسیار مشکل و کنترل آن‌ها در جهت عمود بر شیب سخت است؛ در همین راستا ماشین کشت حوضچه‌ای به همت بخش خصوصی در استان ساخته و رونمایی شد.
رئیس اداره مکانیزه و فناوری‌های کشاورزی استان همدان مطرح کرد: به تعداد 30 هزار و 528 دستگاه تراکتور و تعداد 111 هزار و 249 دستگاه انواع ادوات کشاورزی در ناوگان ماشین‌های کشاورزی استان فعال است.

شناسه خبر 63021