شناسه خبر:83795
1403/3/29 17:48:00

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان گفت: روزانه 400 تا 450 تُن پسماند توسط این سازمان در سایت پسماند شهرداری همدان دفن بهداشتی شده است.

بابک مهدی‌آزاد اظهار کرد: وسعت این سایت 230 هکتار است که با آغاز دفن بهداشتی زباله از سال‌های قبل در آن، اکنون 30 درصد این فضای دفن بهداشتی زباله متعلق به شهرداری همدان پُر شده است.

وی در پاسخ این سؤال که «چه‌ برنامه‌ای برای بهبود ظرفیت موجود با استفاده از روش‌های جدید دارید؟»، ابراز کرد: اکنون روزانه 30 تا 40 متر‌ مکعب شیرابه ناشی از دفن زباله این سایت در فضا‌های ایزوله و مشخص جمع‌آوری شده است؛ طراحی سایت به‌شکلی بوده که همه شرایط لازم را برای حفظ محیط‌زیست دارد.

وی تأکید کرد: قبلاً بازسازی بخشی از زمین سایت دفن بهداشتی پسماند شهرداری همدان را در دستور کار داشتیم که اجرا شد و بخشی از محیط سایت که خاک آن به کود تبدیل شده بود را برداشتیم و به‌عنوان خاک پوششی برای دفن بهداشتی پسماند‌ها از آن استفاده کردیم؛ دلیل این کار هم آن بود که کود ایجادشده امکان استفاده در محیط را نداشت.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان گفت: مذاکراتی با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای بازیافت زباله از سایت داشتیم؛ یکی از روش‌ها پیرو‌لیز و دیگری تولید کمپوست یا کود طبیعی است. برای تولید بیو‌گاز از گاز‌ متان زباله‌ها مذاکراتی انجام دادیم که تعیین تعرفه خرید هر کیلو‌وات 9 سنت برق تولیدی توسط وزارت نیرو، فرصتی برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: 15 هکتار درخت‌کاری انواع درختان و درختچه‌ها مانند گل‌ محمدی، سنجد، صنوبر، گردو و بادام در محیط سایت اجرا شده است تا به‌لحاظ زیست‌محیطی شرایط سایت سبزی را فراهم کند.

مهدی‌آزاد در پاسخ به این سؤال که سایت تأثیری منفی بر شهر جدید در دست ساخت خواهد داشت یا خیر؟ اظهار کرد: سال‌ها قبل که سایت طراحی شد (حدود سال 61) طراح آن همه مسائل را به‌لحاظ نوع خاک، باد غالب و سطح‌ آب‌های زیر‌زمینی موجود پیش‌بینی کرده است؛ محل شهر جدید بیش از هفت تا هشت کیلو‌متر فاصله دارد، باد غالب از غرب به شرق در وزش بوده و آب‌های زیر‌زمینی منطقه 350 متر پایین‌تر است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان گفت: محیط دسترسی به سایت با هزینه‌کرد هشت میلیارد‌ تومان و دو هزار‌ تُن آسفالت‌ریزی بهسازی شد؛ دیوار‌کشی سایت را تا 50 درصد انجام دادیم و برای حفظ بهداشت افراد فعال در محیط نیز پیمانکار طبق قرارداد و قانون موظف به تأمین همه هزینه‌ها و شرایط مورد نیاز است.


منبع: خبرگزاری تسنیم

شناسه خبر 83795