شناسه خبر:78134
1402/10/19 11:43:44

سپهرغرب-گروه خبر:مرز بین‌المللی مهران به‌عنوان فعال‌ترین خروجی مرزی کشور با عراق،‌ در سال جاری علاوه بر افزایش تردد مسافر، از رشد صادرات کالا نیز برخوردار بوده که نقش به‌سزایی در توسعه تجارت کشورمان داشته است.

 
 
مرز بین‌المللی مهران یکی از مرزهایی است که سال 1382 با پیشنهاد وزارت امور خارجه از سوی سازمان ملل متحد به‌عنوان مرز بین‌المللی شناخته شد، پس از این تاریخ زیرساخت‌های مورد نیاز برای برقراری صادرات و واردات کالا در این منطقه جانمایی شد و با استقرار گمرک، روند ترخیص کالا در این خروجی مرزی رونق گرفت و هر سال بر ارزش دلاری و وزن کالاهای صادراتی و در کنار آن تنوع کالاها نیز افزوده می‌شود.

در این راستا و با توجه جدی دولت سیزدهم در ایجاد تنوع در بازارهای صادرات غیرنفتی از مرز بین‌المللی مهران توانست به بهبود وضعیت در این حوزه کمک شایانی کند و میزان مجموع صادرات را در طول سال 1400 به بالاترین میزان ادوار خود به ثبت برساند.

در واقع سال 1400، سال رکوردزنی صادرات کالا از مرز مهران بود، در این مدت بالاترین وزن صادراتی در پنج سال اخیر در مرز بین‌المللی مهران ثبت شد که حاکی از رشد صادرات و توسعه مراودات مرزی در این مرز بوده و نویدبخش روزهای بهتر برای تجارت استان می‌دهد.

**صادرات یک میلیارد و 169 میلیون دلار کالا از مرز مهران

سرپرست گمرک استان استان ایلام از صادرات بیش از یک میلیارد و 169 میلیون و 500 هزار دلار انواع کالا از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه از طریق مرز بین‌المللی مهران به عراق و سایر کشورها خبر داد.

میرآقا عبدی اظهار کرد: این میزان صادرات کالا از مرز مهران در مدت یادشده با وزن دو میلیون و 44 هزار و 512 تن، رشد هفت درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: عمده کالاهای صادراتی از مرز مهران شامل انواع محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی، سیمان، آجر، کاشی و مصنوعات فلزی و پلاستیکی است.

وی بیان کرد: سال گذشته مجموع صادرات از گمرکات استان ایلام بیش از سه میلیون و 259 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 609 میلیون دلار بوده که از لحاظ وزنی 44 درصد و از لحاظ ارزش 39 درصد رشد نشان می‌دهد، این مقدار صادرات یک رکورد جدید در تمام سالیان فعالیت گمرک است.

این مسئول با بیان اینکه سال گذشته رکورد وزنی مجموع صادرات در طول تمام سال‌های فعالیت گمرک استان ایلام شکسته شد، خاطرنشان کرد: گمرک مهران همچنان با اختلاف در صدر 12 گمرک مرزی با عراق قرار دارد.

سرپرست گمرک استان ایلام با بیان اینکه این میزان صادرات محصولات کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 68 درصد رشد را نشان می‌دهد، گفت: صادرات محصولات کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن 22 درصد رشد داشته است.

عبدی با بیان اینکه ارزش این محصولات کشاورزی صادرشده از طریق مرز بین‌المللی مهران به عراق 107 میلیون دلار و مهم‌ترین آن‌ها شامل هندوانه، خربره، سیب درختی، خیار، گوجه و پرتقال بوده است.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه 49 پرونده قاچاق کالا در مرز بین‌المللی مهران تشکیل شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 16 درصد رشد نشان می‌دهد.

در ادامه مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان ایلام از ترانزیت بیش از یک میلیون و 285 هزار تن کالا از پایانه مرزی شهید قاسم سلیمانی (مرز مهران) طی سال جاری خبر داد.

سید زاهدین چشمه‌خاور اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از یک میلیون و 285 هزار تن کالا از پایانه مرزی شهید حاج «قاسم سلیمانی» ترانزیت شده که 42 هزار و 530 تن به‌صورت تخلیه در مرز و 10 هزار و 609 تن به‌صورت ترانزیت صادراتی (حمل یکسره) خارج شده است.

وی به افزایش پنج درصدی ترانشیپمنت کالا (انتقال محموله از یک وسیلۀ حمل‌و‌نقل به وسیله‌ای دیگر) از پایانه مرزی شهید قاسم سلیمانی اشاره کرد و افزود: طی مدت یادشده بیش از یک میلیون و 218 هزار تن کالا توسط 47 هزار دستگاه کامیون از این پایانه ترانشیپمنت شده است.

