شناسه خبر:69856
1402/3/16 10:06:36

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: در پی گفت‌وگو با کارشناس و رئیس کمیسیون عمرانی شورای اسلامی شهر همدان مشخص شد در نبود برنامه‌ریزی و آینده‌نگری، کوچه و پس‌کوچه‌های این شهر هر روز میزبان رانندگان عصبانی و نزاع بر سر پارک هستند.

یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های شهری، پارکینگ‌های عمومی هستند که نقش مناسبی در کاهش ترافیک دارند و می‌توانند بر کیفیت زندگی شهری نیز تأثیر بگذارند. نبود جای پارک وسائط نقلیه در خیابان اصلی شهر همدان یکی از مشکلات عدیده‌ای است که شهروندان همه‌روزه با آن روبه‌رو هستند و نبود پارکینگ موجب شده علاوه بر خیابان‌های اصلی، بسیاری از کوچه‌های اطراف آن که عرض بسیار کمی دارند به محل پارک دوبل خودرو‌ها تبدیل شود. (در برخی کوچه‌ها همانند کوچه عزیزیان در پاستور و خیابان‌های منتهی به خیابان کرمانشاه که عرض بسیار کمی دارند، رانندگان، وسائط نقلیه خود را دو طرف کوچه پارک می‌کنند که علاوه بر سخت‌تر کردن تردد، انتقاد و گلایه اهالی را نیز به‌دنبال داشته و در بسیاری مواقع کار به نزاع و درگیری می‌رسد).
نبود پارکینگ عمومی به میزان کافی و یا به تعبیر درست‌تر عدم مدیریت ترافیک در رینگ مرکزی شهر که محل تجمع مراکز خدماتی و خرید مانند عمده‌فروشان، پزشکان، داروخانه‌ها، پاساژ‌ها، البسه فروشان، ابزار و یراق و است باعث شده در خیابان اصلی شهر رانندگان وسایل نقلیه اعم از کارمندان بانک، مغازه‌داران و مشتریان آن‌ها، مسافران و غیره همه و همه از هر دو طرف خیابان به‌طور دلخواه خودرو خود را پارک می‌کنند که بی‌نظمی در شهر و زیر پا گذاشتن حقوق شهروندی را در پی داشته باشد.
بعضی مغازه‌داران علاوه بر تصاحب پیاده‌رو، بخشی از خیابان را نیز در تصرف خود گرفته و خود را مالک آن می‌دانند و در روز‌هایی که با ماشین به محل کار نمی‌روند، با قراردادن یک کارتن خالی یا برخی اجناس خود در خیابان، جای پارک یک خودرو را اشغال می‌کنند، همچنین مجهز نبودن ادارات و بانک‌ها به پارکینگ ازجمله عواملی است که در تشدید این معضل در همدان سهیم و مؤثر هستند.
طی سال‌های اخیر طرح پارکبان یکی از طرح‌های موقتی بود که برای جلوگیری از این معضل راه‌اندازی شد اما چندی بعد این کار نیز تعطیل شد.
بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در این خصوص گفت‌وگویی با مهدی حیدری؛ رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان و محمدسعید ایزدی؛ شهرساز و معاون سابق وزیر و راه و شهرسازی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه برای ساماندهی موضوع حمل و نقل ترافیک باید چند قطعه جورچین را کنار هم بچینیم گفت: در کنار توسعه کمی و کیفی ناوگان حمل و نقل یکی از مسائل حائز اهمیت که باید مورد توجه قرار گیرد این است که ما بتوانیم فضاهای توقف‌گاهی شهر را مدیریت کنیم.
مهدی حیدری با تأکید بر اینکه در این زمینه دو نظریه مختلف وجود دارد ازجمله اینکه اگر در رینگ مرکزی شهر فضای پارکینگ را توسعه دهیم این امر خود جاذب سفر است، گفت: البته این نظریه خیلی هم مورد توجه قرار نمی‌گیرد زیرا بالآخره سفرهای ضروری به مرکز شهر اتفاق میافتد و ما باید پاسخگوی آن‌ها باشیم.
