شناسه خبر:81969
1403/2/10 17:44:48
در دیدار رئیس کل دادگستری استان و مدیرکل زندان‌های همدان تأکید شد:

حبس‌زدایی و بهره‌مندی از مجازات‌ جایگزین

رئیس کل دادگستری استان همدان بر توسعه زندانبانی نوین و کاهش میزان مجازات‌ منجر به حبس تأکید کرد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرکل زندان‌های استان همدان، بهروز محمدی‌مهر در دیدار با مدیرکل زندان‌های استان همدان که با حضور معاونین و مسئولان ارشد قضائی استان انجام شد، بر توسعه فرهنگ حبس‌زدایی در محاکم کیفری و بهره‌مندی از سایر روش‌های مجازات مانند پابند الکترونیکی و نظام نیمه‌آزادی تأکید کرد.

محمدی‌مهر در این جلسه که با هدف بررسی سند تحول قضائی برگزار شد، گفت: توسعه زیرساخت‌های فناورانه و هوشمند در نظام زندانبانی و ترویج فرهنگ حبس‌زدایی در میان قضات زمینه کاهش جمعیت کیفری را فراهم می‌کند.

مدیرکل زندان‌های استان همدان نیز در این دیدار ضمن تقدیر از تعاملات مؤثر دستگاه قضائی و جدیت این مجموعه در کاهش نرخ جمعیت کیفری، افزود: صدور پنج حکم در قالب نظام نیمه‌آزادی و اجرای این طرح در شهرستان نهاوند نشان‌دهنده تسریع تفکرات حبس زدایی در دستگاه قضائی و نویدبخش توسعه این فرآیند در سایر زندان‌های استان است.

حمزه بروجنی در ادامه اذعان کرد: در برخی از جرائم به‌خصوص جرائم سبک آثار اصلاحی و تربیتی مجازات‌ جایگزین مؤثرتر از مجازات حبس خواهد بود.

وی ابراز کرد: همچنین گفتنی است با مشارکت اداره کل زندان‌های استان و امور مساجد همدان، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با هدف حمایت‌های معنوی از مددجویان انجام شده است.

بروجنی گفت: پس از تبادل نظر در مورد حمایت‌های معنوی پس از آزادی از مددجویان، تفاهم‌نامه همکاری جهت بهره‌مندی از ظرفیت‌های متقابل به امضای طرفین رسید.

وی اظهار کرد: دیدار با حجت‌الاسلام حیدری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد منجر به انعقاد تفاهم‌نامه جهت پیشبرد اهداف هر دو نهاد و اولویت‌های سازمانی شد. در این دیدار پس از تبادل نظر و گفت‌وگوی مفصل در مورد ابعاد این همکاری به‌منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌ نهادهای دینی و مردمی در اجرای سیاست‌های حمایتی، تربیتی و فرهنگی سازمان زندان‌های کشور، تفاهم‌نامه‌ای پنج ماده‌ای به امضا رسید.

بروجنی هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه را بهره‌مندی مددجویان کانون اصلاح و تربیت همدان از ظرفیت‌های معنوی مساجد برای بازآفرینی هویتی نوین دانست و گفت: مددجویان پس از آزادی از کانون اصلاح تربیت به دنبال بازآفرینی هویتی نو برای خود هستند که محکومیت آن‌ها تأثیر زیادی در تعریف نقش جدیدشان دارد؛ اگر مددجویان پس از آزادی به حال خود رها شوند و حمایت‌های معنوی و حتی مادی از آن‌ها صورت نگیرد، یقیناً کار اصلاح و تربیت ناقص و ابتر می‌ماند.

وی افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد و دیگر ارگان‌های خصوصی و دولتی می‌توانند در تکمیل فرآیند بازاجتماعی شدن مددجویان و زندانیان نقشی مؤثر ایفا کنند؛ بنده از این اقدام خداپسندانه و جهادی قدردانی می‌کنم.

شناسه خبر 81969