شناسه خبر:75058
1402/8/3 11:56:51
در نبود برنامه‌ریزی لازم اتفاق افتاد؛

پیست اسکی همدان ظرفیت گردشگری فراموش‌شده و بلاتکلیف

امروزه گردشگری ورزشی یکی از ظرفیت‌های مهم در سراسر جهان به‌شمار می‌رود که استان همدان در کنار سایر ظرفیت‎های خاص خود در این حوزه، با داشتن کوه الوند می‎تواند سرآمد باشد؛ مثلاً پیست اسکی همدان که می‌تواند یکی از مقاصد ناب برای اسکی‌بازان ایران و جهان باشد، اما همچنان به دست فراموشی سپرده شده و بلاتکلیف است.

سپهرغرب، گروه خبر- شهره کرمی : امروزه این صنعت در ابعاد گوناگون آن در حال پیشرفت و گسترش سریع است. گردشگری ورزشی، سفری است که با هدف شرکت کردن در رویداد ورزشی یا انجام فعالیت ورزشی صورت می‌گیرد. بسیاری معتقدند این نوع از گردشگری تنها شامل سفر برای شرکت در رویدادهای ورزشی است. هرچند چنین تعریفی کامل نیست و تمام از این صنعت ارائه نمی‌دهد و باید به بازه بیشتری از فعالیت‌ها در این زمینه توجه داشت.

 

در این نوع گردشگری افراد برای آموزش و یا شرکت در یک مسابقه خاص به مناطقی که دارای یک ظرفیت ویژه ورزشی هستند مسافرت می‌کنند. از این رو هر منطقه بنابر ظرفیت‌هایی که داراست مانند کوه، دریا و سایر بسترهایی که در اختیار دارند می‌توانند از این ظرفیت بهره ببرند.

 

افرادی که برای انجام یک ورزش یا شرکت در یک رویداد ورزشی سفر می‌کنند در واقع گردشگران گردشگری ورزشی هستند. این رویدادهای مشارکتی طیف گسترده‌ای از ورزش‌ها و اشکال مختلفی از رویدادها را شامل می‌شوند. ورزش‌هایی مانند گلف، قایق‌رانی، تنیس، ماهیگیری، موج‌سواری و حتی شنا و غواصی از ورزش‌هایی هستند که افراد برای انجام آن‌ها و شرکت در مسابقات آن‌ها به کشورهای دیگر سفر می‌کنند.

 

امروزه افراد بیشتر از گذشته به تفریحات و سرگرمی اهمیت می‌دهند. همین مسئله سبب می‌شود که تمایل برای انجام تفریحات ورزشی و به‌دنبال آن گردشگری ورزشی افزایش پیدا کند. در عین حال که شرکت در مسابقات ورزشی و پیروزی در آن‌ها برای دسته‌ زیادی از افراد و دوستداران ورزش دارای اهمیت است اما عده‌ زیادی نیز بیشتر تمایل دارند تا فعالیت‌های ورزشی را برای تفریح و سرگرمی انجام دهند.

 

همدان ازجمله شهرهایی است به‌دلیل وجود کوهستان الوند و پیست اسکی تاریکدره می‌تواند مقصد مناسبی برای گردشگری ورزشی باشد و افراد در کنار کوهنوردی و صخره‌نوردی بتوانند در فصل زمستان از پیست اسکی آن استفاده کنند. البته این مکان تنها مختص این فصل نیست و می‌تواند در فصل تابستان نیز میزبان افرادی که علاقه‌مند به اسکی روی چمن هستند باشد. البته افرادی که به همدان سفر کنند می‌توانند از فضاهای بکر طبیعی و خوش آب و هوا و فضاهای تاریخی نیز بازدید کنند.

 

با توجه به اینکه گردشگری ورزشی امروزه به‌عنوان یکی از شاخه‎های این صنعت معرفی شده و کشورهای مختلف با توجه به ظرفیت‎های خاص خود از آن بهره می‌برند در ادامه در این خصوص با سیدرضا بهادری، مدیر کارگروه ملی گردشگری پایدار و صنایع دستی بنیاد جهانی انرژی ایران و برای اطلاع از وضعیت این موضوع در همدان با علیرضا حقیقی، مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان گفت‌و‌گو کرده‎ایم که در ادامه می‌‌خوانید:

 

مدیر کارگروه ملی گردشگری پایدار و صنایع دستی بنیاد جهانی انرژی ایران با اشاره به اینکه گردشگری ازجمله صنعت‌های درآمدزا در جهان است، با بیان اینکه امروزه از این امر تحت عنوان مادر صنعت نام می‌برند گفت: بیش از 150 نوع گردشگری در دنیا شناسایی شده که ورزشی یکی از این انواع است.

