شناسه خبر:68622
1402/2/14 08:48:07

سپهرغرب، گروه خبر: معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار همدان با بیان اینکه ظرفیت گردشگری سلامت مغفول واقع شده که باید بیشتر مورد توجه باشد، گفت: باید در این خصوص حساسیت‌زایی ایجاد و نگاه راهبردی و حمایتی مطرح شود.

حسن رضانیا پیش از ظهر روز گذشته در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان با تأکید بر لزوم توجه به خودمراقبتی در ارتقای سطح بهداشت جامعه، اظهار کرد: باید در راستای اجرای طرح خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی، برنامه‌ای با زمان‌بندی معین شود که کارمندان ادارات و صاحبان مشاغل مکلف شوند در بازه زمانی مراجعه کرده و سلامت خود را مورد ارزیابی و پایش قرار دهند.
وی افزود: گردشگری سلامت از دستاوردهای بزرگ و کم‌نظیر انقلاب ما است که با وجود تحریم‌های گسترده و فشارهای متعدد، حاصل شده و جوانان باید بیشتر در این زمینه آگاهی داشته باشند.‌
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار همدان با اشاره به اینکه ظرفیت گردشگری سلامت مغفول واقع شده که باید بیشتر مورد توجه باشد، عنوان کرد: لازم است در این خصوص حساسیت‌زایی ایجاد و نگاه راهبردی و حمایتی مطرح شود.
وی با بیان اینکه باید برنامه‌محور عمل کنیم، تأکید کرد: نیازها نیز برای رفع مشکلات توسط حوزه بهداشت و درمان مطرح شود.
رضانیا به دستور کار بعدی کارگروه سلامت ‌و امنیت غذایی پرداخت و افزود: در مورد سیلیس‌کوبی باید سیاست و تصمیم واحد در کشور گرفته شود و دستگاه‌های نظارتی حتی پدافند غیرعامل، مجموعه‌ای چندنفره تخصصی در استانداری شکل دهند و از آغاز ارائه مجوزها تا پایان پشتوانه اجرایی داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه موضوع مهم سلامت مردم است که وظیفه حفظ و ارتقای آن را داریم، گفت: سطح امنیت غذایی و سلامت باید رو به ارتقا باشد و می‌بایست تلاش کنیم این مهم در سطحی قابل قبول رشد کند.
   غربالگری رایگان سلامت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز انجام خطرسنجی سکته‌های مغزی و قلبی را راهی پیشگیرانه و رایگان در غربالگری سلامت مردم عنوان کرد.
محمدمهدی مجذوبی اظهار کرد: با توجه به آمار بالای بیماری‌های غیر واگیر به‌ویژه قلبی عروقی در مرگ‌ومیرها، تقاضا دارم کارکنان ادارات در این خطرسنجی مشارکت داشته باشند.
وی با بیان اینکه بلوک‌بندی برای مراجعه به نزدیک‌ترین محل سکونت و انجام خطرسنجی انجام شده است، گفت: در این راستا افراد می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز سلامت، پایش سنجه‌های سلامت و احتمال ابتلا به سکته‌ قلبی و مغزی را بسنجند و از شرایط سلامت خود آگاه شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: گردشگری سلامت موضوع مهمی است و دانشگاه علوم پزشکی در این راستا فعالیت‌های متعددی ازجمله آماده‌سازی زیرساخت‌ها را در دستور کار قرار داده است.
وی گفت: بین‌المللی‌سازی و پذیرش دانشجوی خارجی از برنامه‌های شاخص دانشگاه علوم پزشکی است و در این راستا 560 دانشجوی خارجی در دانشگاه مشغول تحصیل هستند.
مجذوبی تصریح کرد: خوشبختانه رشد خوبی در گردشگری سلامت داشتیم، اما نیازمند حمایت سیاسی جدی در این زمینه هستیم تا استان به جایگاه واقعی خود دست یابد و مثل کشورهای موفق در این حوزه مسیر ورود گردشگران را باز کنیم.
وی در موضوع آلودگی کارگاه‌های تولید سیلیس و فروسیلیس به لزوم حمایت سیاسی استانداری اشاره کرد و افزود: در این زمینه، مجوزهایی که ارائه می‌شود باید از فیلتر حوزه سلامت عبور کند و دانشگاه باید در این خصوص هم مطالبه‌گر و هم پاسخگوی مطالبات باشد.
رئیس کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان نیز گفت: موضوع آلودگی هوا و معاینه فنی خودروها که در جلسات قبل مطرح شده بود در دست پیگیری و اقدام قرار دارد و در این راستا محدودیت‌های ترافیکی در مرکز شهر ایجاد شده است.
حبیب معصومی با بیان اینکه سند بیماری‌های غیر واگیر با انجام خطرسنجی در برخی ادارات اجرا شده است، گفت: طرح بیابان‌زدایی که اجرای آن در سه نقطه مد نظر بود و کاشت درختان کم‌آب‌بر، کنترل خودروهایی که آلودگی صوتی ایجاد می‌کردند و پیوست سلامت طرح‌های توسعه‌ای استان در نیروگاه ملایر، راه‌آهن، کارخانه ویان و غیره، از دیگر موضوعاتی است که در جلسات گذشته مطرح و پیگیری شدند.
قربانی، رئیس دانشکده بهداشت همدان نیز بر لزوم پالایش و بررسی شرایط محیطی جایگاه‌های بنزین استان تأکید کرد و گفت: تبخیر هر 2.4 سی‌سی بنزین بیش از حد مجاز تلقی شده و برای ریه افراد مضر است؛ به همین علت رصد سلامت شاغلین در جایگاه‌های سوخت و پالایشگاه‌های نفت باید بسیار مورد توجه واقع شود.

شناسه خبر 68622