وی با اشاره به میزان تردد مسافر از مرز بین‌المللی مهران، یادآور شد: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه 6 میلیون و 219 هزار و 877 نفر از مرز بین‌المللی مهران تردد کرده‌اند که در بازه زمانی ابتدای سال تا پایان آبان ماه 35 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

**فاز نخست منطقه آزاد مهران سال جاری عملیاتی می‌شود

مدیر اجرایی منطقه آزاد مهران با اشاره به اینکه فاز نخست منطقه آزاد مهران سال جاری وارد مرحله اجرایی می‌شود افزود: توسعه زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در این منطقه در دستور کار قرار دارد.

نورالدین رحیمی با ابراز اینکه منطقه آزاد مهران در صورت تأمین اعتبارات لازم جهت انجام زیرساخت‌ها، عملیات اجرایی فاز نخست آن آغاز می‌شود گفت: مطالعات طرح جامع آن پیشرفت 64 درصدی دارد و با ایجاد زیرساخت‌های لازم و تملک اراضی زمینه حضور سرمایه‌گذاران نیز در این منطقه فراهم می‌شود.

وی با ابراز اینکه رایزنی با چندین شرکت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد مهران صورت گرفته و خوشبختانه مورد استقبال واقع شده افزود: وسعت آن هفت هزار و 800 هکتار است و با توجه به ظرفیت‌های و استعدادهای این منطقه، در آینده قطب اقتصادی استان می‌شود همچنین شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنایع پایین‌دستی نفت و گاز، کشاورزی، دامداری و… در این منطقه اندیشیده شده است.

استاندار ایلام یادآور شد: طرح مطالعاتی منطقه آزاد و ویژه مهران به اتمام رسیده و با ورود سرمایه‌گذاران و فعالیت‌های تجاری و اقتصادی، زیرساخت‌های این منطقه به‌تدریج ایجاد می‌شود.

حسن بهرام‌نیا خاطرنشان کرد: در هفته‌های اخیر پارک پتروشیمیایی (پلی‌پروپیلن) به‌عنوان یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور جانمایی شد که برای واگذاری اراضی منطقه آزاد مهران به هلدینگ خلیج‌فارس اقدامات لازم انجام می‌شود و در این راستا یک تفاهم‌نامه بین هلدینگ خلیج فارس و منطقه آزاد مهران برای راه‌اندازی پارک پتروشیمیایی منعقد شده است.

*رونق تجارت چمدانی مسافران در مرز بین‌المللی مهران

فرماندار شهرستان مهران نیز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون نزدیک به 9 میلیون نفر از مرز بین‌المللی مهران (رفت و برگشت) تردد کرده‌اند که از این تعداد سه میلیون و 860 هزار نفر مربوط به تردد زائران در ایام منتهی به اربعین حسینی(ع) بوده است.

علی‌عباس شفیعی با بیان اینکه به طور معمول روزانه بین 15 تا 20 هزار نفر مسافر از مرز مهران تردد می‌کنند، افزود: هم‌اکنون تردد از مرز بین‌المللی مهران به سهولت در حال انجام است.

وی بیان کرد: هیچ‌گونه مشکلی در حمل‌و‌نقل مسافران در مرز مهران و پایانه مرزی وجود ندارد و همچنان تردد مسافران تنها با گذرنامه معتبر امکان‌پذیر است. همچنین این مرز در طول 24 ساعت شبانه‌روز باز است.

بی‌شک مرز مهران یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان ایلام در راستای توسعه و رونق اقتصادی این استان در حوزه‌ها و عرصه‌های مختلف ازجمله تجارت بین‌المللی، صادرات، تردد زوار و مسافر و با ایجاد منطقه آزاد و بسترساز استقرار صنایع تولیدی به‌ویژه در بخش نفت و گاز است که علاوه بر رونق اقتصادی، موجب اشتغال‌زایی برای فرزندان این دیار خواهد شد.

البته در سطح کلان و ملی نیز به‌عنوان یک ظرفیت مهم اقتصادی، تجاری و بین‌المللی به‌شمار می‌رود که دولت سیزدهم به‌خوبی این ظرفیت را شناخته و امروز گام‌های خوبی برای توسعه هرچه بیشتر با توجه به زیرساخت‌های مورد نیاز ازجمله راه برداشته شده که راه‌اندازی منطقه آزاد به‌طور قطع، تکه‌های جدول توسعه استان را تکمیل‌تر خواهد کرد.

شناسه خبر 78134