 

سیدرضا بهادری با بیان اینکه گردشگری ورزشی نیز خود به انواع مختلف ازجمله ورزش‌های کوهستانی، کویری، دریایی ازجمله تقسیم می‌شود گفت: با توجه به این اینکه خود ورزش هم شاخه‎های مختلفی دارد، دارای گستردگی و تنوع زیادی است که می‌تواند درآمدزایی بالایی داشته باشد.

 

وی در ادامه با عنوان اینکه هر مسافر داخلی یا خارجی که به قصد یک نوع فعالیت ورزشی به مقصدی سفر کند شامل گردشگری ورزشی می‌شود، افزود: استان همدان با توجه به کوهستان‌های خوب و پیست اسکی که دارد می‌تواند در تفریح‌های زمستانی و شاخه‌ گردشگری ورزشی فعالیت کند.

 

این مدرس دانشگاه ادامه داد: همدان در فصل تابستان نیز می‎‌تواند بر گردشگری ورزشی مبنی طبیعت‌گردی نیز متمرکز باشد.

 

* فراهم بودن زیرساخت‌ها لازمه توسعه گردشگری در هر مقصد

 

بهادری با بیان اینکه برای توسعه هر نوع گردشگری در هر مقصدی فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای آن حائز اهمیت است، اظهار کرد: اگر همدان زیرساخت‏های لازم همچون جاده دسترس و امکانات اقامتی مناسبی را فراهم کرده باشد در این امر موفق خواهد بود؛ مثلاً ما در کشور سوئیس که رشته کوه‌های آلپ در آن قرار دارد، می‌بینیم در شاخه گردشگری اسکی خیلی قوی کار شده و به بهشت اسکی‌بازان جهان معروف است.

 

وی در ادامه تصریح کرد: عمده گردشگران سوئیس را اسکی‌بازان تشکیل می‌دهند که از سراسر جهان به آنجا می‎روند. مسئولان همدان می‌توانند به سویس رفته و از زیرساخت‌های گردشگری این کشور بازدید کنند، آموختن از چنین محل‌هایی و استفاده از مقالات علمی و تحقیقاتی که انجام شده باعث خواهد شد تا بتوان سیاست‌های انطباقی گردشگری که در دانشگاه تدریس می‌شود را به‌عنوان تجربیات موفق در همدان پیاده کرد.

 

این مدرس دانشگاه افزود: تبلیغات و معرفی مقصد بعد از زیرساخت حائز اهمیت است و باید بازاریابی قوی و درست برای آن در نظر گرفته و به گردشگران داخلی و خارجی معرفی شود؛ این موارد مدل‌های بازاریابی است که هر یک نیاز به بررسی دارد.

 

بهادری با بیان اینکه مدل‌های بازاریابی گردشگری متفاوت است، توضیح داد: اگر موضوع گردشگری داخلی مد نظر باشد با حضور در نمایشگاه گردشگری کشور که بهمن‌ماه برگزار می‌شود، باید چند غرفه جدا برای معرفی گردشگری ورزشی همدان در نظر گرفته شود.

 

وی با اشاره به اینکه شرکت در نمایشگاه‌های خارجی نیز معرفی ظرفیت گردشگری ورزشی در سایر کشورها را فراهم خواهد کرد، افزود: لازم است تا در این حوزه سرمایه‌گذاری ویژه‌ای برای استان شود.

 

این مدرس دانشگاه با تأکید بر استفاده از فضای مجازی گفت: باید یکسری کانال‌های تخصصی زده و این ظرفیت با هشتگ‌های مختلف معرفی و کلیدواژه‌های مختلف در فضاهایی همچون یوتیوب، اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی که در دنیا پرطرفدار هستند منتشر شود.

 

بهادری افزود: از دیگر موارد مورد توجه در این حوزه استفاده از سلبریتی‌ها و افراد مشهور است به طور مثال عربستان از افراد مشهوری همچون مسی و رونالدو استفاده کرده تا بتواند ظرفیت‎های مختلف کشور خود را به دنیا معرفی کند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: باید دید در همدان نیز از چه طریقی می‌توان ظرفیت‌های آن را نشان داد. البته قبل از معرفی باید همه زیرساخت‌ها را فراهم کرد تا افراد بعد از حضور در مناطق رضایتمند باشند، در غیر این صورت این معرفی اثر منفی خواهد داشت.

 

این استاد دانشگاه گفت: باید همه جوانب برای زیرساخت‌ها در نظر گرفته شود به طوری که حتی این زیر ساخت دقیق برنامه‌ریزی شود و به چنین تکنیک‌هایی توجه شود تا گردشگری ورزشی در همدان رونق ساید.

