شناسه خبر:83654
1403/3/26 10:26:26

اقدامات ایران در پاسخ به اقدام سیاسی غرب در سوءاستفاده از آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شد.

بر اساس شنیده‌ها در پاسخ به اقدام خصمانه سه کشور اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) در صدور قطعنامه شورای حکام علیه جمهوری اسلامی ایران برخی اقدامات ایران در نطنز و فوردو آغاز شده است.

پیش‌تر ایران هشدار داده بود که کشورهای غربی باید از اقدامات بی‌ثمر ضد ایرانی گذشته خود درس بگیرند.

شب گذشته لورنس نورمن، خبرنگار ضد ایرانی نشریه وال‌استریت ژورنال که اطلاعات آژانس را به‌طور جهت‌دار، حتی پیش از انتشار توسط آژانس به بیرون درز می‌دهد، در مطلبی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی مدعی شد که ایران در همین راستا تعدادی از آبشارهای جدید سانتریفیوژ در نطنز و فوردو را نصب کرده است.

این خبرنگار ظاهراً تلاش کرده با طرح بخشی از اقدامات ایران و نه همه آن‌ها به نوعی نگرانی جریانات تندرو ضد ایرانی را کاهش دهد.

این جریانات ضد ایرانی وانمود کرده بودند که به دلیل شرایط داخلی ناشی از شهادت رئیس جمهور و همراهانشان و همچنین در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری، کشورمان اقدام خاصی در مقابله با تحرکات سیاسی کشورهای غربی نخواهد کرد.

از همین جهت گزارشات روزهای آتی، نادرستی چنین تحلیلی را بر آن‌ها ثابت خواهد کرد.

گفتنی است روز چهارشنبه (16 خرداد) قطعنامه خصمانه پیشنهادی از سوی تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) با 20 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع علیه کشورمان به تصویب رسید.

اگرچه قطعنامه‌های آژانس از لحاظ حقوقی الزام‌آور نیستند، اما لازم است نسبت به آن پاسخ‌های مناسب و درخور اتخاذ شود که راه را برای تداوم سیاسی کاری در این نهاد فنی ببندد.

پیش از تصویب این قطعنامه ضد ایرانی، هشت کشور (بلاروس، چین، ایران، نیکاراگوئه، روسیه، سوریه، زیمبابوه و ونزوئلا) در بیانیه‌ای مشترک در مورد بند ج 6 دستور کار «موافقت‌نامه پادمان ان‌پی‌تی با جمهوری اسلامی ایران» اعلام کردند که پیش‌نویس قطعنامه با هدف سوء‌استفاده از وقفه موقت در همکاری بین ایران وآژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بدون توجه به تعاملات اخیر بین مدیرکل و مقامات ایرانی است.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتشار یادداشت توضیحی، نوشت: تصمیم برای توقف اجرای تعهدات تحت برجام کاملاً مطابق با حقوق ذاتی کشور طبق بندهای 26 و 36 برجام بوده و پاسخی به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام است.

لازم به ذکر است کلیه اسناد مرتبط با ادعاهای تروئیکای اروپایی از سوی رژیم صهیونیستی جعل شده است و بدون شک رژیم جنایتکاری که به هیچیک از قوانین بین‌المللی پایبند نیست و اتفاقاً تنها دارنده زرادخانه تسلیحات اتمی در غرب آسیا است صلاحیت اظهارنظر در مورد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان که از بیش‌ترین نظارت بین‌المللی برخوردار است را ندارد.


منبع: خبرگزاری تسنیم

شناسه خبر 83654