وی ادامه داد: در همین راستا احداث پارکینگ‌های عمومی در رینگ مرکزی طی چند دوره شورا مورد توجه قرارگرفته و به اجرا درآمده که ازجمله آن‌ها می‌توان به پارکینگ اکباتان و کولانج اشاره کرد. پارکینگ آقاجانی‌بیگ نیز تکمیل آن همچنان به‌عنوان یکی از پروژه‌ها در دوره ششم دنبال می‌شود.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه بنده نیز گلایه‌مندی خود را از روند کند تکمیل این پروژه بارها اعلام کرده و پیگیر آن به لحاظ حقیقی و حقوقی نیز هستم، تشریح کرد: علاوه بر این بنا به ضرورت و نیاز شهرداری پیگیری برپایی مجدد پارک حاشیه‌ای این بار با عقد قرارداد با شرکت داتیس بود که خوشبختانه محقق شده و گزارش نهایی آن در کیمسیون فنی بررسی و به‌زودی در شهر اجرا خواهد شد تا از این ظرفیت نیز برای سفرهای درون‌شهری و پارک خودرو استفاده کنیم.
حیدری با بیان اینکه موضوعات فعلی ترافیک و کمبود پارکینگ در همدان به‌دلیل پلاک و ورود خودروها به‌صورت بی‌قاعده است که سالانه 20 هزار خودرو را شامل می‌شود گفت: این در حالی است که حتی یک خودروی فرسوده نیز از رده خارج نمی‌شود بنابراین حتی اگر در کل شهر نیز پارکینگ بسازیم بازهم جوابگوی این حجم از خودرو نخواهد شد بنابراین لازم است برای زدن پلاک جدید یک خودروی فرسوده از رده خارج شود.
معاون سابق وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی رویکردهای نوین پایداری شهر توجه به انسان‌محور بودن شهرهاست که با توجه به مقیاس‌های شهری همدان رسیدن به این موضوع چیز عجیب و غریبی نیست گفت: در واقع طول عمده شهر را با 20 دقیقه پیاده‌روی می‌توان پیمود.
محمدسعید ایزدی افزود: صحبتم در حوزه ترافیک و کمبودی که شما عنوان می‌کنید را با یک آسیب‌شناسی مطرح می‌کنم، آسیب نخست مرتبط با نوع ساخت پارکینگ‌ها و جانمایی آن‌ها است.
وی با بیان اینکه وجود این پارکینگ‌ها خود آسیب بزرگی به بدنه ترافیکی شهر همدان وارد کرده، تشریح کرد: من در اینجا به درست یا غلط بودن تبدیل خیابان بوعلی و اکباتان نمی‌پردازم اما این پروژه‌ها قبل از اجرا نیازمند تدابیری بوده که متأسفانه اندیشیده نشده و همین امر محلات پیرامونی این خیابان‌ها را به پارکینگ بدل کرده و مردمی که عادت داشتند به نزدیک‌ترین نقطه‌ای که می‌خواهند بروند خودرو خود را نیز ببرند پس محله توت قمیا و آقاجانی‌بیگ را به پارکینگ اختصاص دادند.
معاون سابق وزیر راه و شهرسازی افزود: از طرفی هم محله کبابیان و کولانج را به بستری برای اجرای پارکینگ بدل و این محلات را دچار معضل بزرگی کرده‌اند.
ایزدی با بیان اینکه درواقع شهرداری برای رفع معضل در یک اقدام عجیب در جایی که محلات مسکونی است و مردم را نباید به آنجا راهنمایی و ترغیب کند پارکینگ ساخت و خود جاذب سفر به اینگونه مناطق شد، افزود: استقرار پارکینگ‌های طبقاتی چه در محله آقاجانی‌بیگ و چه در محله کولانج به لحاظ جانمایی و مکانیزیم احداث دچار ایراد است.
