شناسه خبر:83652
1403/3/26 10:09:08

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری و پزشکی دقیق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه ایران رتبه پنجم آسیا در زمینه تولید محصولات زیست فناوری و رتبه دوازدهم دنیا در زمینه پژوهش دارد، ادامه داد: برای توانمندسازی جامعه دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان و از سوی دیگر توسعه فناوری زیستی جدید نیاز به زیرساخت‌های ملی داریم که این موضوع در ستاد توسعه زیست‌فناوری در حال پیگیری است.

دکتر محمدحسین متالهی با اشاره به ماموریت‌های این ستاد، افزود: این ستاد علاوه بر سیاست‌گذاری و ایجاد هماهنگی میان نهادهای مرتبط، تمرکز ویژه‌ای بر توسعه فناوری‌های راهبردی دارد.

وی فناوری زیستی در کشور را درخت تنومند و کهنسالی توصیف کرد که نهادهایی چون سرم‌سازی رازی و انستیتوپاستور سابقه 100 ساله را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر علاوه بر تولید و صادرات داروهای بیولوژیک به سمت صادرات دانش فنی در حرکت هستیم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری و پزشکی دقیق با بیان اینکه زیست‌فناوری یک تکنولوژی نوظهور نیست و سابقه آن به قدمت زندگی بشر می‌رسد، گفت: زندگی ما به موجودات زنده وابسته است و لازم است نسبتی میان ما و توسعه فناوری ایجاد شود، ولی ما همگامی با دنیا در زمینه توسعه فناوری‌های این حوزه را از دست داده‌ایم، در حالی که در سال 2010 دنیا وارد فضای جدید زیست فناوری شده است.

وی با بیان اینکه کشورهای پیشرو از چند سال قبل متوجه این تغییرات شده‌اند، گفت: اکنون انقلاب زیستی آغاز شده است، به گونه‌ای که به استناد گزارش‌های بین‌المللی منتشر شده از 2030 تا 2040 شاهد اثرگذاری اقتصاد سالانه چهار تریلیون دلاری هستیم که این موضوع علاوه بر کشورهای پیشرو در کشورهای همسایه نیز مشهود است.

متالهی با بیان اینکه ایران رتبه پنجم آسیا در زمینه تولید محصولات زیست فناوری و رتبه دوازدهم دنیا در زمینه پژوهش دارد، ادامه داد: برای توانمندسازی جامعه دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان و از سوی دیگر توسعه فناوری زیستی جدید نیاز به زیرساخت‌های ملی داریم که این موضوع در ستاد توسعه زیست‌فناوری در حال پیگیری است.

وی به برگزاری رویداد رمزیست در حاشیه نمایشگاه آبادیران اشاره کرد و گفت: رویداد رمز زیست روایت مردمی فناوری‌های زیستی کشور است که تلاش نخبگان و فناوران ایران را با ادبیات مشابه عموم جامعه بیان می‌کند. با برگزاری این رویداد می‌توانیم انرژی که در بدنه جامعه است را در خدمت توسعه علم و فناوری داشته باشیم. زیست فناوری از این جهت ظرفیت ویژه‌ای دارد. زیست بومی است که با زندگی روزمره مردم در ارتباط است؛ سلامت، غذا و محیط زیست ما کاملاً وابسته به فناوری‌های زیستی است. زیست فناوری بهترین بستری است که مردم به علم و فناوری عمیق‌تر درک کنند و تأثیر علم و فناوری را در پیشرفت کشور را بهینه مشاهده کنند.

وی افزود: این قبیل رویدادها کمک می‌کند که دانش‌آموزان هنگام انتخاب رشته و آینده شغلی‌ خود نگاه واقعی به حوزه زیست فناوری داشته باشند. اکنون در بدنه جامعه، مردم مستقیماً با شغل‌هایی را می‌شناسند که مستقیماً با آن مواجه هستند در صورتی که رشته زیست فناوری با این فضا یک مقدار فاصله دارد. زیست فناور پشت سر محصولاتی است که مردم استفاده می‌کنند بنابراین زیست فناوری و کاربردهای آن تا حد زیادی در جامعه مغفول مانده است. قطعاً برگزاری چنین رویدادهایی کمک می‌کند مردم با رشته زیست فناوری و رشته‌های مرتبط با آن به عنوان حوزه کاملاً کاربردی که ارتباط مستقیمی با اقتصاد بزرگ کشور، شکل‌گیری کسب و کارها و تأمین نیاز صنعت را دارد، آشنایی لازم پیدا کنند. به تبع آن در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: هدف ما از برگزاری این رویداد که امسال نخستین دوره از آن برگزار شده است گرفتن بازخوردی از مخاطبان‌مان بود تا اجرای این رویداد را در دوره‌های بعد بهینه‌تر سازیم. نمایشگاه آبادیران این وِیژگی را داشت زیرا حوزه خاصی در زیست فناوری موضوع نمایشگاه نبود. در این نمایشگاه همه اقشار که دغدغه محرومیت زدایی را دارند از متخصصان رشته‌های و حوزه‌های مختلف تا مدیران، شرکت‌های دانش بنیان، مردم، گروه‌های جهادی حضور دارند. این تنوع مخاطبان کمک کرده است بازخورد جامعی از مخاطب داشته باشیم. جامعه مخاطب ما در این نمایشگاه حوزه جامعه زیست فناوری و متخصصان زیست فناوری نیست و این امر به شناخت حوزه زیست فناوری کمک زیادی می‌کند.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 83652