شناسه خبر:78752
1402/11/3 12:35:58

سرپرست فرمانداری شهرستان بانه گفت: بسترها برای بازگشایی مرز فراهم می‌شود؛ دولت برای انجام این کار مصمم است و پیگیریم که این اتفاق رخ دهد.

احسان درویشی، در بازدید یک روزه از بخش نمیشر شهرستان بانه، اظهار کرد: هنگ مرزی به‌عنوان حافظ امنیت این مرز و بوم است و وظیفه ذاتی کاملاً مشخصی دارد.

وی با بیان اینکه هنگ مرزی نماینده مردم است و ماموریت پیدا کرده است، از سوی دولت از جان و مال و ناموس این سرزمین صیانت کند، افزود: براساس اصل عدالت مرزی، استفاده از خدمات مرزی برای مرزنشینان لازم است که متأسفانه مرزنشنیان ما از این خدمات مراکز دور هستند.

سرپرست فرمانداری بانه با اشاره به اهمیت ساماندهی بازارچه‌های مرزی در استان، بیان کرد: بازارچه‌های موقت مرزی فرصتی است برای کمک به توسعه معیشت و امرار معاش مرزنشینانی که فضای کشاورزی و باغبانی ندارند.

وی ادامه داد: کردستان را به مقاومت و ایثار می‌شناسیم و حقیقتاً کلمه کولبری زیبنده ما نیست و مرزنشینان حافظان ناموس هستند.

درویشی گفت: اولین مرزی که به‌صورت بازارچه موقت مرزی در این دولت بازگشایی شد، بازارچه هنگه‌ژال بود. بعد از خدمات ارائه‌شده در این مرز به علت یکسری نابسامانی‌ها و نبودن هماهنگی، این بازارچه بعد از 53 روز بسته شد. بخشی از مشکلات و عوامل بسته شدن مرز هنگه‌ژال داخلی بوده و قسمت اعظمی هم مربوط به ناهماهنگی دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان است.

سرپرست فرمانداری بانه ادامه داد: بسترها برای بازگشایی دوباره مرز فراهم می‌شود.

وی به تلاش برای رفع مشکل تنش کم‌آبی شهر کانی‌سور تا پایان سال 1403 اشاره و اضافه کرد: در راستای کمبود آب آشامیدنی شهر کانی‌سور چهار میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی تخصیص داده شده است و تا یک ماه آینده پیمانکار برای حفر چاه و احداث‌ خط انتقال به طول چهار کیلومتر عملیات اجرایی را آغاز خواهد کرد.

شهر کانی‌سور فقط نصف روز آب دارد

امام جمعه شهر کانی‌سور نیز در این بازدید گفت: شهر کانی‌سور فقط نصف روز آب دارد و هر سال با کمبود آب آشامیدنی مواجه است.

رئوف سعیدی اظهار کرد: ما انقلابی هستیم و در تمام مراسم و انتخابات مطیع صاحب امرها بوده‌ایم و در آینده هم از ما این انتظار را داشته باشید.

او توضیح داد: بخش نمشیر از بخش‌های شهرستان بانه، وسیع‌تر و پرجمعیت‌تر است و سه دهستان و یک شهر به نام کانی‌سور دارد. مردم بخش نمیشر مرزنشین هستند و نه زمین کشاورزی مناسب برای کار کردن و نه کارخانه‌ای برای اشتغال دارند. به همین دلیل به کولبری رو می‌آورند که زیبنده این مردم نیست.

 

شناسه خبر 78752