 

بهادری،‌ با بیان اینکه گردشگری زنجیره تأمین و ارزش دارد، اظهار کرد:‌ منظور از زنجیره تأمین همان تامین‌کننده‌ها و حلقه‌های اتصالی است که باید به هم وصل شوند تا یک محل به مقصد گردشگری تبدیل شود. مثلاً آژانس‌های مسافرتی و سایر عوامل تأثیرگذار در این خصوص باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

وی مطرح کرد: زنجیره ارزش زمانی تشکیل می‌شود که زنجیره‌های تأمین، خلق ارزش کنند. این امر زمانی اتفاق خواهد افتاد که ما تبلیغات و بازاریابی داشته باشیم و بعد آن محل را به یک مقصد قابل ملموس برای گردشگری ورزشی تبدیل کنیم.

 

این استاد دانشگاه ابراز کرد: مخاطب‌سنجی موضوع دیگری است که باید مد نظر قرار گیرد و برای بررسی آن باید از هوش مصنوعی استفاده کرد تا بتوان میزان مخاطبان را در سطح کشور و جهان تشخیص داده، برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد و فهمید که کدام کشورها بیشتر راغب هستند در این حوزه از این ظرفیت استفاده کنند.

 

بهادری با اشاره به اینکه بعد از تشخیص جامعه هدف باید به‌دنبال تبلیغات به زبان کشور هدف باشیم، عنوان کرد: مثلاً باید بروشور، فیلم و هرآنچه که برای تبلیغ نیاز است را به زبان آن کشور تهیه و در جامعه هدف توزیع کرد.

 

وی افزود: مثلاً کشورهای عربی مانند عراق از شمال ایران استقبال خوبی دارند. همانطور که اشاره شد قطعاً کشورهایی هستند که از فضای کوهستانی و سایر ظرفیت‌های موجود همدان استقبال کنند که با در نظر گرفتن تسهیلات و امکانات خاص می‌توان به جذب گردشگر کمک کرد.

 

وی با اشاره به اینکه تخصیص یک خط هواپیمایی مستقیم از این کشورها به همدان می‌تواند این صنعت را در استان رشد دهد، گفت: مثلاً شیراز برای گردشگری سلامت روزانه چندین پرواز خود را به عمان اختصاص داده است.

 

این استاد دانشگاه گفت: حال اگر همدان نیز در کنار آن ظرفیت تاریخی‌ که دارد به قطب گردشگری ورزشی در یک موضوع خاص تبدیل شود، می‌تواند مقصدی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد تا با یک پرواز یک یا دو ساعته به همدان به‌عنوان یک مقصد خوش آب و هوا آمده و بعد از انجام ورزش اسکی و بازدید از جاذبه‌های گردشگری استان دوباره به کشور خود بازگردند.

 

بهادری در بخش پایانی سخنان خود گفت: جذب سرمایه‌گذار خارجی می‎تواند در کنار زنجیره تأمین و ارزش در موضوع گردشگری تأثیرگذار باشد.

 

*شهرداری همدان برای رونق گردشگری ورزشی پای کار باشد

 

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با بیان اینکه اهداف تعیین‌شده از سوی این اداره تنها بعد ورزشی نیست، گفت: میزبانی‌هایی که ما از طریق رؤسای فدراسیون‌ها پیگیر می‌شویم تا در مسابقات ملی و فراملی اتفاق بیافتد ازجمله کارهای ما در خصوص گردشگری ورزشی است. در 6 ماه نخست سال جاری همدان میزبان برگزاری مسابقاتی مانند صخره‌نوردی، شطرنج و سایر رشته‌ها بود.

 

علیرضا حقیقی با اشاره به اینکه 720 ورزشکار در رده‌های مختلف به همراه اولیای خود به استان همدان مراجعه کرده‌اند، اظهار کرد: از دیگر جنبه‌های این حضور گردشگری است که از مناطق مختلف استان بازدید خواهند کرد.

 

وی با عنوان اینکه با سازمان میراث فرهنگی تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شده تا برای رزرو هتل‌ها به‌منظور اسکان و دیگر فضاهایی که امکان حضور وجود دارد تخفیف‌هایی را در نظر بگیرند تصریح کرد: همچنین در سایر رشته‌ها همچون کوهنوردی که در همدان سابقه دیرینه دارد برای پناهگاه‌ها اعتبارات مورد نیاز وسایل سرمایشی و گرمایشی در نظر گرفته شده است.

 

این مقام مسئول در ادامه افزود: نیاز است تا شهرداری و سایر ارگان‌ها نیز همکاری کنند چراکه ظرفیت خوبی در این خصوص داشته و می‌توانند کمک کنند تا شهرهایی که ثبت جهانی نیز هستند بیشتر معرفی شوند. این موضوع تنها به عهده اداره ورزش و جوانان نیست و انتظار ما از شهرداری بیشتر است تا بیشتر پای کار بیاید.

