شناسه خبر:81909
1403/2/9 17:21:47

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه اواخر شهریورماه امسال عملیات اجرایی راه‌اندازی بندر خشک در منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد فامنین آغاز خواهد شد، گفت: در فاز نخست 200 هکتار زمین برای ایجاد بندرخشک درنظر گرفته شده که این اراضی قابل توسعه است.

مصطفی حقیقی با بیان اینکه یک‌هزار و 100 هکتار از منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد دارای سند است، اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد یک‌هزار و 880 هکتار وسعت دارد که نزدیک به یک‌هزار و 100 هکتار آن سند گرفته و 750 هکتار از این منطقه دارای طرح جامع است.

وی با بیان اینکه 100 هکتار از اراضی منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد دیوارکشی شده است، تصریح کرد: 100 هکتار از اراضی منطقه اقتصادی جهان‌آباد دیوارکشی شده و آماده واگذاری است که طی یک ماه آینده شروع به انعقاد قرارداد واگذاری با سرمایه‌گذاران خواهیم کرد.

حقیقی با اشاره به اینکه پتروشیمی ابن‌سینا پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دارد، ادامه داد: 100 هکتار از اراضی این منطقه به پتروشیمی ابن‌سینا واگذار شده که تاکنون 11 درصد پیشرفت دارد و در بخش عملیات اجرایی 30 درصد پیشرفت داشته است.

وی با بیان اینکه به دنبال آن هستیم که در منطقه ویژه اقتصادی شرایط بندرگاهی را ایجاد کنیم، افزود: چند نمونه بندر خشک در کشور وجود داشته که موفق بوده و ما نیز به دنبال ایجاد بندر خشک در این منطقه هستیم که از این طریق امور گمرکی تسهیل شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به اینکه مطالعات بندر خشک انجام شده است، یادآور شد: در فاز نخست 200 هکتار زمین برای ایجاد بندر خشک دیده شده، اما قابل توسعه است.

* انتقال 3 میلیون متر مکعب پساب به منطقه ویژه اقتصادی

این مقام مسئول درباره تأمین آب منطقه اقتصادی جهان‌آباد با بیان اینکه دو منبع برای تأمین آب جهان‌آباد درنظر گرفته شده است، گفت: به‌منظور انجام مقدمات کار چاهی با ظرفیت 10 لیتر در ثانیه حفر شده بود که این میزان آب کفاف صنایع کم‌آب‌بر را هم نمی‌دهد؛ بنابراین به دنبال تأمین آب مورد نیاز از طریق پساب فاضلاب همدان هستیم.

حقیقی تصریح کرد: خط انتقال یک میلیون متر مکعب پساب تصفیه‌شده فاضلاب همدان تا شهرک صنعتی ویان اجرا شده است و به واحدهای فولادی این منطقه پساب داده می‌شود.

وی با بیان اینکه برای انتقال پساب به منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد 16 کیلومتر خط لوله باید اجرا شود که ظرفیت انتقال سه میلیون متر مکعب پساب به این منطقه را دارد، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم این خط تا پایان سال 1403 به نتیجه خواهد رسید.

* تملک 300 هکتار زمین برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه 300 هکتار زمین در سال 1402 تملک شده است، تأکید کرد: برای نخستین‌بار دو مصوبه برای ایجاد شهرک صنعتی در استان گرفته شده و مقدمات این دو شهرک آغاز شده؛ به‌طوری‌ که شهرک صنفی بوعلی چهار در پهنه 75 هکتاری و شهرک عمومی در پهنه 200 هکتاری تملک شده و کارهای اجرایی آن شروع شده است.

حقیقی با تأکید بر اینکه همچنین در ملایر 500 هکتار برای ایجاد شهرک صنعتی به نتیجه رسیده و مقدمات آن فراهم شده است و به‌طور قطع امسال به سرانجام خواهد رسید، اظهار کرد: در تأمین برق و انرژی نیز 60 مگاوات برق به نواحی و شهرک‌های صنعتی استان اضافه شده است.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 81909