شناسه خبر:67512
1402/1/17 09:46:02

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: ثبت جهانی هگمتانه با تمام اهمیتی که دارد، نباید به زندگی روزمره و کسب‌وکار مردم خللی وارد کند؛ به‌هیچ‌وجه کسی از حیز انتفاع ساقط نشده و زندگی‌اش مختل نشود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در نخستین جلسه‌ سال جدید ثبت جهانی هگمتانه که با حضور مدیران و مسئولان ذی‌ربط در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، با اشاره به سامان‌دهی ظاهر و سردرب مغازه‌هایی که در محدوده‌ اجرای طرح قرار دارند (به‌ویژه بنکداران)، عنوان کرد: حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه کلیه دستگاه‌های خدمات‌رسان اعم از شرکت گاز، برق، مخابرات، آبفا و شهرداری موظف هستند با حضور نماینده یا کارشناس میراث فرهنگی اصلاحات لازم را انجام دهند؛ تعامل لازم با شرکت شهرک‌های صنعتی و اتاق اصناف نیز در این خصوص ضروری است.
   هگمتانه باید خیلی قبل‌تر جهانی می‌شد
وی خاطرنشان کرد: ثبت جهانی هگمتانه با تمام اهمیتی که دارد، نباید به زندگی روزمره و کسب‌وکار مردم خللی وارد کند؛ به‌هیچ‌وجه کسی از حیز انتفاع ساقط نشده و زندگی‌اش مختل نشود.
استاندار همدان تأکید کرد: بسیاری از آثار جهانی شده‌اند، درحالی که قدمت آن‌ها به 200 سال هم نمی‌رسد، اما هگمتانه با این پشتوانه تاریخی عظیم، هنوز ثبت جهانی نشده که باید خیلی قبل‌تر این اقدام انجام می‌شد‌؛ به‌هرحال ما تمام تلاش خود را برای به ثمر رسیدن این مهم به‌کار خواهیم گرفت.
قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه جلسه آتی از دستگاه‌ها گزارش اقدامات انجام‌شده را خواهیم گرفت، تصریح کرد: توجه به سامان‌دهی میدان امام (ره) به‌ویژه قبه‌ها و مزین کردن آن‌ها به نام 12 امام معصوم با ابزار ماندگار، توجه به فضای بصری مغازه‌ها و مرتب‌سازی آن‌ها، یکسان‌سازی سردرب‌ها و بانک ملی ضروری بوده و نیاز است اقدامات لازم در این خصوص نیز انجام شود.
وی در ادامه افزود: ضرورت دارد در ادامه کار ثبت جهانی، این مهم به‌عنوان دستور کار جدی دستگاه‌های مربوطه باشد؛ دستگاه پیشران و پیش‌قراول در ارائه نقطه‌نظرات کارشناسی نیز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان است که در تعامل با دستگاه‌ها باید به بهترین نحو ممکن ایفای نقش کند.
این مقام مسئول بر لزوم برگزاری جلسات توجیهی و گفت‌وگو با بازاریان نیز تأکید و اعلام کرد: باید بازاریان و کسبه بدانند تغییر رویکرد محل کارشان وضعیت آن‌ها را بهبود خواهد داد؛ اگر به این مسئله واقف شوند، قطعاً همکاری لازم را نیز خواهند داشت.
قاسمی‌فرزاد متذکر شد: درخصوص تردد خودروها نیز این اصل مهم را درنظر بگیرید که تفکیک و استثنایی نباشد. با ایجاد یک معبر راه را برای همه باز کرده و جایی که نیاز است، برای همه تردد را ممنوع اعلام کنید تا کار با سهولت بیشتری پیش برود.
وی در خاتمه سخنان خود به مبلمان شهری و توسعه جداره‌ها هم گریزی زد و اظهار کرد: این روند بایستی به نحوی باشد که مردم را خیلی درگیر حواشی نکند‌. نمی‌توان به‌دلیل حفظ بنای قدیمی، معبر عمومی را برای مردم ناامن کرد؛ مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی جداره‌ها را با جدیت و درعین‌حال رعایت امورات مردم در دستور کار قرار دهید.
   31 میلیارد تومان اعتبار برای جداره‌سازی‌ها درنظر گرفته شده است
شهردار همدان نیز در این جلسه بیان کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر در پیش‌بینی بودجه سال 1402 دو رویداد و پروژه مهم و اصلی را درنظر گرفته است که یکی ثبت جهانی هگمتانه و دیگری برگزاری کنگره شهدای همدان بوده و اهتمام ویژه‌ای در این زمینه شکل گرفته است.
سیدمسعود حسینی در ادامه با اشاره به ثبت جهانی هگمتانه، خاطرنشان کرد: معبری در آنجا وجود دارد که به عبورومرور و تردد کمک خواهد کرد و مشکلی در این زمینه نیست.
وی با اشاره به فراهم‌سازی مقدمات جداره‌سازی‌، افزود: برای جداره‌سازی میدان امام (ره) 10 میلیارد تومان، جداره‌سازی پیاده‌راه اکباتان هشت میلیارد و 600 میلیون تومان و جداره‌سازی پیاده‌راه بوعلی‌سینا نیز هشت میلیارد و 600 میلیون تومان درنظر گرفته‌ایم و مجموع اعتبارات لحاظ‌شده 31 میلیارد تومان است.
شهردار همدان با اشاره به جداره‌سازی خیابان باباطاهر، اعلام کرد: طرح حرم تا حرم از حرم مطهر امامزاده عبدالله (ع) تا شاهزاده حسین (ع) نیز در این مسیر بوده و اقدامات لازم برای برجسته کردن آن انجام خواهد شد‌.
حسینی در ادامه افزود: گذر فرهنگی همدان نیز از میدان باباطاهر تا منزل شخصی مرحوم آیت‌الله ملاعلی معصومی همدانی، سامان‌دهی خواهد شد.
وی در پایان سخنان خود بر اعلام آمادگی صددرصدی شهرداری همدان در راستای ثبت جهانی هگمتانه تأکید کرد و گفت: 70 میلیارد تومان اعتبار برای این طرح درنظر گرفته‌ایم و خوشبختانه هیچ مشکل زیرساختی‌ وجود ندارد.
   وسعت هگمتانه و مرکز تاریخی همدان، حدود 100 هکتار است
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز در این جلسه بیان کرد: خوشبختانه اعتبار خوبی برای مرمت فضای بازار در راستای ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان طی سفر رئیس‌جمهور به استان درنظر گرفته شده است.
محسن معصوم‌علیزاده خاطرنشان کرد: بدون تردید ثبت جهانی هگمتانه با هم‌افزایی بین مجموعه دستگاه‌های استان و هدایت‌های استاندار در آینده نزدیک محقق خواهد شد.
وی در خاتمه سخنان خود اعلام کرد: وسعت هگمتانه و مرکز تاریخی همدان، در این پرونده حدود 100 هکتار درنظر گرفته شده که شامل تپه هگمتانه، بازار، بافت و 140 اثر تاریخی بوده و با ثبت جهانی این اثر، بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده‌راه‌های شهر حفظ خواهد شد.

شناسه خبر 67512