وی با تأکید بر اینکه متأسفانه ما در خصوص ساخت پارکینگ بر اساس علم 40 سال قبل اروپا پیش می‌رویم، گفت: از طرفی طرح‌های ترافیکی مختلف برای ساماندهی ترافیک و جبران پارکینگ در سطح بین‌الملل وجود دارد که متأسفانه در شهرداری همدان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
معاون سابق وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در گام نخست باید به لحاظ فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به استفاده از خودروهای عمومی البته در بستر تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی، میزان سفرهای درون شهری را مدیریت کنیم گفت: این امر باید به همت شهرداری از طریق بیلبوردهای شهری و رایزنی با صدا و سیما و رسانه‌ها محقق شود.
ایزدی، افزود: از طرفی می‌توانیم با اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس در بستر پرهیز از تداخل سواره و پیاده بخش اعظمی از گره‌های ترافیکی در شهر همدان را باز کنیم.
وی با اشاره به اینکه نمی‌توان تنها با تکیه صرف به پارک حاشیه و یا خطی بدون مطالعه دقیق بر نحوه اجرای آن و نیز یک نگاه واحد به همه خیابان‌ها فضای ترافیکی شهر همدان را مدیریت کرد، گفت: درواقع مجموعه‌ای از اقدامات نرم‌افزاری گرفته تا سخت‌افزاری باید در این مسیر در نظر گرفته شود تا بتوان این امر را مدیریت کرد.
وی با تأکید بر اینکه باید پارک حاشیه همراه با سایر مدل‌ها برای مدیریت وضعیت ترافیک و پارکینگ در همدان مورد توجه قرار گیرد، افزود: مدل‌های مختلف از پارکینگ‌ها وجود دارد که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان الگو استفاده کرد مثل پارکینگ‌های زیرسطحی بسیار کوچک‌مقیاس و پارکینگ‌های پشت جبهه‌ای در لبه‌های شهری البته نه به شکل پارکینگ‌های عمومی بلکه به‌عنوان پارک‌های موقتی و موضعی.
معاون سابق وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: اگر بتوانیم فضای پارکینگ را با فاصله دورتر از مراکز شهری ایجاد کنیم اما با توسعه حمل و نقل عمومی برای آن مبدلی قرار دهیم یقیناً مدیریت بسیار سهل‌تر خواهد بود.
مع‌الوصف این روزها با توجه آنچه گفته شد فقدان پارکینگ عمومی به خصوص در مناطق پرتردد رینگ مرکزی شهر همدان و فاصله معنادار با استانداردهای تعریف‌شده ظاهراً به گره کوری تبدیل شده که در صورت باز نشدن باتوجه به انبوهی از مشکلات در بخش‌های دیگر همچون عقب‌ماندگی در حوزه حمل‌ونقل و آلودگی هوا، در آینده‌ای نه‌چندان دور می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. زیرا بر کسی پوشیده نیست که با روند رو به رشد تعداد خودروها پارکینگ‌های فعلی از نظر ظرفیت جوابگو نخواهند بود و باید روشی جایگزین برای گذر از این بحران که در آینده بیش از پیش گریبان‌گیر شهر خواهد شد، پیشنهاد شود.
بر این اساس طبق تجارب موجود در سطح بین‌المللی استفاده از پارکینگ عمومی و طبقاتی مزایای متعددی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به انتقال مکانیزه خودروها، استفاده از فضای بهینه و حداقلی برای پارک خودروها، امکان استفاده از ارتفاعات بیشتر و فضای زیرزمین در تأمین جای پارک، حذف مسیرهای عبوری بین طبقات مثل رمپ‌ها و لوپ‌ها، افزایش سطح ایمنی مسافران و سرنشینان خودروها و عدم تصادفات احتمالی خودروها اشاره کرد. از طرفی در این رابطه توسعه شهری نیز مطرح است، به صورتی که شریان‌های ترافیکی و خدمات جانبی آن‌ها از قبیل پارکینگ‌ها و غیره به مانند رگ‌های بدن هستند که با عبور و گردش خون از خود، موجبات حیات را در همه بخش‌ها فراهم می‌کنند.

شناسه خبر 69856