 

حقیقی با عنوان اینکه در حال حاضر نیز به‌دنبال برگزاری مسابقات بیشتر در استان هستیم، گفت: سال گذشته برای نخستین‌بار در سطح کشور مسابقات والیبال برفی در همدان با حضور چندین گروه برگزار شد. این پیست چند سال بدون استفاده بود و دستگاه برفروب نداشت که با تأمین قطعات این دستگاه، دوباره راه افتاد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: ما تجهیزات دستگاه برفروب و تجهیزات اسکی را فراهم کرده‎ایم، اما مسیر دسترسی به این فضا با اداره راهداری است که سال گذشته با آن‌ها در این خصوص صحبت کرده‎ایم؛ اما اولویت آن‌ها با بازگشایی راه‌های روستایی است.

 

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان افزود: باید یک اعتبار ویژه برای راه دسترسی پیست در اختیار اداره کل راهداری قرار بگیرد تا سال جاری با این مشکلات روبه‌رو نباشیم و در فصل‌ زمستان بتوان از این ظرفیت استفاده کرد.

 

حقیقی با اشاره به اینکه برای زمین اسکی روی چمن تأمین اعتبار شده افزود: زیرسازی‌ها انجام شده اما نیاز به نگهداری دارد، در حال حاضر برای خوابگاهی که در سه طبقه در این منطقه در حال احداث است؛ 6 میلیارد تومان مصوبه سفر جذب شده که تا کنون سه میلیارد تومان آن تخصیص یافته و منتظر بقیه این بودجه در نظر گرفته‌شده هستیم.

 

وی افزود: ظرفیت این فضا برای اسکان 150 نفر در نظر گرفته شده و رستورانی که در کنار آن مخروبه بود بازسازی شده و در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت. برای چمن این منطقه به اعتباری حدود یک و نیم میلیارد تومان نیاز است که امیدواریم تخصیص یابد.

 

مدیر کل ورزش و جوانان استان همدان در پایان گفت: مجموعه‌هایی همچون شهیدان حاج بابایی و شمسی‌پور برای برگزاری مسابقات و اردوهای ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

این روزها «گردشگری» به‌عنوان، یکی از محورهای اصلی توسعه همدان بیان می‌شود که می‌تواند رونق استان را در پی داشته باشد، البته قرار گرفتن همدان در مسیر جهانی شدن نیز از دیگر مواردی است که موجب معرفی این شهر در سطوح مختلف خواهد شد.

 

قرار گرفتن اماکن تاریخی ناب، آب و هوای مطلوب و اماکن گردشگری منحصر به‌فرد از دیگر عواملی است که در کنار سبقه تاریخی همدان آن را به یک مقصد مطلوب گردشگری بدل می‌کند. قرار گرفتن کوهستان الوند و پیست اسکی تاریکدره در همدان از دیگر ظرفیت‎هایی است که می‌تواند همدان را در گردشگری متمایز کرده و بر دارایی‌هایی آن در این حوزه بیافزاید.

 

باید در نظر داشت که برای رونق گردشگری در همدان باید نقشه راه و برنامه‌های مختلف کوتاه و بلندمدت برای جوامع مختلف هدف در نظر گرفت و گام به گام پیش رفت تا بتوان به نتیجه رسید.

 

ظرفیت‌های گردشگری ورزشی در همدان به‌صورت خدادادی در اختیار است اما آن اهتمام لازم برای تبلیغات و ایجاد زیرساخت‌ها انجام نشده، مثلاً در فضایی مانند پیست اسکی همدان که می‎تواند یکی از مقاصد اسکی‌بازان جهان باشد، هنوز مشخص نیست که بازگشایی این مسیر بر عهده کدام ارگان است؟ با این وضعیت می‌خواهیم از چنین ظرفیت‌هایی بهره ببریم؟

 

از دیگر موارد مهم در موضوعات گردشگری مانند ‌ورزشی، طبیعت‌محور، سلامت و یا سفر برای بازدید از اماکن تاریخی تخصیص ایرلاین تخصصی برای تسریع در آمد و شد مسافران است که در همدان فرودگاه تنها در حد یک اسم است و ما شاهد هیچ پروازی نیستیم.

 

اینکه نزدیکی همدان به پایتخت و سایر عواملی که باعث می‌شود تا همدانی‌ها از هواپیما کمتر برای سفر استفاده کنند بر کسی پوشیده نیست اما به هر حال باید برای آن چاره‌ای اندیشید تا کارمندان فرودگاه همدان نیز بتوانند تجربه یک محل کار با آمد و شد ارباب رجوع را داشته باشند.

 

 

شناسه خبر 75058